Tips: Borttagning, fabriksskydd.

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av christian-h, 26 apr 2012.

  1. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jag skummade precis igenom tråden nedan och har lagt märke till detta fabriksapplicerade skärm/splitterskydd. Eftersom att jag har två stora repor, samt drulleförsäkring på telefonen så tänkte jag kör!

    Resultatet blev riktigt bra och det var inte svårt alls. Touchen hänger med mer och touch-knapparna fungerar bättre. Nu kan detta bara vara inbildning, men vem vet.

    Skärmskyddet var bra mycket tjockare än de vanliga skärmskydd som jag har stött på. Likvärdigt med många "skärmskydd" som tas bort direkt vid användning. Hur f** man nu ska förklara det...

    [​IMG]

    Ha det.

    // Conny-höna.
     
    Last edited: 26 apr 2012
  2. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Som det avhandlades i ett flertal trådar tidigare, detta är inte ett repskydd, utan ett splitterskydd om glaset skulle gå sönder.

    Detta splitterskydd är relativt lätt att repa och man bör därför alltid använda ett vanligt skärmskydd för att skydda displayen.


    / Erol




    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  3. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har du källa på det? Ja, att det ska vara ett splitterskydd. På utländska sidor verkar det vara en självklarhet att det är repskydd.
     
  4. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det har bl.a. bekräftats av Johan från Sony support (finns både på minhembio's samt swedroid's forum).

    http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=295739&view=findpost&p=3556027

     
    Last edited: 26 apr 2012
  5. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Det var ju väldigt intressant. Själv skulle jag aldrig våga ta loss skyddet, men betyder det här att det går att få skyddet bytt, möjligen? Via Sony på ett eller annat vis?

    Har nämligen fått repor på det vilket är rätt tjatigt.
     
  6. PatrikF

    PatrikF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur kan det tänkas bli om man tar bort splitterskyddet och kör med endast tex. Copter eller annat "dyrare" alternativ? Känns som glaset borde hållas på plats med ett sådant också eller? Har inte själv erfarenhet av ett dyrare alternativ dock.
    Kanske kan vara värt att få så få lager som möjligt på displayen? Det kanske bara är onödigt finlir?
     
  7. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Min gissning är att det inte är möjligt, tyvärr.
     
  8. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Varför inte bara låta det vara och slänga på originalet som man fick med i lådan? Min sitter som berget och har inte krånglat någonting!

    Skickat från min Xperia™ S via Tapatalk 2
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Mycket intressant att du tagit bort "splitter"skyddet .

    Satt det hårt?
    Blev det mycket rester kvar på skärmen ?

    Som jag ser det borde vilket skärmskydd som helst kunna agera splitterskydd.
    Dess enda funktion är ju att täcka och delvis hålla ihop glaset OM
    olyckan skulle vara framme o man spräcker glaset. Jämför man med solfilm på rutorna på en bil har solkyddsfilmen också en splitterskyddseffekt, även om den inte är fabriksmonterad. Nu sitter iofs inte ett displayskydd lika hårt som en solfilm men jag tror allafall det fungerar bra. Eller rättare sagt, jag är övertygad om att man uppnår ungefär samma effekt med "bara" ett displayskydd
     
  10. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Sony måste ju vara ganska ensamma om att envisas med ett splitterskydd på glaset? Beror det på att de snålat in på glaskostnaden och inte har ett tåligt glas som tex gorilla glass?

    Mitt sitter nämligen rätt snett sen telefonen var inne på skärmbyte. Det är klart irriterande.
     
  11. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sitter på jobbet, därav kort svar.

    Inga rester överhuvudtaget, skärmen var/är som ny. Svårt att ta bort det var det inte heller, det gick riktigt smärtfritt!
     
  12. robink1989

    robink1989 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    hur ser det ut idag för dig? har du något skyddsplast applicerat eller kör du stenhårt på gorilla glaset? och är det reptåligt?
     
  13. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har retat mig på detta sedan den var ny. Har inte haft skydd på mina senaste telefoner och aldrig fått några repor men på den här fick jag repor på nolltid så det känns som ett uselt val att fabriksmontera "splitterskyddet". Varför valde de inte en plast som även tålde lite redan från början? Hur som helst så är det intressant att det var lätt att få bort. Ska nog göra samma sak.
     
  14. lillen75

    lillen75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har en xperia p, jag hade mobilen i två dagar sen hade jag fått feta repor i splitterskyddet, men jag bestämde mig för att slita bort det, det tog a två minuter, jag tycker att glidet blev mycket bättre, supporten på sony säger att glaset är av dragon tail typ, så jag kan rekommendera att ta bort det, för repigt kommer det att bli för eller senare
     
  15. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Jag tog bort splitterskyddet för några dagar sedan, satte på ett billigt repskydd från ebay och jag är förvånad hur bättre mobilen är, jag bökade med knapparna längst ner som många andra, de ville inte svara om man inte tryckte rätt, men det problemet har jag inte längre :-)

    Så jag är jättenöjd, ska nog köpa ett bättre skydd sen när mina repskydd är slut, har 3 kvar

    Skickat från Tapatalk
     
  16. Congo

    Congo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tog också bort skyddet. Nu känns mobilen mycket mer responsiv. Borde gjort det direkt.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  17. Inky

    Inky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t
    Bryter man någon form av garanti om man tar bort det? Jag har några små repor, som stör mig extremt mycket. Haft telefonen i ett fodral sedan dag 1 och fattar fan inte hur det gått till. Jag vill inte sätta på något extra skydd över splitterskyddet heller. Det känns helt befängt att ha en skärm och sedan TVÅ lager plast över?
     
  18. FlinuX

    FlinuX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har ingen koll på garantin, men har svårt att tänka mig att det skulle göra någon skillnad.. möjligtvis om man har otur att lyckas spräcka glaset :-P

    Dock vill jag säga att det blir bättre respons i skärmen. Det fabriksmonterade skyddet var väldigt tjockt, störde mig ganska mkt på att man kände kanten av den så tydligt, speciellt under de kapacativa knapparna närmast genomskinliga listen.

    Jag satte direkt dit ett extremeguard-skydd när jag plockat bort mitt, funkar apbra! :) (och det blev inga klister-rester heller)
     
  19. Inky

    Inky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 7t
    Fick du någon uppfattning om hur stryktåligt glaset under är? Jag HATAR verkligen splitterskyddet och det lutar mer och mer åt att jag tänker ta bort det. Det skönaste skulle vara att inte ha något skydd alls på...
     
  20. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    det är ju mineralglas samma som klockor, vet du hur det håller där på ett ungefär så är det typ samma.



    Sent from my Xperia S