Fråga: Bose 700 med dongle?

Diskussion i 'Wearables' startad av Dashio, 22 jan 2022.

  1. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag växlar mycket bland flera nya datorer och undrar ifall det går att koppla en befintlig bose 700 med någon dongle? Jag läste att det fanns men förstod inte riktigt om det gick eller o man var tvungen att köpa nytt? :)
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Du tänker att du vill byta utan att para om? Bör inte vara något skillnad mot hur annan BT fungerar, och parningen sker normalt på OS-nivå så räcker inte med en dongle man flyttar tänker jag.
    Denna typ av lösning finns ju och borde fungera, men hittar inte på rak arm någon som gör att även micken fungerar om du även behöver det. https://www.amazon.se/-/en/dp/B08QRNDJ79
     
  3. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag hittade denna och tänkte ifall någon hade skaffat en sådan. https://www.amazon.com/dp/B088ZXGVK2/?tag=oid08-20

    Jag har hörlurarna kopplat till min telefon och en dator som sitter och konfigurerar när vi får in datorer. Tänkte att det fanns ett smart sätt att koppla upp sig med en usb dongle utan att behöva lägga till BT. Kändes lite smidigare och är självklart mer åt villhöver än behöver :D
     
  4. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    Jag har köpt en sådan till mina NC700 som jag köpte här på forumet för ett par veckor sedan. Beställde dongeln från Bose för en femhundring med frakt.
    Det finns ett annat hörlurspaket, Bose 700 UC där dongeln ligger med från början. Det är också enda skillnaden, men det går alltså att köpa den separat.
    Den stora fördelen med dongeln är att det ska bli bättre mottagning till datorn än via datorns BT, bättre ljud men framförallt få Teams/Skype-kompabilitet (mutea / svara / lägga på) direkt från hörlurarna. Det går annars endast i vanliga telefonsamtal och inte med just Teams och Skype. Är osäker på hur det funkar med ex Zoom eller andra program.
    Lurarna är kopplade mot dongeln så jag förutsätter att när du flyttar dongeln så flyttas även ljudet med utan att du behöver koppla upp dem på nytt, mot den nya datorn.
     
  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ah! Men upplever du att det är bättre ljud då och mottagning? Är det värt det?

    Som jag förstår så räcker det med att koppla in usb donglen så flyttas ljudet och det är klart?
     
  6. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jag provade nu att flytta dongeln till en Windowsmaskin som jag inte parat med hörlurarna, och som jag trodde så flyttades ljudet över direkt utan parning, då lurarna är kopplade till dongeln.
    Jag vet inte om varesig ljudet eller mottagningen är bättre då jag hade dongeln innan hörlurarna, men enligt videon nedan så finns det ett gäng fördelar. Med tanke på vad de sysslar med så förutsätter jag att de vet vad de pratar om. Det står dock inget om ljudförbättring, men jag vet att jag läst om det. Men det kan ju vara så att bättre mottagning ger bättre ljud på längre avstånd från datorn, som menades.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=ALR9rr0Dn3Y
     
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Gud va smidigt! Detta kanske löser mitt problem ändå med att flytta mellan datorer.

    Har du testat med längre avstånd? :)
     
  8. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Nej det har jag inte gjort, men enligt videon så ska ju räckvidden öka från 30 till 100 ft, dvs från typ 10 till 30 meter.
     
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Kan nog stämma, får dra hem en sådan och testa! :)

    Tack för all info guys! <3
     
    paycheck gillar detta.
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Om man kollar Amazon-reviews och på Reddit så verkar räckvidden vara undermålig mot andra bättre BT 5.0-lösningar så det beror nog på vad man har för lösning från början och vart man kopplar in dongeln o.s.v.
     
  11. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jaha intressant. Jag försökte hitta räckvidds-reviewsen på Amazon men hittade inget. På Reddit där det var ett par stycken samtidigt verkar få missljud i sina lurar. Känns ju snarare som att något är defekt där.

    Räckvidden för min del spelar som sagt ingen större roll då det täcker upp i princip hela lägenheten, men det finns säkert andra sammanhang där det kan vara viktigt.
    Jag gjorde ett snabbt test, parade ihop direkt till en Win 10-laptop med BT 4.1, en Win 11-laptop med BT 5.2 och sedan båda med dongeln. Ljudet klipper på exakt samma ställe, dvs ca 15 m meter "fågelvägen", då är det tre cementväggar emellan, ett badrum inkluderat. Om inte badrummet hade varit i vägen hade jag antagligen kommit längre med samtliga tester. Det är som en bunker.
    Jag antar att datorernas BT-antenner sitter i skärmarna, och med dongeln så sitter den ju i kroppen (heter det så?) så det kan säkert också påverka