Börja programmera apps - Med minimal förkunskap (Fråga)

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Etttvåtrefyr, 3 maj 2010.

1. Etttvåtrefyr

Etttvåtrefyr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej hallå!

Nu är det såhär, att jag väldigt gärna vill börja programmera lite små nyttoprogram till min nya och fina telefon, men jag saknar helt den nödvändiga förkunskapen!

Finns det någon rekommenderad bok som jag skulle kunna starta med?

Jag har som sagt mer eller mindre ingen förkunskap alls, dock så lär jag mig väldigt fort, och lär jag mig något så sitter det, alltså så tror jag inte att jag har några problem att själv lära mig in detta, jag behöver bara lite vägledning i bokdjungeln!

Tack på förhand! <3

Edit: Råkade se att detta blev tråd nummer 666 i denna forumdel, men hoppas inte att detta avskräcker er från att svara!

~1234

Last edited: 4 maj 2010
  2. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

3. Etttvåtrefyr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har i ärlighetens namn aldrig tagit det seriöst, visst har jag vissa, små förkunskaper, men det är inget som är värt att nämna.

Tack för länken, och jag beklagar att jag inte bemästrade sökfunktionen tillräckligt väl. :)

Edit:
    Kan boken "Java How to Program (sjunde upplagan" vara något att beta igenom som en start?

Last edited: 4 maj 2010
  4. softarn

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vet ingenting om boken men den är säkert bra. Tyvärr finns det ju ingen bok som lär ut en nybörjare det som behövs inom java för att börja med android så du kommer ju få lära dig en massa annat som du "inte kommer att ha användning för". Java direkt med swing av Jan Skansholm lärde jag mig java, tyckte den var rätt bra.

5. Etttvåtrefyr

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska titta till den, tack!

6. Holmstroem

Holmstroem Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var tvungen att skapa ett konto för att tipsa om "Objektorienterad programmering och Java" av Per Holm som är lektor vid LTH där jag pluggar och har haft honom som föreläsare. Har läst Jan Skansholms böcker också och de är inte alls lika bra som Holms ur min synvinkel.

Objektorienterad programmering och Java

7. softarn

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

De två rekommenderade böckerna skiljer sig ju ganska mycket åt. Pers är för helt gröna nybörjare och går alltså bara igenom grunderna. Den är ganska kort, 322.

Jans är för nybörjare och steget efter det men verkar inte gå igenom grunderna lika grundligt som Per. På 758 sidor hinner man dock gå igenom mycket mer och den senaste upplagan är från i år.

Last edited: 6 maj 2010
  8. kria

kria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ingen åsikt om böckerna då jag inte läst nån av dom. Blev dock lite förvånad av detta.

Vad menar du har skett med utvecklingen av Java sen 2007 som skulle inverka på android utveckling? T.o.m. Java 6 kom ju innan dess. Personligen tycker jag utvecklingen av Java gått ganska segt jämfört med andra språk. Blir intressant att se vad som händer hos Oracle, speciellt nu när Gosling slutat.

9. softarn

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

My bad :) Vet inte vad jag tänkte riktigt.

10. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Finns en bok om android av o'reilly. Dock är den 1.1 har jag för mig, om det inte kommit en ny upplaga. Tror att det är bäst att läsa en grundlig bok i java - skansholm.