Problem: Bootloop

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av caballerial, 7 jan 2012.

1. caballerial

caballerial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nja, jag kommer inte in i fastboot, men jag har läst lite och det verkar som det kan vara usb kabeln. De 2 jag har försökt med är ganska gamla 1år+, så jag ska testa med en ny på måndag när jag kommer in till jobbet.
    Annars vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på...

2. Ollekalle

Ollekalle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har följt din tråd och chansar lite med ett inlägg. Vet inte om de kan fungera men kanske värt ett försök då programmet precis blev uppdaterat så de fungerar på gsm. Och man smidigt kan göra en factoryreset

Wug's Galaxy Nexus Root Toolkit

3. DaMightyTom

DaMightyTom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Till er som har problem.

Jag hade problem i måndag när jag skulle starta om min Nexus, efter restarten hamnade den i bootloop med varierande grafikfel och betedde sig sjukligt konstigt.

Det slutade med att jag försökte med odin återställa telefonen till 4.01 med hjälp av den Exe fil med inbyggt odin från yakju-tråden.
    Det resulterade i att hela telefonen blev brickad (kunde säkert ha lösts med en USB-jigg)
    Lämnade tillbaka den och hävde köpet på media markt kunde inte acceptera en sån där "ja men vi skickar den till verkstaden så får de kolla på den, det tar mellan 3-4 veckor" så krävde hävt köp. Som tur va killen där schysst och bråkade inte tillbaka.

Så på måndag så ska jag beställa en ny. Jag hade olåst bootloader och rootad. Men jag tror det bottnade i ett hårdvaru fel.
    Tänkte dela med mig då det är ett sammanträffande.

4. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det ser ut som det löst sig för mig. Det ser iaf lovande ut nu.
    Jag följde rådet i det här inlägget och den håller på att återställa appar från mitt googlekonto nu.

Den har väl varit igång i ca 10 minuter nu och som sagt, det ser lite ljusare ut iaf.

Det det handlar om är att låsa och låsa upp bootloadern igen med "fastboot oem lock" följt av en "fastboot oem unlock".
    Vem vet, det kanske hjälper dig/er också.

Last edited: 7 jan 2012
  5. MrKindell

MrKindell Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har samma problem. Och i tråden du länkar i står det ju att man ska låsa och låsa upp bootloadern igen med "fastboot oem lock" följt av en "fastboot oem unlock"

Men hur gör man det?

Och om man gör det... Sabbar man inte garantin då? Man kanske inte löser det och måste lämna in telefonen?

Last edited: 7 jan 2012
  6. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Japps, det gör den ju. Det skulle då vara någotning i romen (kerneln läses ju in "först") som försöker starta upp någon defekt hårdvara i slutet av boot-sekvensen och därmed buggar ur.

Följ valfri Root-guide så tar de även upp hur man låser upp bootloadern (fastboot oem unlock). Gör samma sak, men med kommandot fastboot oem lock.

7. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tackar... Men som sagt. Sabbar man inte garantin på telefonen om man gör det? Kanske blir så att jag måste lämna in den tillslut i alla fall? Då vill man ju gärna ha den kvar...

8. Mr*Gibson

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag trodde du hade låst upp och rootat men jag kollade i din andra tråd och det verkar inte så. I ditt fall skulle jag börja med en Factory Reset.

Om det sabbar garantin, risken finns alltid, så om du inte vill äventyra den alls rekommenderar jag dig inte att låsa upp. Om inte en Factory Reset hjälper så är nog det ända för dig att göra isf att skicka in den.

9. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

10. Mr*Gibson

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ah, där ser man. Du brydde dig inte om garantin i slutänden ändå :)

Kan ju också nämna att min telefon fortfarande snurrar efter låsning/upplåsning några timmar efter.

11. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu rootade jag ju inte telefonen. Gäller inte garantin ändå?
    Hur blir det med din garanti?

Skönt att den fungerar igen i alla fall! :) Bara att fixa till den som man vill ha den igen. Surt bara jag som låg på 4.0.2 att vara tillbaka på 4.0.1.

Undra vad som hände... Någon som kan ha en aning?

12. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ibland när man flashar custom roms hamnar man i bootloops. Inte vanligt, men det händer.

Garantin försvinner enligt papprena i o m "fastboot oem unlock". Ser du ett upplåst hänglås när du bootar vanligt (när det står Google) är bootloadern upplåst och garantin förbrukad.

Har aldrig hört talas om ett garantiärende som blivit nekat p g a upplåsning dock, vare sig med Nexus S eller Galaxy Nexus...

Du kan flasha in en original-rom (root försvinner, recovery ersätts av original) och låsa bootloadern genom "fastboot oem lock" så syns det inte direkt vad du tidigare gjort. Vet inte om jag skulle brytt mig dock

Flashade du in YAKJU kommer du att få en OTA-uppdatering om några timmar, som uppdaterar till 4.0.2. Vill du inte vänta kan du flasha http://code.google.com/intl/sv-SE/android/nexus/images.html 4.0.2 genom denna länk istället, på precis samma sätt som i guiden du följde.

Roota på du, bli en flash cracker! :D

Last edited: 8 jan 2012
  13. caballerial

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu har jag provat med 4 olika usb kablar, 5 st olika datorer (xp, win 7, suse, arch, ubuntu) och jag får inte fastboot att fungera på någon av dem.
    Nån som har någon ide? Annars får jag helt enkelt lämna in den.
    Om inte annat för det.

14. MrKindell

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad säger datorn ?
    Har du testat att bara installera om USB drivarna?

Jag hade inga problem alls på min Win7 x64 laptop.
    Fick dock installera om USB drivarna en gång.

15. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    kan hjälpa att installera samsung kies. tjejen har en sgs2 så det kan va därför det gick smidigt för mig. har inte ens varit in i enhetshanteraren..

16. caballerial

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Japp, det har jag gjort, ska prova med kies nu, fungerar inte det får phonehouse fixa den.

17. caballerial

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Sorry att jag svarar på ett gammalt inlägg men jag har en liten uppdatering.
    Min telefon kom tillbaka från phonehouse idag, anovo har bytt ut usb enheten.
    Och därmed så fungerar fastboot.
    Så nu var det bara att fastboot oem lock ; sleep 5 ; fastboot oem unlock
    Så fungerar allt igen!
    Inlämningen hos phonehouse gick på garatin.

otto gillar detta.