Frågan är hur många som inte använder market (och vad som går att göra ändå?)? Faller inte rätt mycket av poängen med en android, för de flesta, utan market? Det skulle vara kul med statistik över hur många som använder android utan market, gmail osv. Har du sett någon sådan statistik? "In April 2011 Google said there had been more than 3 billion Android apps installed[99] and at end of June 2011 there are 6 billion apps installs from the Android market. The operating system itself is installed on 130 million total devices." (Från Wiki) Bonniers är bara en illustration av det faktum att man som ägare och användare av telefonen har rätt lite koll på vad som händer i den (de andra apparna i market kan man ju avinstallera om inte annat, vilket har bärighet på "ägarskap", rätt till kontroll och lite sånt). Om man försöker ta kontroll genom root/jailbrreak så får man förutom en direkt ekonomisk skada (om luren är ny) i form av avslutad garanti, andra säkerhetsproblem, tex uteblivna automatiserade säkerhetsuppdateringar. (Och då är ändå Android "öppen" till skillnad från IOS.) Det jobbiga med det är att de flesta (tillräckligt många för att det ska vara ett bekymmer) lever i tät personlig symbios med sina telefoner och därmed är starkt riskexponerade (konfidentialitet, riktighet, tillgänglighet, spårbarhet och sånt). Ännu värre(?) kanske det det är för företag och organisationer där smartphones nu dryper in utan att någon har koll. Jag har sett och hört om många exempel på det i olika organisationer med väldigt olika krav och fokus på infosäk. Så många att undantagen är få och självlysande imho. Det är klart att man kan skoja om foliehatter och fotofobi - det är lungt Inget fel med humor. Men humor är kanske inte alla gånger ett fullödigt substitut till en diskussion om säkerhet. Här är det nån på PC-Mag som nosar lite på problemet i våras Google Goes Big Brother with the Android 'Kill Switch' | Peter Pachal | PCMag.com Googla en smula så ska ni se att det finns en hel del som oroar sig för detta. Kontentan av alltihopa är att vi är väldigt beroende av Googles, Apples m fl goda vilja. Eftersom de lyder under bl a "Patriot Act" så måste vi utsträcka denna förutsatta goda vilja även till den amerikanska staten. Och det kanske är helt ok? "Pax Americana" har tjänat oss väl i 60 år, tycker många. Många andra är djupt kritiska till USAs internationella handlande (undrar hur många av de som är kritiska på det viset som använder Android/IOS, eller varför inte MSs produkter?). Under den här dragningen var det väldigt mycket tyngdpunkt på Cyberkrigföring osv. Det var ett huvudtema. Jag uppfattade att JN sa att hon var helt säker på att det kommer att utbryta ett eller annat cyberkrig framöver (det har det väl iofs redan gjort, men ändå). Utrikespolitiska institutet | UI |Cybersecurity in a New Era Om du tyckte att sambanden var diffusa tidigare så blev de nog mer så nu är jag rädd. Ber om ursäkt för det.
Jajjamennsan! Men inte utan att tänka till nu och då. Det är nog rätt få av besökarna i det här forumet som har hela säkerhetshuvudet avstängt hela tiden - eller vad tror du?
Säkert, bara att titta på alla rättigheter appar begär utan att egentligen behöva det som ändå installeras av massor med människor. Men det är väldigt OT. När det gäller bloatware så tror jag att det enda som funkar är att inte köpa. Har man redan köpt så är det väl bara att ringa supporten en gång om dagen och tjata, borde ju kosta företaget något iaf om de ska envisas med bloat- och adware.
Just det, Android är öppet, vilket gör att jag får mina enheter uppdaterade bra mycket snabbare än att vänta på tillverkaren. Angående garantin så är det upp till tillverkaren att verkligen påvisa att ett fel uppstått just på grund av att man rootat. Med andra ord ska de kunna peka och säga att det här har hänt enbart av att man rootat. Med tanke på vilken del av forumet du är inne på nu, så har vi ju detta med "oljefläckar". Skulle inte tro att de ens försöker argumentera att det skulle uppkommit på en enhet enbart på grund av den är rootad. Dessutom går det i många fall att ta bort root innan man skickar in den för garanti. Det är däremot något som kan förvåna mig ibland efter alla nyheter man läst och sett angående det. Men det är enkelt egentligen, är det något du inte vill ska komma i andras händer, lagra det inte i telefonen (eller annat bärbart/flyttbart medium). Samma som ovan i stora drag, med den skillnaden att det är upp till företaget/organisationen att tillhandahålla policy för hur saker får användas, och i de fall det är nödvändigt utbildning. Dessutom om det nu är så illa att en användare kan ta en smartphone och koppla upp sig utan problem mot det interna nätverket så har de nog större problem än att fundera över smartphones.
