bör jag koda för 2.1

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dantiberg, 4 nov 2010.

1. Dantiberg

Dantiberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hej jag är ny här och vet inte om jag är på rätt ställe med min post. Jag har sökt i forumet men hittar inget svar på frågan.

Bör jag utveckla appar i 2.1 istället för 1.6 som jag gör nu. Vad finns det att hämta i 2.1 jämfört med 1.x versionerna?
    Jag vet att det beror lite på vad för appar man ska göra men jag menar mest i allmänhet.

2. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nej, jag skulle nog inte rekomendera det i dagsläget på grund av alla Sony Ericsson lurar där ute som endast har 1.6.. Du missar en hel del potentiella användare.

Jag höll mig länge kvar vid 1.5 men till slut gick det inte längre, där var rätt stora skillnader på 1.5 och 1.6 och programmet såg ofta annorlunda ut när man testade på de olika versionerna och till slut blev det för mycket arbete att försöka få det att bete sig lika dant.

Men 1.6 - 2.2 så är det inte lika stor skillnad, visst har det kommit till lite nya API:er men man klarar sig oftast bra på 1.6. Så om du inte absolut behöver något som endast finns i en högre API version så bör du nog stanna på 1.6.

Jag har satt build target till Android 2.2 men sedan satt minium SDK version till 4 (1.6). Detta för att kunna använda App2sd funktionen.

Se till att du inte använder något som har högre level 4 bara för då kommer det krascha på andra telefoner.

Om du vill använda något som finns i en högre API level på endast de telefoner som har en högre version får du skrive en wrapper runt the API:et för att lura Dalvik VM så att du inte råkar ut för VerifyError.

3. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Tycker alltid att man ska använda så lågt target som möjligt. Ju lägre target ju flera telefoner når du.

4. Dantiberg

Dantiberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det var så jag tänkte också, jag ville bara få det bekräftat. man vill ju nå så många som möjligt. då kör jag 1.6 tills jag måste byta :)

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag saknar en bra lists på exakt vad som skiljer de olika delarna åt som man kan använda sig av för att se om man vill koda mot 1.6 (som jag gör nu) eller mot en högre version av android.

Någon som har en länk till något dylikt ?

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är väl bara att kolla på developer siten över changelogen och vilka api som finns i vilket. Söker man efter ett api får man upp det direkt. Kom på en idé, tänk efter vilka api som kan behövas och kolla när de kom in och ta den lägsta.
    Dvs den lägsta som har alla api man kan behöva.