Fråga: Bootloader vs ODIN downloader mode

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av ogre, 20 dec 2011.

  1. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ni som har haft Samsung tidigare:

    Jag ser att fler med mig är förvirrade över bootloader mode (som man når via VOL-upp + VOL-ner + PWR) respektive ODIN Downloader mode (som man når via VOL-ner + PWR)

    Det jag sett själv är att fastboot ser telefonen när den är i bootloader mode men inte i ODIN mode.

    Någon som kan reda ut begreppen?
     
  2. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Har kollat runt lite på nätet och Odin verkar vara ett alternativt utvecklarverktyg för att flasha in grejer.

    "Odin is the program you use to flash phones.
    'Odin Multi Downloader v3.95.exe' is used to flash the Samsung Galaxy. It's usually included in firmware packs."
    http://androidforums.com/samsung-i7500/9078-what-odin.html

    "ODIN is a SUPER helpful tool if you get into ROM development on Android Samsung devices (excluding the Nexus S). It can basically revive a totally bricked device back to full working order. All of the Galaxy S variants can use it but it does not work with any other devices. (ie: moto droid or LG G2X)"
    http://wiki.answers.com/Q/What_is_ODIN_for_android


    "ODIN is a popular Windows application that can be used to flash firmware or custom ROMs onto android based Samsung Phones. It also comes handy while restoring a bricked device. Here is how you can use ODIN to flash a stock firmware onto Samsung android phones."
    http://www.dkszone.net/flash-odin-dl09-firmware-rom-samsung-android-phone


    Fastboot mode är väl mer ett läge innan själva operativsystemet startat upp med syfte att kunna använda verktyget fastboot som är ett kommando promt-verktyg för att kunna flasha in saker via USB porten från en dator. Som jag fattat det så är detta ett protokoll från Android/Google. När du är i fastboot mode så kan du ju lyckas sabba bootloadern när du mixtrar med telefonen och därmed bricka din telefon och då finns ODIN-läget där som en livräddare. ODIN mode verkar användas som ett enkelt sätt att flasha in en fullständig ROM med bootloader och allt. För att kunna utnyttja ODIN mode måste du ha programmet ODIN på din PC. ODIN är inte utvecklat av Android/Google. Det verkar med andra ord vara ett slags alternativ till fastboot.
    Odin behöver inte enbart användas om du brickat telefonen. T.ex. används väl ODIN mode i guiden hur du gör om din yakjuxw till en yakju. För att kunna utnyttja ODIN mode måste du ha programmet ODIN på din PC.
    https://swedroid.se/forum/60862-gor-om-din-yakjuxw-till-en-yakju.html
     
    Last edited: 20 dec 2011
    PatricF gillar detta.
  3. mort

    mort Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    ODIN är det verktyg Samsung använt sig av på nästan alla sina telefoner.
    Men eftersom Nexus är helt öppen slipper du hålla på med den skiten. Flasha vad du vill från din egen recovery istället. Har du stock recovery flashar du en ny från fastboot.
     
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    När man flashar in en egen recovery är ju livet frid och fröjd efter det. Självklart kommer jag att kika på Odin om det verkligen behövs, men fastboot+recovery fungerar helt strålande enkelt on the fly. Byter kernels i promenaden till och från jobbet, roms på luncherna. Geeky, flashcrackigt och allt, men vafan. Kul

    Recovery kan man se som en helt separat del från allting annat på telefonen. Du kan tex starta och använda telefonen precis som vanligt helt utan recovery.
     
    Last edited: 20 dec 2011
  5. mort

    mort Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    intressant kan vara att veta att använder du samsungs ODIN så låses bootloadern igen och recoveryn försvinner
     
  6. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Verkligen bra att veta!
     
  7. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Tack för alla svar.

    Om man som jag är bekväm med fastboot, så tillför alltså ODIN inget mer än ev. brickåterställning om man skulle paja bootloadern.

    Bara att lära sig nya treknappsgreppet då, för de gånger man inte gör adb reboot bootloader.
     
  8. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Precis, Odin tillför inget såvida du inte brickar telefonen. Jag är van med adb/fastboot och använder uteslutande det.