Fråga: Bör jag DOA:a?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av _Richie_, 2 maj 2013.

  1. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Vad har du för serialnumber på mobilen ?
     
  2. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som fått tillbaks sin mobil från DOA? Hur lång tid tog det?...
    Min borde kommit denna vecka(killen i butiken sa fredag senast) men icke...
    Tar det längre än tills nästa fredag kommer jag bli skapligt irriterad...Då kan de behålla mobilen så vill jag ha min pengar tillbaks, vägrar vänta 2 veckor på att få tillbaks min NYA mobil...
     
  3. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Inte hört något än. Meddelar så fort jag vet något. Lämnade in min i onsdags.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk 2
     
  4. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Snackade med dem idag på supporten(ringde) då får jag först höra '' det kan ta upp emot 4 veckor!:/'' Ringer sedan tillbaks för att fråga en ny sak men denna kille ger annat svar, han säger några dagar till. Detta börjar ju kännas lite dubbelsidigt. Gick efter det och pratade med butiken för att se om han kunde påskynda det på något vis eftersom jag reser bort snart, han sa då att han borde få veta idag om jag får ny eller inte, annars imorgon....Hmmm....
     
  5. Majk

    Majk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Igår slutade laddaren fästa i laddningsuttaget i telefonen så idag var jag inne hos Elgiganten och påpeka detta samt de döda pixlarna. Han erbjöd mig en ny på plats men de hade bara silver så ska därför behålla min svarta tills de får hem en ny leverans av svarta. Rätt schysst service faktiskt.
     
  6. Saksalem

    Saksalem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    DOA innebär att du lämnar tillbaka produkten för att få en HELT NY om dem har i butik, detta utan att enheten ska skickas iväg någonstans. Det är helt enkelt inte ditt bekymmer om var den DOA:ade enheten hamnar, du ska ha en ny eller så kan du ångra köp!
     
  7. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Försök förklara det för människorna på the phone house. '' Ja men jag måste ju veta att jag får något för den när jag tagit tillbaks den. Så vi måste skicka iväg den först'' Försökt häva mitt köp och liknande men de säger bara att '' Nej! Du får vänta!'' väntat 2 veckor på att få tillbaks en DOA som han sa skulle ta 3-4 dagar. Börjar bli riktigt jävla irriterad....
     
  8. Aotw

    Aotw Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    LG G6, Htc One M9
    Telefon 3:
    Htc One M7, Samsung S2
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet
    Övrigt:
    Chromecast Ultra, Nikon D800
    Nu är det just över en månad sedan jag beställde hos Dustinhome, och ännu ingen av de 2 jag haft har varit tillräckligt bra att jag kunnat acceptera det.
    Första hade pixelfel i skärmen, och blev utbytt utan problem, enda att klaga lite på är att det tog 2v trots i lager med postgång o deras hantering.

    Andra telefoben som kom som utbyte har skärm som ligger lägre än området med högtale både uppe o nertill. Samt en liten smal glipa på ovansidan mellan power knappen o hörlursingången. Även denna gången har det tagit minst 2v, varav 1v som den verkat ha legat på någon hylla hos dem innan de ens reggat den som mottagen hos sig. Nu har de tänkt skicka den till verkstad.

    Surt med tanke att man knappt hunnit använda någon av dem innsn man packat ner dem igen. Ena varit silver o den andre en svart, båda med serienummer som börjar på 3544.

    Har tidigare bra erfarenhet av Dustin men nu börjar drt kännas som det vore bättre försöka komma iväg till någon större stad o handla över disk istället.
     
    Last edited: 10 jun 2013
  9. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Tro mig, handla över disk garanterar inte ett snabbare ärende.

    Jag lämnade in min med pixelfel till butik för snart två veckor sedan. Den mottogs 31/5 hos reparation men är ännu ej klar.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk 2
     
  10. Saksalem

    Saksalem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja men det är bara för att du ger med dig.
    står på dig och visa att du är arg och missnöjd så ska du se att du får andra resultat, nu menar jag inte att du ska in i butiken och riva väggar och slå personal utan att du absolut inte ger med dig och säger att du skiter i vilket, du går inte ut från butik med en ny enhet i handen.

