Börjar ledsna på X10

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jwi, 10 sept 2010.

  1. jwi

    jwi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Till att börja med vill jag säga att jag tycker att X10 i grunden är en mycket bra telefon och att jag varit mycket nöjd med mitt val av telefon. Men det finns en del saker med X10 som är så allvarliga att jag redan överväger ett telefonbyte.
    Tänkte lista några av de problem som jag har med min telefon för att kolla om fler har samma problem eller om det bara är jag som fått ett måndagsex.

    1. Skärmen släcks/inaktiveras inte när man pratar i den, detta gör att jag några gånger kommit åt "avsluta samtalet"-knappen med kinden.

    2. Vid några tillfällen när jag haft inkommande samtal och jag försökt svara med bågen har telefonen bara låsts upp och jag får sedan "missat samtal".

    3. Ljudkvalitén under samtal är dålig, mycket dålig. Får ofta klagomål att jag hörs dåligt i andra änden, jag själv har inga problem att höra den jag pratar med. Dessutom klagar många på bakgrundsbrus, trots att det är helt tyst där jag är.

    4. Telefonen tappar ofta sändningen, mottagningsstapeln blir ett x, ordnas ganska så snabbt automatiskt men ändå irriterande.

    5. Vid något tillfälle har det inte gått att ringa till mig alls, "abbonenten går inte att nå för tillfället" trots att telefonen varit igång och allt. (behöver inte vara ett telefonproblem)

    6. Vid ett tillfälle har jag inte kunnat höra den jag pratar med och den jag pratar med har inte kunnat höra mig. Typ som om både mic och högtalare var avstängda. Fick starta om telefonen för att lösa problemet.

    7. Home-knappen (mittenknappen) börjar tappa färg.

    8. Blåtand-headssetet har aktiverats trots att jag svarat på telefonen, irriterande när man inte riktigt vet vart man lagt det där headsetet.

    9. Blåtand-headsetet kan då och då vara väldigt hackigt, går ibland inte att använda överhuvudtaget.


    Som ni märker så är de flesta av mina problem förknippade med samtal. Men det är ju trots allt en telefon i första hand, eller?

    Detta är problemen jag kom på i skrivande stund, möjligtvis att jag upplevt andra problem, men inget jag kommer på just nu.

    Tycker det är synd att det är jobbigt att ringa på en annars mycket bra telefon.
     
  2. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Har du uppdaterat mjukvaran via sony update service?
     
  3. Redferne

    Redferne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har upplevt samtliga av dina fenomen. Blir det inte bättre med 2.1 måste jag byta telefon.

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  4. jwi

    jwi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, jag har senaste mjukvaran.

    Någon förresten som vet om man kan uppdatera blåtands-headsetet?
     
  5. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Punkt 2. Det har jag också råkat ut för. Men jag har börjat fråga mina vänner hur många signaler de låter gå fram. Ofta väldigt ofta så låter de bara två till tre signaler gå fram sedan lägger de på. Jag som är en långsam gubbe hinner ibland inte ens få fram luren förrän vid den tredje signalen och då blir det ett missat samtal. Det finns de som ringer "gratis" på detta sätt. Ring upp och släng på luren. Då ringer den frustrerade mottagaren, som just missat ett samtal, upp och den som ringde från början slipper betala. Så gör bl.a min svägerska har jag upptäckt.
    Punkt 3. Hur håller du telefonen? Jag håller luren med vänstern och då är det lätt gjort att man håller för mikrofonen. Då blir det så som du beskriver.

    Alla bekymmer behöver inte vara telefonens fel men det är viktigt att man trivs med luren och att man kan lita på den. Det är inte givet att en ny lur löser problemen. Man kan få behålla en del av sina gamla problem och få ett par nya friska på köpet.
     
  6. Ziboez

    Ziboez Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    561
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    håller med, tänker klaga som fan tills jag får pengarna tillbaka eller får byta om det inte blir bättre med 2.1!
     
  7. jwi

    jwi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    2. Jag har svårt att tro att den person som ringer allra mest till mig skulle vilja "ringa gratis" genom att lägga på snabbt, dessutom ringer vi gratis till varandra.

    3. I och med problem 1 så använder jag nästan uteslutande handsfree, så jag håller inte i telefonen. Känner dessutom till problemet med att man kan hålla för mikrofonen, så det undviker jag alltid de få gånger jag håller i telefonen.

    Jag måste återigen poängtera att jag i det stora är mycket nöjd med min telefon, men när det börjar bli krångligt att Ringa med sin Telefon är det inte bra.
     
  8. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kan tyvärr inte annat än stämma in vilket är synd för jag "gillade" telefonen, men det är som sagt allt för många småfel.

