Diskussion: Bose QC35 vs Sony MDR-1000X vs andra hörlurar

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Timpppa, 1 sept 2017.

  1. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Efter @Lidback@Lidback rekommendation i en annan tråd så skapar jag den här tråden. Är nämligen själv på väg och köpa hörlurar med Noice Canceling (NC) och vill höra lite åsikter mellan dessa 2 framförallt.
    Har Marshall Mid Bluetooth just nu. Plus där är batteritiden.
    Vad säger ni? Vilken är bättre? Plus och minus på båda?
     
    tojjetok gillar detta.
  2. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Personlig åsikt och reflektion:

    NC:

    QC vinner denna fajten. Sony's NC är inte dålig ö.h.t men QC är snäppet vassare.

    Komfort:
    QC klarar jag av längre sessions med att ha på skallen utan att det börjar "trycka" mot skallen. Sony's kan jag använda iaf 6-8h i sträck utan problem, men här är QC klart bekvämare och jag klarar av längre sessions med QC.

    NC på QC går inte att stänga av manuellt vad jag erfar. Har inte googlat på det eller så, eller så är det bara att jag personligen inte förstår hur man gör. Sony's kan man välja själv om det ska vara av eller på.

    Ljud:
    QC har inget speciellt att erbjuda på den fronten, skulle kunna summera ihop det till ett ord "Meh".
    De har däremot ett renare ljud än Sony's skulle jag säga. Men glöm att du kommer ha nå krut i lurarna.

    Sony däremot, en jäkla bra krut i jämfört med QC. Det jag hade önskat mer av Sony är ett eller två snäpp bättre bas, men det är smaksak.


    Övrigt:
    Hos sony finns vissa smarta funktioner jag börjat finna väldigt behövliga. Täck högra kåpan med handen för att tysta ner musiken och ta in ljud utifrån. Släpp handen från kåpan för att återgå till det vanliga. Ambient sound kan man tex välja att släppa igenom röster utifrån om man tex sitter och väntar på att ett tåg skall annonseras eller liknande situation.

    För övrigt, om du skulle gå på Sony så skulle jag välja att du köper hos någon återförsäljare som verkligen kan ljud om du skulle behöva hjälp i framtiden. Sony's kundsupport gällande ljud är tyvärr bedrövlig.


    Tips:
    Har du Elgiganten någonstans i din närhet så trilla in där. De brukar alltid ha QC35 samt MDR-1000X framme som demo-produkter och inga problem att få testa båda. Alla vi människor är olika, gillar olika saker och har olika preferenser. Så det är mitt starkaste tips till dig, för att just du ska bli nöjd & kunna avgöra.

    -------
    Detta är väl lite som kommer direkt upp i skallen.


    Edit: Lade till kategorin "Tips".
     
    Franke, Timpppa och blackpearl gillar detta.
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tack för grymt inlägg. Hur är batteritiden på dessa?
     
    bernard gillar detta.
  4. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Både QC35 och 1000X håller sig faktiskt ruskigt nära utlovade batteritid som är specade på papper :)
     
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har du testat Sony MDR-XB950BT? Jag hade dom men grabben fick ta över dessa. Upplevde som att dom satt för löst på huvudet och basen var kanske för stark. Om du har provat dessa, vad tycker du?
     
  6. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Har personligen inte testat den modellen. Men den modellen är känd för att vara ett par lurar för basälskaren om man kollar reviews.


    För övrigt:
    Vill man betala det extra priset som tillkommer så ligger Sony WH-1000XM2 runt hörnet, vilket är efterträdaren till 1000X. De kommer listas för 3990:- enligt webhallen, vilket är tusenlappen dyrare än 1000X.
    https://www.whathifi.com/sony/wh-1000xm2/review
     
  7. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Älskar mina Qc35, fantastisk NC och komfort i toppklass. Ljudet är väl lite tråkigt (neutralt) men det är inget som stör mig personligen. Sony har något sämre NC men å andra sidan "bättre" ljud, komforten kan jag inte uttala mig om.
     
