Boxee Box - Något att ha?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Vwirstam, 28 apr 2013.

  1. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Hej,

    Har tänkt att köpa en Boxee Box för att streama från den till TVn utan att behöva koppla in datorn i TVn hela tiden...

    Jag ska även ha den att se Netflix på och vill då även kunna ändra min VPN till en amerikansk vilket jag läst på att man kan.

    Så min fråga, kan jag göra allt detta med en Boxee Box? Samt vad är "root" till denna box? Vad är fördelarna?

    Tack!
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Den är mycket bra på att spela upp innehåll från lokaldisk eller från NAS/utdelad disk tycker jag. Men den klarar inte netflix här i Sverige, går tydligen att gå runt men jag har inte provat. När de sista exemplaren nu säljs ut för typ 800:- så är den mycket prisvärd. Så prova och se om den passar men räkna inte med att det kommer mjukvaruuppdateringar, DLink har lagt ner produkten.
     
  3. alexm

    alexm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    1 028
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Jag tycker att Boxee Box är otroligt prisvärd. Använder själv en och är väldigt nöjd med allt, förutom flytet. Den tar glatt emot alla olika format jag testat så det är inga problem där. Det är dock en hyfsat "laggig" enhet, menyer osv. flyter inte direkt på bra. Men för det priset den ligger på (såg en för 800 kr nu i helgen) kan jag inte annat än rekommendera den.

    Vad jag vet ska Netflix fungera med en amerikansk VPN. Det behöver troligtvis vara en stabil och snabb anslutning (läs betal-VPN) för att det ska fungera bra.

    Man kan installera Boxee+ och då får man tillgång till lite fler roliga funktioner.
     
  4. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Låter bra, ska bara ha den för att som sagt streama lite filmer med mera.

    Är det bootloaders och sånt på en sån box eller hur går det till när man lägger in Boxee+?

    Samt kan man streama tex. en fotbollsmatch från Wiziwig genom någon slags webbläsare på boxen?
     
  5. Krenze

    Krenze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER


    Är riktigt lätt att lägga in Boxee+, bara att lägga en fil på ett usbminne och köra, tar kanske 10 min.

    Om man vill köra vpn för att få tillgång till de amerikanska grejerna så har jag använt och kan rekommendera: http://www.freecanadavpn.com

    Bara att skriva in username och password direkt i Boxee:n.
     
  6. alhal

    alhal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Någon som kör boxee+ som kan förklara lite mer ingående vad man får förutom det boxen redan kan från början?

    Jag har bla saknat en torrent klient, hade varit nice.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  7. X10-Sthlm

    X10-Sthlm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Ett alternativ skulle ju kunna vara WDTV 3 som har en Netflixapp. Även spotify om det är intressant och ett gäng andra appar. Det är lätt att ändra så att man får Netflix amerikanska utbud. Ligger på 750 kronor ungefär. Du kan strömma trådlöst från ditt nätverk.
     
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag skulle rekommendera en Nettop med XBMC. Man hamnar på några tusenlappar, men det är det värt.

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
     
  9. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har en WDTV3 själv kopplad till tvn i vardagsrummet med 2st 2TB USB hårddiskar, man kommer åt dessa över nätverket så jag tanka direkt till dom över wifi från min dator via en torrent klient, det fungera kalas.

    rekommenderas starkt
     
    Last edited: 29 apr 2013
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har en Apple TV för Netflix och hyrfilm från iTunes (jag orkar inte tanka).
    För resten så har jag en RaspBerry Pi med XBMC (raspbmc). Fungerar förvånansvärt bra när den är lite lätt överklockad (700 -> 840Mhz). Servern står i källaren och det är en MythTV-server plus att allt utdelat ligger på den. Hade lika gärna kunnat vara en NAS. XBMC's PVR-stöd funkar kanon tillsammans med MythTV som backend. Jag tänkte fasa ut den gamla maskinen som sitter bak på TVn (Zotac Zbox HD-ID11). Fläkt och en mekanisk disk som gör en massa ljud.

    Inte för att det var exakt det du sökte men det är min setup. ;-)
     
  11. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Intressant, jag kör en liknande setup med boxee boxen men tycker att hastigheten i filöverföringen är pinsam. Det är smärtsamt långsamt att skriva till den. Hur ser gränssnittet ut i WDTVn? Det jag sett ser väldigt simpelt ut och visar inga bilder eller möjlig

    Om boxee box:
    Jag verkligen rekommendera boxee box. Jag har en hårddisk inkopplad med alla serier och filmer som indexeras precis som i XBMC, vilket jag tycker är kanon. Det finns en knapp för att hämta text till filmen (här använder jag boxee+ då det går snabbare att få fram rätt text), vilket är underbart för att slippa sitta och hämta text till alla filmer från datorn. Den har en helt ok spotify app, där jag dock saknar repeat-knapp. Kan vara något slö ibland om jag jämför med datorn som kör xbmc men det är en inte riktigt rättvis jämförelse. Det bästa tycker jag är indexeringen och fjärrkontrollen som använder rf vilket gör att jag kan gömma boxen i en låda! Hacks används även för en spotify knapp på hemskärmen så jag slipper gå in i appar...

