Diskussion: Borde e-handlarna ta större ansvar för sina leveranser / bli mer service minded?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av bernard, 29 sept 2018.

  1. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alla parter kan givetvis göra förbättringar för att det ska bli så smidigt som möjligt för kunden, sen är det ju svårt att säga om butik som har skickat paketet faktiskt också har svårt att få hjälp av de som sköter leveransen, en jäkla gråzon det där..
     
    bernard gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vi skickar mycket med Schenker i vårat jobb (dock helt andra produkter än elektronik) och det händer faktiskt ibland att Schenker själva ringer upp oss och frågar om något gods råkar stå kvar hos oss som de har tappat bort själva på vägen (som är påpekat av kund). Då pratar vi om försändelser som väger flera hundra kilo och är upp till 3 meter långa. Det tappar de bort helt utan spår. I ett sånt läge är det ju svårt för kunden oavsett var de vänder sig för vi som säljare kan omöjligen hjälpa dem. Sådana fall finns ju givetvis för privatpersoner också med småpaket. Det vi gör då är ju givetvis att skicka ut nytt material men det får Schenker betala för pga att det är ju de som har tappat bort varan. Men det ska vara jäkligt noggrant med att underskrifter finns från chafför som hämtat det datumet annars slingrar sig de till varje pris bara för att de kan. Samma typ av situation kan ju uppstå i allra högsta grad när det gäller privatpersoner och paket. Det blir lätt en gråzon när parter försöker att slingra sig till varje pris.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 679
    Mottagna gillanden:
    2 034

    MINA ENHETER

    Juridiskt är det väl solklart att det är handlarens uppgift att klaga hos fraktbolaget? Kunden har inget avtal med fraktbolaget utan det är handlaren som har.
     
    Droidy, bernard och Kristy gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, varför det är märkligt att kunden axlar ansvaret och jagar transportören.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tror nog att många vill ha "raka rör" också och ha svar så fort som möjligt istället för att blanda in en tredjepart. Jag personligen skulle ringa fraktbolaget före butiken to get sh*t done :)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag ser det ganska svart eller vitt gällande detta. Jag köper en produkt och bolaget sänder denna till mig. Det är bolaget som ordnar med frakten och det är då de som ska lösa eventuella problem. Inte jag som kund då jag har inget som helst med bokningen av frakt att göra, detta är bolaget och endast de.

    Så mitt svar är absolut att bolagen ska ta ett bättre ansvar och inte lägga över det på sina kunder, gör de det så är detta ett ställe mindre jag handlar ifrån.
     
    mannyb, vibsp97, Kristy och 3 andra gillar detta.
  7. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Håller med dig angående ansvaret när det gäller frakten.
    Jobbar själv med logistik och det är skrämmande hur dåligt Postnord, DHL, Schenker mfl sköter sin pakethantering.
    Paket fellevereras, slarvas bort, misshandlas mm av oengagerade/outbildade chaufförer och terminalpersonal.
    Både säljare och köpare måste kunna ställa mycket högre krav på transportörererna som många gånger inte inser att de jobbar med service. Det ska bli intressant att se hur Amazon kommer att lösa frakten när de etablerar sig i Sverige, det pratas ju lite om att de kommer att driva det delvis i egen regi.
     
    bernard gillar detta.
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Här i USA tar Amazon ansvar exemplariskt även för problem som logistikföretaget de anlitar har orsakat.

    Har ett alldeles färskt exempel från några veckor sedan där jag beställde ett 18-pack Slim Jim Monster. När paketet anlände några dagar senare var fraktkartongen som varan levereras i väldigt misshandlad. Varans egen kartong även den mycket skadad och två (av 18) Slim Jims saknades. Uppenbart problem skapat av logistikföretaget som levererade varan till mig.

