'Bräckligt' wifi-internet på Samsung Galaxy A33 och Samsung surfplatta

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av karsj42, 15 mar 2023.

  1. karsj42

    karsj42 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har ett bekymmer: Villa med fiber; ca kl 09.00 varje dag bryts wifi-internet på vår Samsung Galaxy A33 och vär Samsung surfplatta. Alla andra datorer och telefoner (2 laptops, en Huawei-telefon och vår stationära dator på nätverkskabel mot samma fiber-hub) fungerar precis som vanligt. Vid lunchdags återkommer wifi-internet på Samsung för att sedan försvinna igen under eftermiddagen och återkomma senare på kvällen. Närliggande misstanke: stor allmän trafik på internet stör på något sätt. Omstart av vår fiber-hub ger oss åter wifi-internet på Samsung en stund; därefter bryts den enligt 'vanliga' mönstret.
    Vad jag glömt säga är att vi har två routers i huset, båda med full signalstyrka när vi felsöker och båda enligt Samaung-telefonen resp. plattan felfritt anslutna till telefonen och -plattan.
    Trots återkommande kontakt med Samsungs kundsupport, vår fiberleverantör och professionellt datasystemkunnig granne har vi inte hittat någon lösning.
    Finns någon på forumet som har eller har löst ett liknande problem
     
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Varför har ni två separata routers? Är båda WiFi-routers? Är de båda kopplade till fiberhub med kabel? Fabrikat? Om ni har två helt separata routers kunde ni kanske prova att stänga av den ena och för att kontrollera att de två inte stör varann.
     
  3. solle123

    solle123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2018
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror man kan scanna nätverket för att säkerhetsställa att det inte är för mycket trafik på kanalerna som din router använder. Googla "wifi analyzer" så får du upp mer info.
     
  4. karsj42

    karsj42 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    När jag skriver 'två routers' är det egentligen så här: Vi har ett stort hus; en router sitter direkt efter fiberingången i källarplanet (en D-Link), medan den andra (också en D-Link) står i våningsplanet och är uppsatt som 'slav'. Vilken man blir kopplad mot beror på var i huset man är.

    Den andra kommentaren är jag lite nyfiken på: Vad menas med kanaler? Vi har f.ö. fiberabonnemang med hastighet 250/250.
     
  5. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Gör som solle123 säger , installera WiFi Analyzer av olgor.com och kör den så fattar du. Du tycks alltså inte ha två routers utan du har en router och en extender som fungerar och samarbetar med huvudenheten så att båda i princip utgör en enhet, skall inte utgöra något problem.
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Vad är det för D-Link-routers och hur är dessa sammankopplade?
     
  7. karsj42

    karsj42 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Saken är den att vi efter konsultationer och omfattande testning ganska säkert vet att problemet inte finns i vårt wi-fi utan att det är något i Samsung-apparaterna som störs av något i Internet som återkommer i ett någorlunda regelbundet mönster varje dag vid tider då man kan misstänka att det är mycket trafik.