Jau. Det är OT. Det slank iväg lite - råkade bli inspirerad av detta med Bonniers...Ber om ursäkt för det. Jag ska lämna tråden ifred nu. Jo de som är duktiga kan säkert skydda sig mer eller mindre bra på egen hand och dessutom klara att få garanti även efter root (och det är ju bra). Men många kan det inte och det är väl främst det jag pekar på. Inget nytt med det iofs. Precis. Det är en oskyddad miljö - om man inte är så duktig på att pilla i luren. Jag ser vissa skillnader mellan smartphones och vissa andra bärbara/flyttbara medium men jag lämnar det därhän med tanke på OT osv. Precis. Det är upp till företagen (policy, riktlinjer, instruktioner, rutiner osv). Ja, jag skulle vilja hävda att det på många ställen är så illa och att det är extra illa just när det gäller smartphones (alltså, man kanske "tätar" på PC-sidan och klantar till det enormt på smartphonesidan). Många organisationers ledningar tar tyvärr inte till sig detta på ett systematiskt sätt, vilket väl iofs allmänt känt, men detta kombinerat med Android och IOS är explosivt. Hoppas jag inte uppfattas som polemiskt - jag pratar egentligen bara högt för mig själv. Tack för feedback.
För övrigt så är Dn riktigt nice i surfplattan. Snart kan man också ticka i att den aurtootankar Ner tidningen nör den kommer. Riktigt trevlig
ROOTA och TA BORT OÖNSKADE APPAR Ett smidigt och enkelt sätt att roota din tab 10.1 OBS! INNAN DU BÖRJAR 1. Koppla ihop dator och tab med usb-kabeln 2. Se till att du har installerat drivrutinerna för taben på datorn. Filnamn: GT-p7510_USB_Driver_v1_3_2360_0-Escape.exe * Finns på: Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites! 3. Se till att du har zipfilen på datorn Filnamn: tabrooteasy.zip * Finns på: Download GalaxyTab10.1/rooting/tabroot.zip at DownloadAndroidROM.com _________________________________________________________________ ROOTA 1. Ställ in taben till ODIN dowload mode. Håll ner powerknappen samtidigt som du håller ner Volym-ner knappen. Efter några sekunder visas Samsung logotypen, därefter syns två ikoner, släpp upp knapparna. Välj android-ikonen genom att trycka på volym-upp. 2. Öppna zipfilen (tabrooteasy), öppna Odin3 v1.85 Om du har drivrutiner installerade ska den vänstra rutan vara gul och det ska stå något i stil med 0COM5] 3. Kryssa i rutan PDA. Klicka på knappen bredvid, välj följande fil: recovery-cwm_.....md5. (filen finns i zipfilen ovan) Nu laddar programmet. 4. Gå till mappen där du packade upp zipfilen. Där finns en zipfil som heter: Samsung_Galaxy_Tab_10_1_root.zip. Kopiera zipfilen och klistra in i tabens root-mapp. 5. Ställ in taben till "Clockworkmod recovery" genom att hålla nere powerknappen samtidigt som volym-ner-knappen. När de två ikonerna dyker upp släpper du knapparna. Välj genom att trycka volym-ner, då markeras recovery-ikonen. Välj genom att trycka volym-upp. 6. Markera "install zip from sdcard" och välj genom att trycka på power-knappen. 7. Välj "choose zip from sdcard". 8. Du ska välja zip-filen som du tidigare kopierade till tabens root-mapp. Filen heter: Samsung_Galaxy_Tab_10_1_root.zip. Efter att du valt filen ska du välja YES. 9. Starta om taben. 10. Du har en Tab 10.1 med en rootad Android 3.1 11. Varsågod. Enjoy! Instruktionsvideo finns på: How to Root Galaxy Tab 10.1 the Easy Way! | Galaxy Tab Hacks! Ta bort oönskade appar 1. Roota 2. Ta bort appens .apk fil i /system/app/ med t ex root explorer 3. Klart!