    Jag kontaktade genast Amazon, via deras app, och förklarade kortfattat vad som hade skett. Inom 30 minuter fick jag ett email om att ett helt nytt 18-pack var skickat, gratis, med endagsfrakt, utan krav på att jag måste skicka tillbaka det skadade 18-packet eller ens dokumentera skadorna med fotografier.

    Detta är precis hur det BORDE vara överallt. Återförsäljaren har tagit pengarna från oss för att leverera varan till oss, varför de gentemot oss bör ha hela ansvaret hela vägen. I mitt fall, med de försvunna Sim Jimmarna, är jag säker på att Amazon skickar räkningen till fraktbolaget eller har försäkringar som täcker det hela.

    Oavsett hur de löser det "bakom kulisserna" så slipper jag som kund axla ansvaret och jaga paket och ansvariga på logisitkföretaget. Vilket är precis hur det bör vara i Sverige också.
     
    Dadde, chraist, vibsp97 och 2 andra gillar detta.
  9. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Fast den tjänsten finns. Kunden, den som skickar paketet, har rätten till paketet om det inte lämnats ut. Kunden kan ändra ombud, ändra namn på mottagaren, och återta försändelsen så den skickas tillbaka till avsändaren.

    Om en butik skickar en vara som kunden säger "försvunnit", kollar på spårningsinformationen och ser att den sista uppdateringen var för 5 dagar sedan på [insert sorteringsterminal]. Då ska ju avsändaren kunna ändra så att paketet när/om det hittas går tillbaka till avsändaren. Butiken kan skicka en ny leverans till köparen. Ingen risk för att kunden står med två uthämtade paket. Så har jag förstått det.
    Som kund hade jag inte accepterat att vänta jättemånga dagar på ett försvunnet paket. Det är en sak mellan säljaren och postnord att sköta reklamationen.
     
    Dadde, Kristy och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, förmodligen kommer marknaden lösa detta förr eller senare. Möjligen hade det gått fortare om vi som konsumenter ställde betydligt högre krav på e-handlarna.

    Ett sätt att stå ut på i mängden är onekligen att erbjuda fungerande leveranser och god service vad gäller borttappade sådana. Att behöva vänta ett par veckor på en reklamation är förmodligen inget Amazon kommer tvinga sina kunder till, utan de löser som sig bör sådana problem med transportören.

    Om det fungerar så även i Sverige kommer säkert en stor andel att snabbt växla över från andra e-handlare. Kommer bli mycket intressant att följa. Samtidigt är det så klart inte önskvärt att en spelare blir för stor, så jag hoppas verkligen att e-handlarna redan innan Amazons inträde inser att detta är en punkt där det finns utrymme för bättring.
     
    Last edited: 2 okt 2018
    Dadde, Kristy och vibsp97 gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ännu ett exempel på hur kunden hamnar i kläm till följd av den mycket märkliga hanteringen kring det här i Sverige: Postnord slarvade bort Nikolas nya mobil – tre gånger i rad

    Hade Comviq varit måna om kunden hade de givetvis inte tvingat kunden förlora tid och dessutom ligga ute med pengar i 20 dagar för att Postnord eventuellt skall hitta en försändelse.

    Det enda rätta i det här läget är att Comviq återkallar tidigare försändelse och skickar ut en ny så snart som möjligt, så att kunden inte hamnar i kläm. Håller inte Postnord måttet får Comviq givetvis buda med DHL eller valfri speditör.
     
    Last edited: 30 maj 2019
    Kristy och vibsp97 gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    E-handlaren kan ju inte ta ansvar för postnord, vissa företag har dock avtal med postnord om reklamationstid på 5 dagar, det har Inet bland annat 1 Acer predator X34 försvann för mig, 5 dagar senare då skickade Inet en ny fortfarande borta 7 dagen då kom båda skärmarna till postombudet, hämtade bara ut ena sa åt dem skicka tillbaka den andra var reklamerad.

