Bör man välja enkla eller komplicerade smarta prylar?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 20 apr 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    En sak beträffande smarta prylar jag inte riktigt har lyckats klura ut... Varför bör man välja prylar, typ lampor och smartpluggar, som kräver alla möjliga tilläggskomponänter som gateway, brygga, puck och alt vad det nu är, när man kan styra dom direkt över sin existerande router via WiFi?
    Ofta är dessa smartprylarna mycket dyrare, och extrakomponenterna kostar mycket mera än prylarna de skall styra.
    Vad jag förstår så är det också rätt många av de olika som finns på marknaden som inte kommunicerar med varandra.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    WiFi är mindre energieffektivt och kräver fysiskt större chipp. En brandvarnare med WiFi hade inte hållit så länge, eller en rörelsesensor, eller en fjärrkontroll osv.

    WiFi är optimerat för hög hastighet och låg latens. ZigBee och Z-wave är optimerat för att vara kompakt och energieffektivt.

    Sedan kan man kan inte riktigt bygga ut meshnätverk på samma sätt som med tex ZigBee, där enheterna kan kommunicera mellan varandra utan en router eller repeater emellan.

    Det finns egentligen inte så många riktigt stora standarder, utan det är ju i princip ZigBee vs Z-wave som dominerar idag.

    Sedan finns förstås tusentals olika produkter som kommunicerar över enbart WiFi och BT med nästan lika många egna protokoll, vilket gör var och en av dessa lösningar "tillverkarspecifika", vilket i sin tur gör dem tuffare att integrera än ZigBee eller Z-wave-produkter.
     
    Last edited: 20 apr 2020
    Kristy, Kiddy och Sunbringer gillar detta.