    Du kan häva köpet om ett service ärrende eller ett "doa" fall som du gjort går över tiden som du har blivit lovad, du måste bara in i butiken och visa att du kan dina rättigheter (lagar om ditt köp) men även dina skyldigheter.
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nu såg jag inte ens nån defekt på den medlänkade bilden i trådstarten, men det är kanske bara jag, eller så var inte bilden tillräcklig tydlig. Jag tror dock inte att en sån skitsak om uttrycket ursäktas är tillräckligt för att kunna hävda DOA oavsett vilken tolkning av termen. Det är väl i första hand helt icke-fungerande enheter eller om det är något som är uppenbart trasigt eller skadat, som t.ex. att mikrofonen inte fungerar, displaglaset är spräckt eller att batteriet inte går att ladda.
    Det är dessutom denna överdrivna petighet hos många som gör det svårare att få igenom legitima reklamationer, eftersom återförsäljare och serviceverkstäder blir mera kritiska, och som till exempel har resulterat många specialregler, som t.ex. det där med fuktskador och "yttre åverkan".
    Men det finns naturligtvis alltid en gränsdragning för hur stort ett fel eller en defekt måste vara, men man ska ju tänka på att alla enheter har genomgått en slutinspektion vid tillverkningen, där dom har godkänts av den som granskat enheten, och den granskningen görs ju efter de toleranser och regler som tillverkaren har satt upp.
     
    Last edited: 10 jun 2013
    dattacine gillar detta.
  12. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Han i butiken sade '' Den är tillbaks senast på fredag''. Fredagen kom då fan ingen mobil. På måndagen var jag inn igen, ''Senast tisdag eftermiddag!'' nu sitter jag här nästa måndag igen, inget svar. Vet fortfarande inget om mobilen och när jag gick in och sa till honom '' Jag vill häva köpet, enligt konsumentlagen har jag rätt att häva köpet om du och jag inte är överens om ärendet'' fick som svar'' Då får du göra det när vi kollat din mobil hos verkstaden först''. Ett flertal gånger försökt häva köpet eller få dem att ge mig en ny(eller pengarna tillbaks, nu gäller bara pengarna). De tvärvägrar. The phone house har helt ärligt den sämsta service jag någonsin varit med om. Så snabbt jag får svar från deras verkstad hävs köpet, jag går till elgiganten för jag åtminstone vet att går jag till dem där jag bor så blir jag bemött på ett sådant vis jag faktiskt borde bli!

    Du får ursäkta om jag känns lite aggressiv, är sjukt trött på dem..
     
  13. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    För övrigt, jag fick kontakta support via telefon som fick ändra ärendet från garanti ärende till ett DOA ärende (då detta tydligen är 2 olika kategorier). DOA ärenden går snabbare än garanti ärenden så detta kan göra att det tog längre tid sa han, fortfarande. Klantig personal isåfall
     
  14. Saksalem

    Saksalem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    när deras verkstad har kollat telefonen och skickat tillbaka den till butik så får du absolut inte ta emot den.
    Du ska vägra det och du ska häva ditt köp + ersättning för dina resor om du har långt till butiken (låter löjligt, men du har rätt till det, och lite för att va en pain in the ass för deras misstag) + ersättning för att du varit utan telefon (ifall du inte fått någon lånetelefon).
     
    robinofstockholm och ScreamInChaos gillar detta.
  15. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gick in till honom idag och sa rakt ut att när mobilen kommer tillbaks häver jag köpet, så det är han väl medveten om. Så kommer inte röra den. Tror däremot inte jag kan få ersättning för att ha fått vara utan den? Kan jag verkligen det?:O (fick ingen lånetelefon trots att jag påpekat att jag blev mobillös på grund av detta)

    Bor dock bara 1 mil från butiken så att åka dit är väl inte hela världen. :)
     
  16. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Du ska verkligen stå på dig och inte ge dig vika.
    Många konsumenter förstår inte vilken makt de har med sina pengar.

