Diskussion: Borde e-handlarna ta större ansvar för sina leveranser / bli mer service minded?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av bernard, 29 sept 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och diskussionen rör ju inte att ÅF skall garantera en tid heller, men däremot vad som är rimligt. ÅF åtar sig att leverera en vara till kunden inom vad som kan betraktas som rimlig tid (vi kan säkert hitta en definition på vad som är rimligt om vi tittar på ARN-utslag).

    ÅF har åtagit sig att leverera en vara till en kund. I Comviqs fall misslyckas detta därför att vara försvinner. I stället för att omedelbart skicka en ny vara till kunden låter Comviq kunden vänta i 20 dagar, för att först därefter skicka en lur.

    Det är detta som inte bör accepteras, då kunden som sagt har föga att göra med relationen ÅF<->Postnord.
     
    Kristy gillar detta.
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 511
    Mottagna gillanden:
    1 579
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Därmed har det inte heller något ansvar, och då återfaller det återigen i försäkringsbolagen som ska täcka det, och hur vida den kommer vara giltig eller ej, skulle Comviq skicka en ny telefon innan reklamationen och Postnord försäkringar går in täcker den, så gäller inte försäkringen längre, och ÅF kan inte längre få ersättning för den försvunna produkten, därmed skulle ÅF få stå hela beloppet själv för vad något annat företag har gjort.

    Därför väntar ju företagen på Reklamationen så att försäkringen träder i kraft och är giltig innan det skickar en ny produkt, företaget kan fortfarande få vänta så där ytligare 30 dagar innan det får pengarna från Postnord Försäkringar eller få igen retur produkten.

    Vi ser samma problem med dataservice där det rör försäkringsbolag inblandning.
    Har haft Dataföretag själv fick in ofta datorer på service reparationer med försäkringsbolag inblandade.

    Och vi fick inte heller laga datorn innan försäkringsbolaget har gjort sin bedömning, om vi gjorde det så bruka avslag ske. Vi bedövade först få försäkringsbolagen bedömning huruvida ärendet ska gå vidare, innan vi får rätten att laga den.
     
    Last edited: 30 maj 2019
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och det är detta som är så märkligt och vad tråden från första början handlar om. Att vi accepterar att ÅF skyfflar över ansvaret på andra aktörer, så att Comviq exempelvis kan lämna kunder i kylan och låta dem dröja 20+ dagar på en vara.

    Kunden har som sagt inget att göra med relationen ÅF<->Postnord. Hade kunderna i större utsträckning uppmärksammat detta och i högre utsträckning lagt över ansvaret där det skall ligga (100% återförsäljaren), så hade detta inte varit ett problem, precis som i många andra länder.

    Själv handlar jag i princip bara genom Amazon numera, då de begriper att ansvaret är deras. De skyller inte på tredjepart eller låter kunderna dröja, utan skickar omedelbart nytt så många gånger som det behövs. Det är också därför jag är mycket angelägen om att Amazon hittar hit så snart som möjligt, så att det blir ändring på detta.
     
    Kristy gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 511
    Mottagna gillanden:
    1 579
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    ÅF gör bara vad de behöver göra för vara garanterad pengarna.

    Detta hade kunnat lösas genom lagstiftning i någon försäkringsbalk, som kan garantera att försäkringsbolag inte kan neka ersättning innan ärendet är slutförd, men det skulle i samma veva kunna öppna upp för försäkringsbedrägerier i samma veva.