  8. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    När jag skulle köpa lurar så valde jag mellan QC, Sony och Sennheiser PCX550. QC gick bort att det inte gick att stänga av bluetooth utan att stänga av ANC också. Man vill ju ha anc på flyget, bt är inte tillåtet. Bose kanske har löst det här problemet. Kvar blev Sony och Senn. Sony har något bättre ANC men sämre ljud än Senn. Och ljudet var viktigare för mig. Sen visade det sig att Senn hanterar två samtidiga bt-anslutningar vilket inte Sony gör. Dessutom kan jag koppla in Senns med usb till datorn för musik, Skype, etc. Tor inte att Sonyn klarar det. Så det blev Sennheiser för mig!
     
  9. Duccen

    Duccen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Intressant tråd. Går även jag i köpartankar men har svårt att bestämma mig. En fråga gällande nc, som ni skrev så är den sämre på Sony men förstår inte riktigt i vilket sammanhang, tex vid flygning? Kontorslandskap? Tractorpulling:Posv.. dvs mer specifik input vore kanon.
     
  10. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Även jag går i köptankar gällande någon av dessa modeller. Lutade ut QC35 p.g.a. bättre NC men nu när Webhallen har 1000X för 2690 kr är det mycket möjligt att jag köper dessa istället.

    Såg nu att de även har Bose QC35 prissänkt till 3190 kr... Får nog överväga detta ett tag till. Men oavsett är det ju bra priser för oss som går i köptankar.
     
  11. Henkesthlm

    Henkesthlm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2016
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Samsung Tab 4
    Jag står i valet mellan dessa hörlurar, men blir lite fundersam när jag läser att en ny modell av MDR-1000X har lanserats precis.

    Någon som vet om Bose är på gång att släppa nya, är det anledningen till rean på lurarna?
     
  12. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    De har varit rea på dessa lurar till och från under flera månaders tid tillbaka.

    Du har rätt det har kommit ut en ny efterträdare till 1000X, vilket är Sony WH-1000XM2 som framgår här: https://swedroid.se/forum/threads/b...1000x-vs-andra-hoerlurar.148026/#post-2136922

    Kollar man lanseringsdatum på QC 25 och QC 35 så är det grovt ett år mellan lanseringarna. Så då kan man hypotetiskt räkna med att en ny modell av QC kommer inom kort.
     
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Av någon anledning så är jag klart mest sugen på Bose. Vet inte om det beror på mina erfarenheter av Sony 950 modellen. Var inte 100% nöjd med dom. Grabben älskar dom dock.
     
  14. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Försök att hitta butik att testa dom i och bilda dig en egen uppfattning. Säkrare än så kan man nog inte efterforska innan ett köp :).
     
    Timpppa gillar detta.
  15. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tycker inte det är så står skillnad i ljudet, men komforten är oslagbar hos Bose och NC verkar vara så mycket bättre, har dock bara testet Sony typ 2 ggr.
     
  16. Chandler

    Chandler Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  17. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Jag har bara testat Sony i stimmig butik/galleriamiljö och för vann Bose. Något bose suger på är vindbrus, när jag är ute och promenerar blir det snarare förstärkt. Med det sagt är jag ändå sjukt nöjd med mina.
     
  18. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag var nyligen på jakt efter ett par bra lurar också och kikade lite på både Bose och Sony, men valet föll till slut på Sennheiser Momentum Wireless (over ear). Bose gick bort pga sämre ljud även om deras NC förstås är klassledande. Sony-lurarna verkade riktigt nice men jag gillade inte riktigt utseendet på dem. Sennheiser-lurarna är imho snyggare, har sjukt bra ljud och tycker även NC-funktionen är mer än godkänd på dem, fungerade fint på flyget. Hjälpte väl också till lite att en kollega hade de lurarna och var supernöjd. Sony-lurarna har ju dock lite mer features (t.ex. det som tidigare nämndes om att tillfälligt kunna ta in ljud utifrån) så sånt kan ju definitivt väga över till deras fördel. Men kvalitetskänslan på Sennheiser är makalöst hög enligt mig och jag kan inte annat än varmt rekommendera dem om någon vill ha ytterligare ett alternativ att fundera på. :)
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 693
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sonys hörlurar sitter som andra påpekat rätt hårt om huvudet, vilket kan vara bra om man är ute och promenerar med dem eller dylikt, men planerar man att använda hörlurarna tillsammans med glasögon skulle jag inte rekommendera dem. De klämmer åt glasögonramen hårt så att man redan efter en kortare session får rätt ont.
     
    Chandler gillar detta.
  20. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Är det bara mina samtal med mdr1000X som låter svindåligt för motparten?