Bra med fysiskt qwerty? [diskussioner om tangentbordet]

Diskussion i 'Desire Z' startad av Gotten, 15 sept 2010.

  1. LennartS

    LennartS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  2. Gotten

    Gotten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej!
    jag var inne på expert och kännde på en desire z idag men på det skyltexemplaret dom hade där var det en sak som oroade mig.

    När telefonen var i utfällt läge så om man tog och höll med en hand i tangentbordet och en hand i skärmen och vickade lite så var det väldigt glappigt och blev en stor glipa mellan tangentbordet och skärmen.

    Är detta något som någon desire z ägare kan bekräfta att det är så glappigt eller var det bara det skyltexemplaret som var söderpillat?
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag är inte helt hundra på att jag förstår hur du menar men när jag vickar i det läget får jag ingen glipa. Det känns ju att det är två separata delar men inte så att det "går isär".
     
  4. Gotten

    Gotten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Okej okej för på den var de så att minsta lilla du tryckte i överkant på skärmen (i liggande läge) så vippade den över så att skärmen var lite bakåtlutad och då blir det en glipa emellan skärmen och tangentbordet.
     
  5. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Då förstod jag rätt. Nej, det är inget sådant på min telefon. :)
     
  6. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej allihop, jag har haft min engelska Desire Z nu i 2 dygn och inne på 3:e och är fortfarande nöjd, ska bara lära mig komma överens med Sense. Har tidigare kört Cyanogenmod på en HTC Magic.

    Angående Tangentbordet då som många undrar över.
    Det är i dagsläget inte möjligt att mappa funktionstangenterna till å/ä/ö.
    Word predicition går att aktivera tillsammans med hårdvarutangentbordet, dock så finns det då bara stöd för engelska i dagsläget.
    För att få fram våra udda bokstäver så får man hålla inne hårdvarutangenten och sedan välja från en lista liknande den som kommer upp på mjukvarutangentbordet om man håller inne en bokstav.

    Jag har rootat min telefon och tänkte börja rota runt i det här nu till helgen, det borde ju gå att ändra/lägga till egna tangentbordsprofiler själv.
     
  7. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Fick just den Nordiska varianten äntligen i min hand och här är bilden så ni kan se hur tangentbordet ser ut för er som missat det:
    [​IMG]
     
  8. hobs0n

    hobs0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    kul att se den g4il1 :)

    Går det inte att lägga till andra special funktioner/knappar på ÖÄÅ som det är på dom andra tangenterna?
     
  9. DanielT

    DanielT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur väljer man? Fler tryck på samma knapp eller måste man upp med fingret på skärmen.
    Vad händer om du istället trycker tre snabba på t ex a? Får du ett á, å, ä eller liknande?
     
  10. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Man får upp på skärmen och välja bokstav.
     
  11. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 006
    Mottagna gillanden:
    341

    MINA ENHETER

    Angående snabbknappar istället för ÅÄÖ:
    Att jag känner att jag valde rätt för mitt behov med den nordiska varianten kom än mer fram när jag noterade att man kan skapa tangentbords genvägar till alla bokstavstangenterna och inte bara till de 2 specifika snabbkommando tangenterna som finns på den Engelska varianten. Skillnaden är att man håller nere en bokstav och sedan trycker på "Home" för att starta programmet man kopplat till genvägen.
    Så för mig är ett tangentbord med ÅÄÖ och snabbkommandon helt överlägset ett utan svenska tecken men med 2 snabbknappar ;-)
     
  12. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja det kan mycket väl vara så att du gjort ett bra val :-)

    Man måste roota och skaffa s-off för att kunna editera keymap filen så man kan få åäö på det engelska tangentbordet. Men vad beträffar de tangentbordsgenvägarna du noterat så finns de även på den engelska.

    Så jag får be och återkomma med resultat efter att jag fixat s-off.
     
  13. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag flyttade ut ditt svar och inlägg i en egen separat för att inte denna tråd ska bli för tung.
    Så fortsätt diskussioner om modifieringar av tagentbordslayouten här
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=26289
     
    Last edited: 18 nov 2010
  14. jrkr

    jrkr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min telefon är också så. Fast "väldigt" är att ta i i mitt fall. ;)
    Jag haft haft för vana(Nokia N900) att vila en fingret på skärmen när jag fipplar med tangenbordet men det kan jag inte nu med denna då mekanismen är annorlunda.
    Jag håller vänster pekfinger under skärmen som stöd när jag trycker med högra. Det fungerar riktigt bra.