    Största problemen för mig är den buggiga kalendern och mailen (Exchange) men även ljudet och mikronfonen är under all kritik.

    Kör just nu också med en HTC desire som jag med stor sannolikhet kommer att välja istället.

    Som sagt, trist eftersom jag gärna hade behållit X10:an men jag är allt för beroende av att faktiskt kunna ringa och använda mail/kalender för detta.
     
  9. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag känner bara igen problemet med blåtandshackning. Många jag pratar med tror att samtalet är nerkopplat när det istället är blåtanden som inte släpper igenom något ljud alls sedan jag slutat prata. Det blir alltså helt tyst i örat på den jag pratar med.
    Mitt andra problem är att ljudnivån i handsfreen är för h ö g och inte går att sänka som jag vill.
     
  10. Xaphod

    Xaphod Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Angående punkt 4 och 5 om tappad täckning så har jag upplevt samma problem med Telenor. Provade då ett kontantkort från Telia och då försvann de problemen - så jag anser att de problemen beror på operatören.

    Har aldrig haft problem med att jag felaktigt avslutar samtal. Har min display inställd på att låsa sig efter 2 min. Aldrig någon som klagat på mitt ljud och jag hör andra helt ok, något lågt ibland, men då brukar jag be dem prata närmare sin mic.

    Har besvarat samtal via telefonen när BT headsetet varit igång och då har det kopplats dit - irriterande, men det har jag lärt mig nu hur det funkar; om BT headset är igång = svara altid med det! BT headsetet har aldrig kopplat igång sig självt, som det verkar göra för dig?

    6:an har jag aldrig upplevt, men en variant; dvs det ringer när jag surfat, bågen har dykt upp men innan den har låst upp så har uppringaren lagt på. Men det har bara hänt en gång.

    Vore jag i dina skor skulle jag troligen avvakta två veckor tills 2.1 kommer och se om det gör någon skillnad innan jag bytte.

    Mvh
     
  11. pswheels

    pswheels Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tråkigt att ni skall ha problem med mobilerna :-(
    Har själv inte upplevt några av de problem ni har.
     
  12. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Inga problem här heller..
    Sent from my Awesome X10i using Tapatalk
     
  13. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Inget av problemen du beskriver finns här heller. Så måndags ex för din del känns det som,annars är det som Steve Jobs skulle ha sagt om iPhone 4: Hold it another way/Use it another way.
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kan inte säga att jag heller haft de problemen. Många av de som du säger tror jag faktiskt skulle kunna fixas vid ett byta av SIM-kort, om det nu skulle vara gammalt vill säga.

    1. Skärmen slocknar då på min när jag använder den mot örat. Men gör det inte ofta eftersom Bt headsetet är det jag använder mest.

    2. Har nog råkat ut för detta någon gång. Ibland som någon sa, p g a att de inte orkar vänta på att jag svarar, och någon gång jag hinner inte. Någon gång har det verkat som att jag faktiskt fått någon som undrat om det varit fel på luren. Det tror jag har berott på att mitt USIM-kort var ifrån 2006 he he. Så har bytt detta.

    3. Ljudkvalitén har på min lur inte varit några som helst problem.

    4. Visst kan säga att mottagningen är sämre än på lillebror X10 mini som verka har bättre att fånga upp signalerna. Men den är inte på några sätt dålig på min heller.

    5. Tror att detta problem i sig inte har med SE-mobilen att göra utan möjligen gammalt SIM-kort eller Operativet i sig. Har läst någonstans att android ibland gå in i vila, å gör det med telefondelen också. Oftast måste man ringa eller väcka luren för att den skall göra en ny sökning av nät. Men jag har inte haft det problemet på min lur heller.

    6. Detta är helt och hållet operatörsberoende problem. Vet däremot inte varför det uppkommer.

    7. Kanske lite av ett I-landsproblem. Fungerar knappen eller? MIn är då silvrig ännu. :-) Så jag är lycklig. Men har ett skydd nu.

    8. Hmm.... om jag önskar jag hade det problemet... hihi. För när jag svarar på telefonen, så vill jag ju att headsetet tar samtalet... ha ha. Men visst, kan förstå dig med. Detta tror jag är en bugg i SE programvara för blåtandsprofiler. Som troligen blir bättre i och med 2.1. En annan bugg är ju att den inbyggda mediascapespelaren inte har förtur på BT headsetet heller utan Spotify snor den. :-)

    9. Nä, något hack har jag kanske råkat ut för någon gång. Men nä... funkar som det skall där med.

    Otur om du har alla de problem som de beskriver. Troligen kan det vara ett hårdvarufel och kanske borde lämnas in på reparation.
     
  15. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Märker inte av någonting mer än samtalsljudet på min men det är ju en lösning på väg enligt SE.
     
