Diskussion: Borde e-handlarna ta större ansvar för sina leveranser / bli mer service minded?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av bernard, 29 sept 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag läser gång på gång här i forumet om medlemmar som spenderar tid och genomlider telefonköer med att jaga Postnord, Bing eller andra bolag där leveranser hamnar på villovägar och blir fördröjda, eller där leveranser i värsta fall uteblir till följd av att de försvunnit någonstans på vägen.

    E-handlarna verkar som det ser ut i dagsläget inte vilja ta något större ansvar när det krånglar med leveransen, i alla fall inte initialt. Så snart varan lämnat lagret är det i princip kundens problem, och det är kunden som förväntas ta kontakt med fraktbolagen. Det vill säga framför att e-handlaren gör det som en tjänst åt kunden.

    Försvinner ett paket kan kunden behöva vänta i veckor på att en reklamation skall gå igenom innan en ny produkt skickas ut, i stället för att en ny produkt omedelbart skickas iväg så att kunden så snart som möjligt får vad den betalat för. Detta kan naturligtvis variera mellan e-handlare, men bland annat jättar som Telia verkar låta kunden i hamna i kläm som standardförfarande vid uteblivna leveranser (är i alla fall mitt intryck av forumet att döma).

    Är det rimligt att kunden förväntas jaga fraktbolag vid krångel, eller dröja långa perioder medan e-handlaren genomför en reklamation? Bör inte hela ansvaret från köp till leverans ligga hos e-handlarna? Varför skall kunden hamna i kläm?

    Jag tror att vi ställer för låga krav på e-handlarna när det krånglar med frakten. Hade e-handlarna haft ett större ansvar hade rimligtvis kraven också ökat på att leveranserna fungerar. Den enskilde konsumenten har inte så mycket att sätta emot och borstas följaktligen bara bort av bolag som Postnord, vars ansvar tycks ständigt frånvarande.

    Hur lyder era synpunkter i frågan?
     
    Last edited: 29 sept 2018
    night77 och Kristy gillar detta.
  2. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Låter som en bra idé att försöka få e-handlarna att bli mer hjälpsamma. Borde vara win-win om man lägger fram det som att de som drabbas beöver mer stöd och hjälp.
    Lite OT: Hur ofta krånglar det och är det värre med vissa e-Handlare? Jag har inte drabbats, tycker det går otroligt snabbt oftast på senare tid, men jag brukar bara handla av de med gott rykte.
     
    bernard gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag håller med. Handlarna borde ha ansvar från deras lager till kundens utlämningsställe, orimligt att man som privatkund ska ligga ute med ekonomiska medel i väntan på utredning av skuldfråga.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Någonstans måste ju dock handlarna verifiera att paketet verkligen försvunnit innan de skickar ut en ny. Annars kan ju kunden (om fraktbolaget senare hittar paketet) få 2 ex men bara betala för 1. Jag tycker att man måste se från båda sidor.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det registreras om/när kunden hämtar ut paketet, så det bör inte vara något problem. Kunden får returnera den första försändelsen om den mot förmodan kommer fram - i annat fall skickar e-handlaren en ny faktura. E-handlaren bör se/bli notifierad om kunden hämtat ut den förlorade försändelsen.

    Sedan finns det ju fall där det kan handla om ID-kapning och där en försändelse felaktigt lämnas ut, men då är det ju mer av ett polisärende och en anmälan får upprättas etc.
     
    Last edited: 29 sept 2018
    Kristy gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man borde sätta som villkor att paketet ska ha nått kunden inom en rimlig tid, t.ex. en vecka eller 10 dagar. Har kunden inte fått paketet då bör en ersättning skickas ut.

    En tidsperiod på en vecka eller 10 dagar ger ju säljaren och fraktbolaget lite tid att reda ut om transporten har gått fel någonstans och rätta till detta.
     
    hahadaoc, Kristy och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter som en utmärkt idé. E-handlarna borde villkora detta mot de bolag som sköter frakten, men jag tror att incitament saknas eftersom vi som konsumenter i stor utsträckning accepterat att det är vi som tar över ansvaret när varan lämnat lagret.
     
    Last edited: 29 sept 2018
    Kristy gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller inte helt med. Personen kan ju välja att skita i o betala, o då ligger butiken/handlaren ute med pengar. Jag personligen tycker att man tänker lite för mycket på sig själv i såna händelser
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För att detta skall bli ett problem måste man förutsätta att en stor andel är beredda att hamna hos fogden/få betalningsanmärkningar. Det verkar orimligt, men visst kan det vara så.

