Diskussion: Bristen på titlar med riktig HDR

Diskussion i 'Android TV' startad av bernard, 24 sept 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Till dags dato har det inte släppts så många titlar som är mastrade med HDR ordentligt. Anledningen är att det är rätt tidsödande och dyrt.

    Här är ett bra exempel som HDTV-test kikat på. Bladerunner 2049 marknadsförs som att den mastrats med en peak på upp till 4000 nits (eller 10 000 nits för US-releasen), medan den i praktiken aldrig överskrider 300 nits:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=C2vsxdaRA7w

    Till andra titlar han tittat på som marknadsförs som mastrade med 4000+ nits, där man förväntat sig ett bättre resultat, hör tex:

    Till några få titlar som faktiskt har en peak på 1000+ nits hör:


    Vilket fick mig att tänka på hur det ser ut med HDR i titlarna som strömmas, om de motsvarar Blu-ray-releasen, eller om de presterar bättre eller sämre? Hur som helst får man ju konstatera att HDR så här långt på sätt och vis varit en gimmick, och att de som investerat i bättre paneler får dröja ett bra tag för att utnyttja den fulla potentialen annat än vid enstaka tillfällen.
     
    Last edited: 24 sept 2020
    EricG och Mongroovy gillar detta.
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo det är välkänt att det inte är allt för många filmer med 4-10.000 nits i HDR, mycket har ju med att det finns inte direkt några TV på marknaden som klarar ens dessa fören typ MicroLED kommer.

    OLED 540 nits och kan gå upp till 1000 nits
    LED kan köra 1000 nits, men det flesta LED TV som säljs ligger där mellan 300-400 nits.

    Du behöver i princip projektor idagsläget för ens ta del av 4000 nits+ tills MicroLED kommer på allvar mer än på messa för visa upp exemplar.

    Och innan vi börja ha riktig marknad för 4000+ nits så är dessa dagens filmer så pass gamla ändå att folk lär nog inte titta allt för mycket på dem, så varför skulle de påkosta allt för feta cash på något som knappt 1% av marknaden kan ta del av.

    Där ligger de största problemet enligt min gissning :)
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, visst är det känt, men det var överraskande att de presterade så uselt som 300 nits. Det gör det i stort sett helt meningslöst.

    En stor del av materialet flaskhalsas inte ens nästan av OLED. Det är liksom ljusår ifrån i titlar som borde prestera riktigt bra, tex Alita Battle Angel eller Star Wars: Last Jedi. Antalet titlar där man riskerar missa något med en OLED-panel idag går förmodligen att räkna på en hand. Väldigt får har ju en peak som överskrider 1000 nits, och då oftast bara vid vissa väl utvalda scener, där det verkligen "poppar".

    Och vad gäller äldre material på 35mm-film finns det inget som direkt dem från att göra en "fullvärdig" HDR-master, annat än att det är dyrt och tar tid som du säger, men många tittar på klassiker. En hel del filmer har inget "bäst-före-datum".
     
    Last edited: 24 sept 2020
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Helt sant 300 nits är bisarrt de borde åtminstone ha 540 nits vilket alla kan typ ta del av idag, och vissa lägen i filmer kan de gärna dra upp den till 1000 nits.

    300 nits känns så 00 talet.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är väldigt frustrerande att de inte siktat på 1000 nits i alla fall. Det hade räckt för en lång tid framöver, lagom till dess att 8K blivit mer vanligt och det blivit dags för att ta fram nya releaser.

    Det är lite trist att behöva hålla koll på vilka releaser som faktiskt erbjuder HDR och vilka som bara har en HDR-logotyp på förpackningen, så man får bäst upplevelse.
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Min huvud tv är 8K med Dolby Vision, Dolby Atmos, det är så jäkla nice när man kollar på Youtube enda platsen man kan ta del av 8K material idag :)
     
    Hakan2 gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mandalorian S02 ligger på under 500 nits, vilket var lite tråkigt. Eller introt när loggan visas peakar faktiskt på 1000 nits, men det är allt. Verkar sitta väldigt långt inne med att mastra för 1000 nits.


    View: https://youtu.be/3HqA8FcOARI