Borde Google bestämma knapparna?

Diskussion i 'Allmänt' startad av # brorzan, 17 jan 2011.

1. # brorzan

# brorzan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag vet inte om detta ämne har varit uppe tidigare. I så fall ber jag om ursäkt på förhand.

Jag har börjat fundera en del kring de fysiska knapparna som Android använder sig av. Borde inte Google bestämma hur den knappuppsättningen ska vara och sedan måste tillverkarna följa det?

Jag har just nu en Desire HD, en Legend och en Galaxy Tab. Innan har jag haft X10, Hero och Spica. Alla tillverkare verkar vilja placera knapparna i olika ordning, och en del tillverkare använder fler eller färre knappar än andra.

Det här gör att det blir lite svårare för användare att byta tillverkare om man väl har vant sig med Android från t.ex. Sony Ericsson. Ännu värre blir det om du har en telefon från HTC och en Tab från Samsung. Samma knappar, men på olika platser.

Microsoft har väldigt tydliga krav på tillverkarna hur knapparna ska vara placerade på Windows Phone 7, det kanske är dags för Google att göra samma sak?

Vad tror ni andra?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Byter man verkligen mobil så ofta att det blir ett problem?

3. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det är en vanesak, folk är så skrajja när nånting ser annorlunda ut än vad de är vana vid plötsligt ser annorlunda ut.

Som det nämns ovan, så är det ju inte så att man byter mobil så ofta. kanske runt ett år beroende på person och krav :).

Klart jag skulle tycka det var märkligt om jag bytte från min Desire till en telefon som tex har back-knappen på fel plats än vad jag är van vid, men det är knappast nått jag skulle tycka var en katastrof utan det tar väl nån dag innan man vänjer sig vid att den är på "fel" plats. Så jag tycker det ska vara fritt för tillverkarna att välja. Om telefonerna ska se likadana ut så finns det ju redan en konkurrerande telefon som aldrig kommer byta utseende.

4. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Håller med om att iaf ordningen borde vara standardiserad, sen om dom väljer x antal knappar är en annan sak, eller om dom väljer att strunta i ordningen.
    En "ordningsstandard" utesluter ju inte olika utseende på knapparna.

XPERIA arc har ju ändrat ordningen på de tre knapparna jämfört med X10, trodde det var en anpassning till någon slags standard.

5. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Från och med Honeycomb så är knappar helt och hållet valfritt från googles sida, så de kommer inte tvinga någon till några knappar. Däremot kanske en mjukvaruversion av knapparna leder till att hårdvarutillverkarna apar efter så att folk ska känna igen sig mellan tablets och telefoner..

6. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag tycker man vänjer sig hyfsat snabbt. En standard skulle ändå sitta fint.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

7. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Problemet (om det ens är ett problem) att ordningen på knapparna skiljer sig åt kan jag stå ut med då fördelarna är större - valfrihet och möjligheten att välja en telefon som ser ut och beter sig så som jag vill.

8. RickStar

RickStar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Självklart skall tillverkaren själv få välja precis hur deras produkt skall se ut!

Android finns i fler produkter än bara mobiler, att reglera hårdvaran är att hämma utvecklingen.

Richi och worldwide gillar detta.