    Boxee Box Interface, visar tv-serierna från 4:48...
    [YOUTUBE]Sw8aQ8lIjVE[/YOUTUBE]

    Min nästa "mediaspelare" blir förmodligen en MK802IV (android hdmi-sticka) till sovrummet, den har dock inte släppts än. Övervägde en Rasberry Pi men prestandan och stöd för android appar gör att det väger mot MK802an. Har provat xbmc i telefonen och tycker det fungerar strålande på min S3 med liknande prestanda. På inköpslistan står även en NAS för att bättre lagra filerna och kunna köra en bittorrent klient där. Om XBMC funkar lika bra på android stickan som i telefonen hade jag valt en sådan även till vardagsrummet då jag gillar inställningsmöjligheterna. Men i mångt och mycket liknar boxee's funktioner det som finns i xbmc med avsaknaden av att kunna ställa in att text hämtas automatiskt och vilka genvägar som ska visas.
     
    Last edited: 29 apr 2013
  12. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Tack för alla svar! Blir ett köp av en boxee box nu i veckan!

    Finns det en inbyggd webbläsare i boxee box? Har den isåfall flash?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  13. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Ja och ja. ;)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Gjorde mitt köp ännu mer självklart! Tack!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Efter att jag läst om Boxee+ i den här tråden så tryckte jag idag in det i min Boxee Box. Det är inte något revolutionerande, men det fixar några av de små problem som finns på en redan mycket bra mediaspelare.
    Framförallt blev hanteringen av undertexter riktigt riktigt bra. Nu slipper jag skrolla igenom mängder med språk jag inte förstår innan jag kommer till engelska eller svenska + att fler källor för undertexter läggs till så nu har jag istället för 5-10 alternativ nästan oändligt många olika engelska och svenska texter...ska nog ta bort några källor... :)
    Att även kunna ta bort några av valen på hemskärmen var tacksamt så att den blir lite mer minimalistik.
    Att kunna ändra källa för rekommenderade feeds på hemskärmen var också bra. Särskilt när det inte kommit någon ändring av de som var där på ett par veckor.

    Stort plus är att alla inställningar och markeringar för visade filmer/tv-serier behålls. Inget gick förlorat, så man behöver inte stressa kring inläggningen av Boxee+ utan kan göra det när man känner för det.
     
  16. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Flash fungerar väl sisådär då skiten inte är uppdaterat? Det har ju sagts att det ska komma en uppdatering i över 1 år(?) eller kanske mer.

    Hittade denna kommentar som kanske kan ge en förklaring till att varför det aldrig kommer någon uppdatering: (samt att de vill väl sälja boxxe tv istället)

    To add further insult to the already slap in the face from boxee the so called update to fix flash and bugs is lie.
    According to boxee they are updating flash to to standards today but there a big problem with this.
    Adobe the makers of flash stopped making it for embedded platforms like boxee box back in 2012.
    When no flash exist its rather hard to make a update containing it.
    There not going to hack some other version in because this would get them in a great deal of trouble with adobe for doing this on a commercial product

    Of course this update keeps getting delayed over and over to the point its a on running joke..big surprise that.

    Boxee merely waiting tell its obligations to netflicks and others are up and they can get away with killing the server without too much fuss.

    It all sounds like doom and gloom but when it comes to boxee lies and broken promises are the norm.


    En annan grej är väl att om man kör skiten trådlöst så går det inte stänga av den med fjärren vilket kom i någon uppdatering. Detta verkar dock vara lite random men många har råkat ut för detta. Detta är en sak de vetat om och lovat ska komma en fix till. Detta var precis efter sista uppdateringen så det är år vi pratar om. :)

    Fjärren är det enda som gör att min inte ligger på soptippen.
     
  17. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Jag har köpt lådan nu och försöker mig på att lägga in freecanadavpn. Kan inte ansluta till den utan ett lösenord och på hemsidan står det att det inte är något lösenord alls.

    Hur gör man?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Titta en gång till på hemsidan så ser du att lösenordet är 1951
     
  19. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Ahh, jag kollade i mobilen så såg bara de siffrorna under password men trodde inte att de var med.

    Ska göra ert nytt försök!

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  20. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Har lyckats med vpn nu. Men han 2 frågor till...

    Hur fungerar NFS?

    Kan man lägga upp filerna någonstans i "molnet" på sitt hemnätverk så att man kan streama via Boxee box utan att behöva ha datorn igång?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2