Bonnier skräp!

Diskussion i 'Samsung' startad av vorbis, 7 nov 2011.

1. dire4711

dire4711 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag rootade, tog bort apk-erna men apparna är ju fortfarande installerade. T.ex. "Sköna hem" ligger kvar och går att köra. Är man root borde man ju kunna bli av med dem helt.

2. Nagarebozhi

Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    hur tog du bort dem? Har du testat starta om efter borttagning?

3. dire4711

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med root explorer. Har startat om och de är kvar. Har verifierat att apkerna är borta.

4. pjw

pjw Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har nu också skrivit till Bonniers.

5. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Det låter väldigt märkligt. Säker på att det inte ligger några kopior i /data/app ?

6. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Bättre att frysa dem med Titanium Backup eller Easy Freezy. Att bara ta bort en apk kan ställa till problem. Vill man absolut avinstallera istället för att frysa dem så kan man även göra det genom TB.

7. dire4711

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktigt, efter att ha tagit bort dem därifrån också samt bootat om verkar apparna helt borta!

Tack för tipsen!

8. mach

mach Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Fick det här svaret från samsung:

Hej *****

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Apparna i fråga går inte att avinstallera, vi har dock framfört detta
    till berörd avdelning som lovat att se över om det går att ändra till
    ev. kommande uppdateringar.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
    Samsung Support

9. twingate

twingate Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ringer Telia företagssupport för att lite snällt fråga om hur jag kan avinstallera apparna. Efter ett bra tag kommer de fram till att; Det är inte vi, det är Samsung - du får ringa dem.

Ringer Samsung som svarar det uppenbara: Det är såklart Telia som satt samman installationen till de plattor man säljer. Ring dem. Killen på Samsung påpekade dock att; Du kan roota plattan men då tappar du din garanti.

Ringer tillbaka till Telia och frågar igen hur jag ska göra för att avinstallera de appar som ingår i deras installation. Väldigt vänlig men totalt okunnig person som först säger samma sak; det är Samsung, men när jag påpekar Samsungs svar så blir allt jobbigt och inga vettiga svar kan ges förutom; Du får gå till en teliabutik och få hjälp där.
    Att jag påpekade att det kanske inte var särskillt respektfullt gentemot kunden att installera appar som inte går att ta bort förstod dom inte alls. På frågan om det fanns någon produktansvarig för Galaxy Tab eller någon teknisk ansvarig för OS konfiguration för produkten, kunde dom inte svara. På frågan om jag kunde få tala med någon mer teknisk kunnig på Android fick jag svar att; Nej, det har vi inte. Detta trots att personen i fråga flera gånger satte mig i hold för att ringa tekniskt kunniga kollegor.

OK, det är ju ingen stor grej att roota plattan men ur ett anvädar-perspektiv finner jag det totalt oacceptabelt att inte ge mig möjligheten att ta bort mjukvara jag inte vill ha utan att jag blir av med garantin.

10. maba

maba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Du ska inte lita så mycket på Samsung i det här fallet. Programmen följer även med i Tabs köpta på andra ställen. Såvida Telia inte levererar plattor till t ex. Katshing? :P

11. pellegj

pellegj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Apparna kommer ju också med när man uppdaterar, och det styr ju inte Telia över. Men det är klart som tusan att inte Samsung vill veta av det, de lär ju få betalt av Bonnier för att lägga med dem.

12. baucbee

baucbee Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men detta är ju helt sjukt, fick ett meddelande om att uppgradera min 10.1 för att förbättra stabiliteten så fick jag en massa applikationer som jag inte vill ha.

Jag har skickat ett surt meddelande till Samsung supporten, får se vad de svarar.

Ni kan läsa om den fantastiska nyheter och alla glada tillrop här:
    Bonnier fyller Samsungs nya Galaxy Tab 10.1 med innehåll | Bonnier AB

De tar plats i minnet och tjänsterna verkar ta prestanda. Det finns massor av irriterande ikoner. Men vad kan tillgången till alla tjänster innebära och hur säkerställer man att de inte laddar hem data vid roaming?

13. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    La ett surt inlägg där men eftersom allt modereras innan det publiceras är jag tveksam till att dom lägger upp det men vi får väl se. Stör mig verkligen på tilltaget.

14. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det värsta är att det är så många Bonnier-apps. Ännu ett resultat av att Bonnier äger nästan all media i Sverige.

15. baucbee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt inlägg har inte dykt upp. Det är Peder Bonnier som är chef för Bonnier Digital Media om det är någon som vill maila den som är ansvarig.

16. baucbee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ringde Samsungsupporten, "de där bonnierapparna..." suckade dem.
    Deras svar är att de inte går att ta bort.

Ponera att jag lämnar in min Volvo på service, när jag får tillbaka den finns 10st extra-knappar på instrumentpanelen. Bilen drar lite mer soppa, går aningens segare och i bakluckan finns 10 små lådor som inte går att ta bort.

Vart i avtalen står det att Samsung får installera vad de vill på min tablet för egen vinning?

Telia har i mitt tycke inget med detta att göra eftersom skräpet kom via en uppgradering.
    Det är en deal mellan Bonnier och Samsung.

Last edited: 28 nov 2011
  17. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Jag tror inte Peder hade svarat på några mail om du ens hittar en adress till han.
    Vi får leva på hoppet att det löser sig med ICS när det kommer även om det bara blir en workaround.

18. baucbee

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var ett litet inslag av ironi i det inlägget... :)

Men jag stör mig mycket på det här.

19. 010

010 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Infosäk...va de de?

Intressant detta...

Det finns ju ur säkerhetsperspektiv rätt fundamentala problem med såväl IOS som med Android (orkar inte tänka på RIM osv):

Båda kräver autentisering direkt mot amerikanska företags servrar för att man ska kunna nyttja grunkorna. Det för med sig ett antal problem. Ett problem är att man då alltid blir föremål för FRA-lagen (man korsar landsgränsen). Ett annat är att företagen gissningsvis har fulla systemrättigheter på enheterna (Jo det har de visst. Tänk lite). Ett tredje är att det då finns en "huvudledning" ur tekniskt- och rättighetssynvinkel till alla enheter, i världen (en för respektive fabrikat, kanske version osv vad vet jag...) vilket gör att man har många ägg i samma korg. Om någon tar (hijack) den huvudledingen så blir det Sony Playstation fast tiopotenser värre om ni förstår hur jag menar.

Dessa konceptuella, arkitektoniska saker kan man alltså för närvarande, mig veterligt, inte ta sig ur.

Dessutom vill jag understryka att "Patriot Act" gör att amerikanska myndigheter kan kräva utlämnande av tredje mans information, i tredje land av alla amerikanska företag. Microsoft har erkänt det. Google så får ni se. Exempelvis européers information, i servrar på europeisk mark, ägda av Microsoft.

Alla ni som är bekymrade över FRA, NSA (ordet "Echelon" kanske gör att det klämtar en klocka?) bör vara förbannat bekymrade. Jag är det förvisso.

Bonniers beteende förtydligar och illustrerar bilden: Ni är inte herrar i egen lur. Inte jag heller för den delen. Det för med sig konsekvenser ur infosäksynvinkel men också ur demokratisynvinkel. Dessa konsekvenser har vi ännu bara sett en liten, liten del av.

Om man ska roota, och menar allvar - se då till att ni kan logga in i lureländet utan autentisering mot Google/Apple. Jag har ingen aning om hur det skulle funka eller hur användbar luren sedan blev. Men det är vad som krävs. 100% kontroll över rättigheterna och användarkontona i luren annars är det rökt.

Vill ni bli ännu mera bekymrade så bör ni reflektera över Cisco, Intel, HP m fl. Sedan tror jag inte Lenovo är så kul heller om ni förstår hur jag menar. Amerikanerna skäms ju i alla fall när de blir påkomna...Fördelen med ryssarna är att de bara är en råvaruexporterande ekonomi. Det bygger inte IT. Ja, övriga listan får var och en fundera ut.

Happy Mobile Surfing allihopa :)

20. pellegj

pellegj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Gå inte ut, du kan bli fotograferad.
    Fattar inte vad ditt inlägg har att göra med just Bonnier-apparna. Du behöver inte logga in mot googles servrar för att kunna ringa och messa med telefonen. Vill du däremot använda market så måste du göra det, men det gäller ju alla appar, och inte enbart Bonniers.