    När Reklamationen hos postnord genomförs så behöver företaget inte betala ovansett om den är stulen eller ej, då infaller postnord försäkran omfall de inte kan hitta igen paket, därför avvaktar ju företagen på reklamationen för inte behöva lida ekonomiska förluster för att postnord anställer kriminella.

    Men jag skulle nog undvika handla från e-handlare som har långa avtal för en reklamation hos postnord.

    Det underlättar ju inte heller ha regering som vill försvåra för företag begära in belastningsregister från Polisen för anställning/arbetsintervjuer.

    Ju svårare staten gör det för företag ju större risk kommer de bli över allt att grejer kan försvinna.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det handlar inte om att ta ansvar för Postnord, utan om att ta ansvar för kunden.

    Det är inte kunden som köper en tjänst av Postnord, och inte kunden som har avtal med Postnord. Kunden har i princip inget att göra med Postnord på något sätt eller vis, och skall till följd av detta ej heller drabbas när Postnord inte kan uppfylla / leverera en tjänst som utlovat.

    Det skall sköts precis som i flertalet andra länder, där återförsäljaren tar ansvaret eftersom återförsäljaren åtagit sig att leverera en vara till en kund, vilket också medför att det finns ett ansvar för att se till att kunden får varan på utsatt tid.
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kunden som köper vara ska endast ha kontakt med företaget det handlar ifrån, det är bara onödigt kontakta postnord, då postnord kommer hänvisa endast till vart den senaste registreringen skett av paketet vilket redan går göra via postnord hemsida, kunden kan inte heller avkräva få igen fraktkostnaden vid förseningar, eller borttappade, postnord kommer hänvisa dig redan att kontakta företaget som skicka dem då det är dem som har avtalet med postnord.

    Detta handlar ju snarare om att personer inte vet att den enda kontakt de ska ha är med företaget, företaget får ju kontakta postnord då de har avtalen försäkringarna och sina speciella avtal med speditören.

    Så företagen har redan allt ansvar, att kunden sedan kontaktar postnord, etc är ju något han själv väljer och göra, han kan inte heller göra en försvunnen anmälan eller reklamation, postnord kommer svara i telefonen att de får kontakta företaget som skickat det då det är endast dem som kan göra anmälan.

    Vad kunder kontaktar utanför företaget de handlar ifrån, är ju självvållade slöseri med tid men det är ingen som nekar dem ha kontakt med dem, men det är inget krav heller.

    Så jag förstår inte vad ni syftar på att företagen ska ta större ansvar gentemot kunden då det redan har det fulla ansvaret utifrån det avtal och regler som finns, finns mänligen inte så mycket mer de kan göra än försöka upphandla och förbättra villkoren för speditör avtalet så man kan göra reklamation tidigare än 20 dagar, men dessa 20 dagar kan vara 1 dag hos vissa företag, allt handlar om vilka avtal och regler det har när de upphandlar tjänsten.
     
    jnsson gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast i det här fallet har kunden kontaktat Comviq, som i sin tur meddelar att kunden snällt skall vänta i 20 dagar på att Postnord eventuellt hittar försändelsen.

    Det är givetvis inte så det skall fungera, och det är så märkligt att många tycks acceptera detta. En vettig återförsäljare skall självfallet inte tvinga kunden vänta i upp till 20 dagar, utan hade i stället (som är kutym i många andra länder) omedelbart skickat en ny vara.

    Det blir förstås extra märkligt i Comviqs fall då det handlar om en aktör som utan tvekan kan lösa detta på ett ögonblick.
     
    Kristy gillar detta.
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det har ju med att Comviq har ett avtal med postnord om reklamationslängd 20 dagar har Comviq med Postnord, det är då först Postnord försäkringar går in om inte försändelsen kan hittas.

    Ett annat företag kan ha helt annat avtal som har bara reklamationstid på 5 dagar innan försäkringarna går in, det är klart företaget kan ju inte skicka in en ny telefon fören Postnord försäkringar garantera om att företaget får betalt för telefonen eller får tillbaka telefonen.

