Bra tips och trix för en mobil med dubbla simkort

Diskussion i 'Allmänt' startad av challahcatena, 5 feb 2017.

Taggar:
  1. challahcatena

    challahcatena Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag kommer att få min Huawei P9 Mate Pro nästa vecka. Eftersom den har plats för dubbla simkort så har jag funderingar på att stoppa i mitt jobbsimkort i den också. Så här tänkte jag höra vad ni som har och använder er av dubbla simkortet, ett för privat och ett för jobb, har för bra tips. Vad använder ni er av för konfigurationer och appar?

    Det hade varit skönt att bara ha en mobil med sig men för min del är det i sådana fall väldigt viktigt att det går att ändå få till en lösning där privatliv och jobb känns åtskiljda.

    Finns det möjlighet att till exempel bara ha jobbsimkortet tillgängligt för samtal och sms under vissa tider? Har någon använt sig av Tasker eller liknande appar för att göra något sådant eller finns det möjligheter att lösa det direkt i Android?

    Vad har ni för lösningar och hur har ni tänkt? :)
     
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag körde kombinationen jobb+privat i ca ett år innan jag bestämde mig för att dela upp igen.
    Skall nämna att jobb abonnemanget är norskt medans privat är svensk, jag befann mig mest i Norge under den tiden.
    Jag utgår ifrån att Mate Pro har dual standby, dvs båda sim-korten är uppkopplade samtidigt.

    Det brukar oftast vara tre alternativ för att ställa in på Dualsim:
    Mobildata: privat när jag befinner mig i Sverige, annars jobb när jag är i Norge eller reser med jobb.
    SMS: sändes primärt från jobbsim (sms:ar inte med svenska då det kostar för mycket när man är utomlands)
    Samtal: Beror ofta på vart jag är. I Sverige så är det inställd så att jag alltid får fråga inför varje samtal, annars med jobbsim.

    Båda telefonerna kommer vara tillgängliga för inkommande samtal/sms, med mindre att du stänger av radion under de perioder du inte vill ha något inkommande (likställ det med att stänga av telefon.)

    Det stora grejen för att hålla "jobb" och "privat" åtskild för mig var att fundera på vilka appar jag har. Här är det väldigt personligt hur mycket man vill isolera det privata med jobb.
    Jag använder mig av mejl appen Nine (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ninefolders.hd3&hl=en) som klarar av att isolera det som har med jobb att göra. Dvs, mail, kalender, kontakter ligger i en app som kan ställas in att kräva lösenord. Jag valde dock att bara isolera mail, jobb kalender syns i vanliga kalendern, jobb kontakter syns i vanliga kontaktlistan.

    Tasker: Jag har tyvärr inte hittat någon bra plugin som jag kan konfigurerar tasker på smidigt vis. Jag har dock inte letat så jätte mycket då jag funnit en balans utan.
     
    Vispen74, jnsson och bernard gillar detta.
  3. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Jag har en Huawei honor 8 med dual sim.
    Där är uppdelningen att 3G/4G och surf mm är på kortplats 1 och kortplats 2, i mitt fall jobbet enbart gsm. Men det funkar bra att all data och det mer "avacerade" ligger på kort 1. Detta eftersom jag enbart pratar och skickar sms/mms med jobbets abb, ingen datatrafik eller appar används i jobbet.
    Däremot har jag bara haft detta i ca. 14 dagar så jag letar efter en möjlighet att redan i telefonboken kunna styra samtalen som är till jobbet direkt i kontaktinfon.

    Nu, om man ska ringa/skicka sms, så trycker man på telefonnummer, sedan får man aktivt välja kort 1 eller kort 2.