Intressant detta...
Det finns ju ur säkerhetsperspektiv rätt fundamentala problem med såväl IOS som med Android (orkar inte tänka på RIM osv):
Båda kräver autentisering direkt mot amerikanska företags servrar för att man ska kunna nyttja grunkorna. Det för med sig ett antal problem. Ett problem är att man då alltid blir föremål för FRA-lagen (man korsar landsgränsen). Ett annat är att företagen gissningsvis har fulla systemrättigheter på enheterna (Jo det har de visst. Tänk lite). Ett tredje är att det då finns en "huvudledning" ur tekniskt- och rättighetssynvinkel till alla enheter, i världen (en för respektive fabrikat, kanske version osv vad vet jag...) vilket gör att man har många ägg i samma korg. Om någon tar (hijack) den huvudledingen så blir det Sony Playstation fast tiopotenser värre om ni förstår hur jag menar.
Dessa konceptuella, arkitektoniska saker kan man alltså för närvarande, mig veterligt, inte ta sig ur.
Dessutom vill jag understryka att "Patriot Act" gör att amerikanska myndigheter kan kräva utlämnande av tredje mans information, i tredje land av alla amerikanska företag. Microsoft har erkänt det. Google så får ni se. Exempelvis européers information, i servrar på europeisk mark, ägda av Microsoft.
Alla ni som är bekymrade över FRA, NSA (ordet "Echelon" kanske gör att det klämtar en klocka?) bör vara förbannat bekymrade. Jag är det förvisso.
Bonniers beteende förtydligar och illustrerar bilden: Ni är inte herrar i egen lur. Inte jag heller för den delen. Det för med sig konsekvenser ur infosäksynvinkel men också ur demokratisynvinkel. Dessa konsekvenser har vi ännu bara sett en liten, liten del av.
Om man ska roota, och menar allvar - se då till att ni kan logga in i lureländet utan autentisering mot Google/Apple. Jag har ingen aning om hur det skulle funka eller hur användbar luren sedan blev. Men det är vad som krävs. 100% kontroll över rättigheterna och användarkontona i luren annars är det rökt.
Vill ni bli ännu mera bekymrade så bör ni reflektera över Cisco, Intel, HP m fl. Sedan tror jag inte Lenovo är så kul heller om ni förstår hur jag menar. Amerikanerna skäms ju i alla fall när de blir påkomna...Fördelen med ryssarna är att de bara är en råvaruexporterande ekonomi. Det bygger inte IT. Ja, övriga listan får var och en fundera ut.
Happy Mobile Surfing allihopa

Click to expand...