    Annars är ju risken att företaget får skicka massa i detta fall 4 telefoner men får bara betalt för 1 telefon.
     
    jnsson gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och vad för avtal ÅF<->Postnord har är helt irrelevant för kundens räkning. Företaget har åtagit sig att leverera en telefon till kunden inom en utsatt tid. Oftast 2-3 dagar.

    Om Comviq så får ligga ute med 5 telefoner har det ingen betydelse. Kan inte Postnord leverera är det Comviqs problem, inte kundens.

    Det är Comviq som får sköta ev. reklamationer och begära återförsändelser. Kunden skall som sagt inte drabbas eller behöva sköta någon administration för ett problem som endast avser Comviq<->Postnord.

    Att detta accepteras är som sagt oerhört märkligt, och något som definitivt kommer slå mot lokala e-handlare när större internationella aktörer träder in på marknaden.
     
    Kristy gillar detta.
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du vet att den är från deras lager och dess telefon normalt står det ju att den skickas inom viss tid typ samma dag inann 16.00 eller inom 2-3 dagar.

    Har företaget skickat telefonen inom 2-3 dagar så har det uppfyllt kraven företagen utlovar aldrig att de ska ha produkten i handen inom en viss tid, detta är något inget företag kan garantera av olika skäl, som naturkatastrofer, försvinnande på speditören.

    Försök hitta ett enda ställe som utlovar att personen ska ha produkten inom 2-3 dagar. Du kommer hitta 0 företag, däremot utlovar dem att den ska lämna deras lager inom en viss tid, men när kunden får den är inget som något företag garanterar eller sätter tidsram på.

    och på Comviq så står det så här

    Leveranstid
    Leveranstiden är olika beroende på vilken mobil du valt och skickas inom den utlovade leveranstiden. De flesta mobiler har vi på lager och skickar inom 1-3 arbetsdagar. Leveranstiden kan påverkas av postgången hem till dig och vid mobiltillverkarnas lansering av nya mobiler.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Majoriteten anger som normalt en leveranstid om 1-3 arbetsdagar i villkoren, en viss avvikelse är förstås rimligt att acceptera, men några 20 dagar är så klart oacceptabelt: Försäljningsvillkor. Utanför denna tid är det rimligt att begära att en ny vara skickas ut om försändelsen kommit bort.

    Ja, Comviq låter bevisligen glatt kunden vänta i 20 dagar. De verkar inte intresserade av att ta något större ansvar för att kunden får vad den betalar för.


    Men oaktat den här sidodiskussionen är huvudfrågan som sagt den att kunden inte har något att göra med relationen ÅF<->Postnord. Kunden skall så snart som möjligt få vad kunden betalat för. Allt annat är dålig kundvård, och i många andra länder är det som sagt ett standardförfarande att omedelbart skicka en ny vara så snart något kommit bort o postgången.
     
    Kristy gillar detta.
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Tar du Inet Leveransvillkor, nämns endast att den ska skickas inom en viss tid.

    Leveranssätt så står det bara Normalt 1-3 dagar men det utlovar inte att de ska ha produkten om 1-3 dagar, bara att det är normalt.

    Skickar företagen ersättningsprodukt innan reklamationen så täcker inte garantierna.

    Det är samma problem med garantier för husbygge också gällande förskottsbetalningar så täcks inte heller garantier.

    Det är det stora problemet med försäkringsbolag och dess villkor.

    Kanske är något politikerna borde ta fixa rent lagstiftande, så skulle de ju kunna försäkra företagen om att faktiskt få betalt, men som rådande regler och utan lagstiftning som garantera det så är makten oftast hos försäkringsbolagen egna principer om att det ska ske på ett viss sätt för att försäkringarna ska gälla.

    Inget hos Inet garanterar dig inom en visstid, och du lär nog inte hitta det heller att de garanterar att du ska ha den.