Bose hörlurar klipper på Sony XZ men inte på Z5

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av siwjon, 29 jan 2017.

  1. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Mina Bose hörlurar klipper efter ca 40-60 sekunder när de är anslutna till Sony XZ men inte när de är anslutna till Sony Z5. När jag trycker 1-2 gånger på sladdens mittenknapp kommer ljudet tillbaka för att sedan brytas igen efter lika lång tid. Hörlurarna är iPhoneanpassade vilket innebär att knapparna på sladden inte funkar när lurarna är anslutna till Android. Någon som vet ved det kan bero på? Tacksam för tips.
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Hur är hörlurarna anslutna till mobilen, kabel eller bluetooth?
     
  3. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    De är kabelanslutna. Till mobilen Sony ZX.
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Använder du samma app på Z5 och XZ för att spela upp musiken?
     
  5. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, Spotify.
     
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  7. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Komplettering: det spelar ingen roll om jag lyssnar genom app eller webbläsare. Samma problem.
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Provat andra lurar?
     
  9. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, vanliga proppar och de funkar utan anmärkning.
     
  10. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej siwjon, jag förstår frustrationen som problemet medför. :(

    Jag hade faktiskt en liknande fråga på Facebook där en kund upplevde kompatibilitetsproblem mot sin XZ, men inte föregående Xperia vid användning av just ett par Bose-hörlurar. Det vi kom fram till var att det rörde sig om kompatibilitetsproblem, då jag kikade lite närmre på det dels via Google mot Android överlag men även mot kundens andra Android-enheter. Hörlurarna var specificerade för användning mot specifikt iPhone och vissa Samsung Galaxy-enheter, så det var förklarligt att de inte fungerade fullt ut mot Xperia. Kunden nämnde att denne även var i kontakt med Bose och fick bekräftat att det inte ska vara fullt kompatibelt mot XZ, och tyvärr låter det lite som att det kan vara så i ditt fall med.

    Vet du lite mer specifikt vilken Bose-modell du har? Jag kan försöka kika runt lite för att se om det nämns att andra upplever liknande problem, men då din enhet fungerar bra med övriga hörlurar du provat mot så låter det tyvärr som att dessa inte är kompatibla.

    Jag har inga egna Bose att prova XZ mot, men min kollega fick tag på ett par Bose QC35 som jag provade mot XZ samt andra Xperia-modeller och det fungerade felfritt. Jag lyckades dock inte hitta information om att dessa var utvecklade för någon specifik modell, så modellen verkade vara "allmän" mot de flesta enheter man kan tänkas ansluta dessa mot.

    Tyvärr finns det inte några inställningar eller liknande som jag kan hänvisa till i telefonen som kan tänkas ändra för att få dem att lira. Det är tyvärr ett jättetråkigt svar, men då det rör sig om tredjepartstillbehör blir det väldigt svårt för mig att svara är jag rädd. :(
     
  11. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är QC25 jag har som är iPadkompatibla. Men som sagt, det funkar ju mot andra Androidtelefoner förutom vissa knappfunktioner som uteblir. Minst sagt frusterande! Jag är mycket tacksam om du kan gräva vidare i ärendet.
     
  12. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det finns en adapter för att koppla iPhone lurar i en android telefon på t.ex. Kjell o co och Teknikmagasinet, man skulle kunna testa en sådan för skojs skull.
    Tyvärr har inte alla androider samma koppling i headset uttaget, Samsung har t.ex. samma som Apple, men andra tillverkare har andra lösningar (för annars vore det för enkelt antar jag)

    Edit, såg på Bose hemsida att de har en lös kabel till QC25 som ska passa Samsung Galaxy, man kunde kanske få låna en sådan i en Bose butik och testa med, eller handla den på öppet köp.
     
    Last edited: 2 feb 2017
  13. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Z5an är lite mer, hur man ska förklara det som mer "neutral" kompatibel, om du förstår vad jag menar jämfört med vad XZ är. Det har både fördelar och nackdelar såklart.
    Försökte hitta information om detta så att ni andra skulle kunna läsa om detta men tyvärr verkar det inte finnas.
     
  14. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Har försökt att hitta mer information om just QC25 men är rädd att det inte fanns alltför mycket på nätet. :( Jag känner sedan tidigare till att Xperia kan skilja sig mot bland annat Samsung-enheter kring exempelvis impedans, vi har en annan tröskel för att kunna stödja specifika funktioner i våra egna headset.

    Dessvärre hittar jag inga specifikationer där skillnader mellan Z5 och XZ vad gäller 3.5mm-ljudingången kan komma att vara orsaken till att XZ bryter anslutningen. Som jag nämnde i föregående inlägg blir det tyvärr svårt för mig att felsöka detta då det dels inte rör sig om en av våra produkter, men då jag heller inte har tillgång till ett par för egen felsökning. Det var lite tråkigt specificerat via Bose hemsida med, då de endast nämner att de bör vara kompatibla "med de flesta Android-enheterna", så fick inte ut mycket av detta heller är jag rädd.

    Min rekommendation skulle vara att du hör med Bose själva, just för att se om de känner till problemet du upplever eller om de har några förslag - då det tyvärr inte finns något i enheten jag kan hänvisa till. :(
     
  15. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag testade på förslag från jogge med en adapter från Kjell & co och då klipper det inte längre. Dock uppträder ibland vid något enstaka tillfälle en del störningar/skrap. Dessutom verkar volymen vara något lägre. Håller jag in mittenknappen på sladden så höjs volymen något! Mycket skumt! Nästa steg är nog att låna en kabel från en Samsunglur för det gå ju inte att testa med någon annan typ av kabel eftersom anslutningen i själva luren är av en annan dimension än 3,5mm. Mycket smart av Bose!
     
  16. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Du får gärna länka adaptern så att nästa person med samma problem kan hitta tillbaka till den här tråden och till lösningen på problemet. Tack på förhand!
     
    siwjon gillar detta.
  17. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    SHM gillar detta.
  18. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Done!
     
  19. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Men vad är problemet?
    Du har köpt ett par Bose lurar där SLADDEN är för iPhone, de säljer exakt samma lur med sladd för Android, du har alltså köpt fel, inte Bose fel eller Sonys.
    Faktum är att den sladden för Android kan du köpa antingen från Bose hemsida eller från ebay.
    Blir lite smidigare an pyssla med adapters o sånt.
     
  20. siwjon

    siwjon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Nej! Jag har inte köpt fel lurar. Jag köpte dem till min iPad väl medveten om vilken typ det var. Även väl medveten om vilka begränsningar de har med Android. Det var efter telefonbytet som problemen började och det var det jag ville komma förbi på ett enkelt sätt och slippa ha två sladdar. Efter senaste uppdateringen så funkar det inte med adapter. Så det blir till att köra med två sladdar.