  16. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    fyfan.. det låter som om jag har en specialtillverkad x10.. jag har inga som helst problem med min... jag pratar ofta och mycket i den.. både direkt i telefon och headset (mw600) när det gäller blåtand.. ska ni tänka på att 1.6 och BT inte är bästa vänner.. SE har försökt lösa det själva på bästa sätt.. vilket gör att x10 med 1.6 har sjuhelvetes bättre BT-egenskaper än övriga telefoner med 1.6.. som knappt fungerar alls..

    Jag tycker denna telefon är den mest stabila jag haft.. å då har jag betat genom en del telefoner..

    Får ni problem.. LÄMNA IN DEN... det är finelektronik vi pratar om.. de strular tyvärr ibland... läs HTC-tråden så märker ni att x10 inte är ensam om "strul"
     
  17. Fifyphone

    Fifyphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fråga på TS nr 7. Hur ser din vardag ut? kan det va så att du har ett jobb som sliter mycket på telefonen om du har den i fickan eller är du en flitig användare av knappen? Om inte så bör vi andra kanske va mer försiktiga med knapparna:P
     
  18. Ronjarock

    Ronjarock Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inga problem med något av det du beskriver... skäms nästan att säga det :innocent:

    Jag har inte gjort ett skvatt med luren mer än laddat ner några appar och har den kopplad via BT till min bils Navigon GPS.
    Snackar som jag brukar båda i luren och i luften i bilen och vet att det hörs bra och tydligt (har frågat för min Samsung HD Omnia "fult ord" till det innan).

    Jag har Tele2 som operatör.


    Min lur är vit och så är även knapparna på den :)

    Hoppas det löser sig!
     
  19. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    1 och 3 har jag problem med.

    1. Min skärm verkar alltid slockna första gången jag sätter luren mot örat, men tar jag bort den från örat (tex när jag byter öra) slocknar den sällan igen. När jag däremot testar sensorn i servicemenyn funkar den klockrent.

    2. Ljudvolymen är ibland låg (märks speciellt i bullriga miljöer). Dessutom skorrar det ibland om jag höjer volymen, gäller även när jag testar i servicemenyn.

    Men så här nära 2.1-släppet finns det ingen anledning att "ledsna" tycker jag, men om du fortsatt upplever problem efter 2.1 (och kanske en mindre uppdatering därefter) då kan du "ledsna" på allvar.

    Jag tror inte du blir mer nöjd med en annan telefon, alla har sina brister.
     
  20. MasterAdde

    MasterAdde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även jag har varit kanonnöjd med min X10, testade 2st HTC Legends innan jag valde X10 och har som sagt varit kanonnöjd. Men nu börjar jag oxå ledsna på små men ack så irriterande saker...

    1. När jag skall ta fram en kontakt ur favoriter (samma med vanliga kontakter) så blir skärmen svart och det tar upp till 5 sek innan den visar kontakten, sedan när jag väljer numemr tar den en 2-3 sek till innan den visar dialern (vilket i sig är irri att den inte ringer direkt).

    2. Kalendern visar mitt i allt "Inga nya händelser" fast jag har kalendern full med kommande händelser, har ännu inte kommit på hur jag får den att vakna till från det läget, men den gör det själv efter någon dag.

    3. Häromdagen satt jag och surfade och märkte det tog tid, då ser jag att telefonen slår av WiFin och på mobilnätet... slår av mobilnätet och på med WiFin o.s.v. o m och om igen... slog av Wifin och väntade 1 minut och slog på den, då behöll den bägge näten online av någon anledning... trodde inte dom skulle påverka varandra alls

    4. När jag surfar så låser den sig mitt i allt, får logga ur webbläsaren helt och in igen och då brukar det ha löst sig... en lustig sak till är att sidor där man är inloggad mitt i allt hamnar på första sidan så man får logga in igen, som om telefonen tappat uppkopplingen...

    5. Ljudkvalitén är tidvis miserabel, varken jag eller den jag pratar med hör mig men oftast hör inte dom jag pratar med mig, det hackar och klipper hela tiden säöger dom... och det är minst 20 st olika som klagat över detta både till mobil och fast så jag utesluter deras telefoner...och ja, jag har ett nytt SIM-kort (det 2a nya sedan jag köpte X10an).

    6. Swipelåset funkar skitsegt ibland när någon ringer, går knappt svara, kan ta 5-10 försök innan den svarar, där emellan funkar den bra...

    Är som sagt i övrigt sjukt nöjd med telefonen, har alltid haft SE och innan dess Ericsson sedan mobiltelefonens vagga så jag gillar ju märket, men blir det inte bättre efter 2.1 så åker den iväg fortare än blixten... :S