Bredbandskollen - Tillförlitlighet - Häpnadsväckande

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hotel, 15 nov 2012.

1. Rickarddahlstrand

Rickarddahlstrand Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej,

Vi använder samma utvecklare för iOS/Android och jobbar i intervaller. Dvs först jobbar vi med iOS och utvecklar, testar, releasar. Sedan gör vi samma utveckling fast på Android, testar och releasar.

Android-appen har släpat lite i funktionalitet eftersom vi började med den senare än iOS-appen. iOS-appen släpptes hösten 2008 endast månader efter att Apple öppnat sin Appstore och Android blev inte riktigt hett förrän något år senare.

Vi har under våren lagt mycket energi på att få in samma funktioner i Android som för har i iOS och därför har det tagit lite extra lång tid. Dessutom fick vi jobbar lite extra med mätmotorn i år som jag sa tidigare.

Hur som helst, appen som kommer i december är kanon och slår speedtest och andra mätappar med hästlängder. T.ex. så har speedtestappen stora problem med att mäta upload, vilket man kan se på deras mätgraf.

Som sagt, maila [email protected] så får du testa. Eller vänta till december när den slutgiltiga versionen finns i market.

Rickard.

2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Okey, tack :) Bara tycker det är tråkigt att alla "stora" appar släpps till ios först, och nu fick jag chans att fråga en utvecklare/chef varför :D

3. Rickarddahlstrand

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tror många andra jobbar på samma sätt och en av orsakerna till att iOS oftast är först kan vara (utan att starta något flamewar här :) ) att det är lättare att utveckla för iOS.

Hur som helst, 2013 kommer vi göra tätare releaser och ni kommer märka mindre skillnad mellan iOS-versionen och Android-versionen.

Rickard.

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Hej igen och tack för svar.

Njau det "tunga" är inga problem för mig som kört Internet sen stenåldern.... det är mer ett problem att operatörerna ifrågasätter Bredbandskollen som verktyg och kör sina egna mätningar med egna inställningar.

Sen visst är gamla TPTest bra....!

Hastighetsmässigt har jag inga problem utan mitt trubbel var ett ping-problem och svarstider där en spelgalen bekant klagade på "pinget".

Jämför jag BBK med Pingtest.net så stämmer det aldrig ! Men Pingtest verkar leta upp extrema servrar att testa emot.

5. Rickarddahlstrand

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej,

Jag tolkar inte deras svar som att de ifrågasätter Bredbandskollen som mätverktyg utan de vill helt enkelt prova andra verktyg för att få mer information. Bredbandskollen mäter via webbläsaren och med tptest och traceroute så utesluter du den som felkälla. Som sagt så är deras svar inte idealiskt, men jag ser inga större fel i resonemanget. Att mäta svarstider är svårt eftersom det numera oftast är olika beroende på vilket protokoll man använder. ICMP är oftast prioriterat och ger bra värden.

Vänliga hälsningar, Rickard.

Last edited: 28 nov 2012
  6. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Har haft mycket kontakt med både Telenor och Bredbandsbolagen (same same I know) gällande strul med hastighet och ping på både fasta linan hemma (100/10 i väggen) + mobil abbo (upp till 16mbit pott, fri surf).

Vid samtliga kontakter har båda supportcentren sagt "mät INTE med bredbandskollen, den ger felaktiga mätvärden". Både gällande datorn och er webläsartjänst samt mobilen och er Android app. (istället rekomenderas speedtest app + web + tptest prog på PC)

Så ni vet......vad som sägs om "er".

7. Rickarddahlstrand

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är beklagligt, det är inte vad de säger till oss när vi frågar. Men tack för rapporten.

Rickard.