    Men det skulle också gå att lösa om fraktbolaget erbjöd e-handlarna en tjänst, (eller där e-handlarna snarare ställde krav på en sådan tjänst), där en försändelse som gått förlorad/blivit reklamerad kan bli återkallad. Det vill säga dyker försändelsen upp lämnas den inte ut, utan går tillbaka till e-handlaren per automatik.

    Kunden behöver därmed inte ägna dyrbar tid åt att lösa ett problem som aldrig borde varit kundens problem från första början.
     
    Last edited: 29 sept 2018
    Dadde, kulantimba och Kristy gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det där är väl lite utav en gråzon. När varan lämnar butiken så ligger ju ansvaret för leveransen egentligen hos Postnord (eller whatever) och inte butiken i sig i första hand. Sen huruvida de faktiskt hjälper en vid ett ärende eller till vilken grad är väl mycket olika mellan butikerna kan jag tänka mig. Butikerna kan ju faktiskt rimligen inte ansvara för vad fraktbolagen gör eller inte gör med försändelsen. Sen beror det väl också lite på vilken form av avtal butikerna har med fraktbolagen kan jag tänka mig.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Pliind@Pliind - du som har lite insikt på e-handlarsidan. Varför ser det egentligen ut som det gör, och tror du att det skulle kunna bli bättre på något vis, eller får vi gilla läget?
     
    Last edited: 29 sept 2018
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är e-handlaren som är säljaren och som har ansvaret att förse kunden med varan inom skälig/avtalad tid. Hur det sedan går till (...eller inte går till) är väl egentligen inget kunden borde ha någon större roll i - eller?

    Kunden betalar för en vara och förväntar sig helt enkelt att få den inom skälig tid.
     
    Kristy gillar detta.
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Absolut det säger jag inte emot. Sen om det funkar så i praktiken eller enligt lag har jag faktiskt ingen aning om.
     
    bernard gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Lite det där jag tänker
     
  15. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    För egen del har jag haft få problem när jag handlat över nätet som jag minns.

    Jag handlar oftast (90%) från Svenska företag som är kända eller mycket kända, i övrigt från Amazon England och Tyskland samt direkt från butiker i England.

    Jag väljer också alltid om möjligt leverans till utlämningsställe istället för hemleverans, upplever som att

    Jag har mer kontroll då, istället för att vänta på leverans från 08-16 en dag så kanske mitt paket dröjer 1-2 dagar mer (bara en gissning vet ej om det är så) och då kan jag välja att hämta det när jag vill då alla utlämningsställen ligger nära där jag bor (storstadslyx)

    Jag är ingen storshoppare, kanske 10-12 paket på ett år? max 20 skulle jag gissa om jag inte förtränger :innocent:

    Dock håller jag med om att företaget som säljer en vara och som också styr vilka transportörer dom väljer bör ha fulla ansvaret så att kunden talar med dom och inte transportföretaget!
    Jag upplever att många kunder har aldellens för låga krav på företag dom har att göra med oavsett det gäller leverans utan allt som För, Under och Efter ett köp.

    lite offtopic.
    Egna exempel är, SF(SvenskFilm) som är kompletta idioter när det gäller att komma i kontakt med dom, Spotify lika svåra som SF, Bredbandsbolaget hade för drygt 3 år sedan helt inkompetent kundservice.
    Dessa ovan 3 företag kan göra lite som dom vill på grund av sin storlek.
     
    Last edited: 29 sept 2018
    bernard och Kristy gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har handlat en del Kinaprylar på Fyndiq Superbilligt. Har hänt att leveranser ibland har blivit väldigt försenade och det är irriterande.
    Men på plussidan får jag väl säga att jag har fått pengarna tillbaka då.

    Har också några exempel där bekanta har betalat extra för snabb leverans innan Jul:
    Bring | Vad kan vi hjälpa dig med?
    Men likafullt har det inte funkat, utan försändelsen har kommit många dagar efter Julafton. Så där tycker jag fraktbolagen eller företaget som sålt varan har ett ansvar. Har man bara valt det billigaste fraktalternativet är man nog mer förlåtande.
     
    Dadde och bernard gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    SF, som i bio?
     
  18. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jupp! och förtydligat i posten
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har ringt till kundtjänst, någon gång, och den gången kan jag inte komma på att jag haft några problem där
     
  20. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag skall inte breda ut mig med en förklaring här om specifikt företag men har haft kontakt med dom kanske 3 ggr över 10 år i 3 olika ärenden ganska enkla, 2 gånger var dom sega att svara 1-2 veckor på mejl, senaste 3e gången orsakade dom själva problemet med att via sin hemsida hänvisa till vilken SF biograf som helst om man fick problem vilket jag fick när jag flyttade mitt fysiska sf kort till en digital app,
    Detta ärende tog drygt 3 månader och minst 10 kontakter innan det blev klart.

    Har man monopol blir det lätt så...