    Jag tycker att Du ska ta pengarna (de är ju dina) och köpa telefonen hos Elgiganten ifall Du har köpt den kontant.

    Kom ihåg att Elgiganten har 30 dagars Prisgaranti, och hittar du den i en fysisk butik i din stad billigare.. bara besök Elgiganten så betalar dom mellanskillnaden. Det funkar utomordentligt.

    Så häv köpet, det skulle jag 100 % göra..
    Man ska göra rätt saker !!! ...

    ... Även om försäljaren försöker snyfta bort historien.. eller tom rätta till av ren rädsla. Köp inte detta !!!! Annullera ditt köp helt enkelt, du har KKL på din sida

    Sponsra aldrig ett företag som egentligen "struntar" i dig som kund.
     
    Last edited: 10 jun 2013
  17. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    normalt stamkund hos Elgiganten så kommer garanterat gå dit. Var girigheten som drog mig till TPH denna gång och det fick jag ångra. Men kommer vara på honom om att få pengarna tillbaks, vill inte ha mobilen från honom. Riktigt jävla trött på dem. Dålig service med personal som behandlar en lite som att man är helt efterbliven...

    Anledningen till att jag går till Elgiganten är enkel, trevlig personal(åtminstone där jag bor, vet att detta varierar, fått tjaffsa lite med försäljare i GBG när jag hjälp flickvännen med hennes kamera där).

    Men får se hur det går med TPH, hoppas verkligen att mobilen blev DOA godkänd och att jag kan få en ny. Men skulle inte råda någon här att gå dit!


    Men som ni sagt, gäller bara att inte ge sig, inte tänkt göra det heller! Återkommer med hur det gick!
     
  18. Saksalem

    Saksalem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Precis folk är lite nojiga över att dem gör fel och är otrevliga, men i själva verket så utövar man bara sina rättigheter som konsument och det är inget personligt gentemot personal som oftast står hjälplösa i butik. *även om det finns personal så är mentalt slöa och personal som står på sig trots att dem vet hur fel de har.
     
    Last edited: 13 jun 2013
  19. Saksalem

    Saksalem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    ge dig absolut inte!!
    om dem inte godkänner ditt doa fall (vilket dem borde gjort direkt när du lämnat in den) så är det bara att ta upp striden mot dem och va inte rädd för att du ska förlora nåt på det.

    du kan få ersättning för att du stått utan mobil den tid du har gjort (inga fantasisummor, men tillräckligt för att du ska va en pain in the ass på dem :D )

    när du har fått genom din doa och pengarna i handen (eller insatta på kontot) så låt dem veta hur dåliga dem är på sitt kundbemötande och hur otrevliga dem har varit, får dem att tänka till nästa gång en kund kommer in i butik.
     
  20. ScreamInChaos

    ScreamInChaos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu lovade han i måndags för typ 5 gången att nej '' DENNA VECKA! kommer mobilen'' kunde jag ju glömma, ringde dem idag '' nä...den är inte på väg ännu vad vi kan se, du kan nog glömma denna vecka''. Alltså kan jag även kräva att häva köpet på detta då leveransen har fördröjts och lämnat mig mobil lös ännu längre än vad han utlovat, 5 gånger.

    Testade sedan att ringa support och får detta till svar '' Nä jag har inte en aning...'' Bad henne då ringa verkstaden för att kolla '' Nä det går inte det heller.''

    Imorgon går jag in till dem( och även farsan som ville hänga med och kolla vad det är för ''***** *******'' som han uttryckte det). Ska kräva pengarna tillbaks och har tröttnat riktigt på dem. Dåligt support, dålig personal, okunniga och ärligt det sämsta bemötande jag någonsin fått i en butik...

    Elgiganten lade idag undan en mobil åt mig så att det ska finnas en kvar när jag kan hämta den.