Diskussion: Brödbakningsmaskin / Brödmaskin

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 5 jul 2022.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som har förslag på en maskin för brödbakning?

    Blir resultatet hyggligt? Använder ni maskinen regelbundet, eller blev den bara ståendes efter ett tag (...som brukar vara ödet för de flesta hushållsapparater).

    Jag har bara vid något enstaka tillfälle provat bröd från en dylik maskin, och tyckte då att brödet var rätt kompakt. Går det att få ett luftigare bröd i en sådan maskin också?
     
  2. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    1 461
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag hade en Wilfa för 10 år sedan som gav bra(om än lite kompakt) bröd men den tog lite väl med plats och så var det lite nyhetens behag. :)

    En hushållsassistent och sten i ugnen är väl egentligen gott nog om man vill greja lite själv.

    Det som var trevligt med bakmaskinen var ju att man pytsade i allt och den jäste och allting.. Jag har den kvar fast på vinden, kanske säger något? :)
     
    bernard gillar detta.
  3. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Ugga gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar inte så enkel att hitta. Är det föregångaren till den här Panasonic-modellen, eller skiljer de sig åt?

    https://www.amazon.se/Panasonic-SD-...34b27458edf53&language=sv_SE&ref_=as_li_ss_tl


    Edit: Här är modellen de använder i videon: Brödbakmaskin Timerfunktion, med mätglas, med display Panasonic SD-ZX2522KXG Svart | Conrad.se
     
    dalton gillar detta.
  5. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    Tror inte att det spelar nån roll vilken maskin du väljer, jag köpte en på lidl för kanske fem år sen och den har funkat riktigt bra (nersatt till 200 tror jag det va).
    Jag tycker inte man behöver så mycket finesser, i början provade jag men nu kör jag bara typ "på" och tre timmar senare har man gott bröd(jag kör aldrig med timer...blir inte speciellt bra och brödet kan gott vila från kvällen före, använder papperspåse).
    Den bakar ett avlångt bröd på ca: 22 cm, avlångt tycker jag möjligtvis va den viktigaste "finessen" (luftigt om det är rätt recept).

    Det sämsta är att lidl hade olika brödmix med bla. ett supergott solrosbröd, som dom slutade med för nån månad sen.
    Jag har min i källaren så den tar ingen plats i köket och kan stå framme jämt. Ni ska få mitt favoritrecept på vitt bröd för rostning sen när ni köpt....
     
    matssoderstrom, dalton och bernard gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Frugan har denna: https://www.komplett.se/product/630522/hem-hushaall/koksapparater/bakmaskiner/obh-nordica-6544
    Fast någon lite tidigare variant som är helvit. Hon har haft den c:a tio år och bakar rätt mycket. Brödet blir helt OK för det mesta, luftigt och gott. Det är nog en inlärningsperiod för i början hände det att bröden inte jäste upp utan blev kompakta klumpar. Men numera brukar de bli bra.

    Att tänka på är att bröden blir i lite konstigt format, typ kub-formade. Så om man skivar rätt av blir det ganska stora skivor. Hon brukar dela skivorna då blir de mer normala. Den lilla "omrörarvingen" blir kvar i brödet och får plockas ut när brödet är färdigt. Det gör att några skivor blir lite deformerade i kanten.

    Hon gillar sin bakmaskin och använder den rätt mycket. Den stora fördelen är ju att man kan ladda den med ingredienser och sedan sköter den sig själv i stort sett. Den har en funktion att pipa en bit in i programmet och då kan man välja att tillsätta något till degen. Hon brukar lägga solrosfrön i blöt och lägga i dem när maskinen piper.

    Det tar c:a tre timmar att baka ett bröd. Hon har även provat att baka mjuk kaka som kardemummakaka i maskinen. Det blir också bra.

    Finns att få billigare på andra ställen: OBH Nordica 6544 Bread Maker Inox (Bakmaskin)
     
    milky81, dalton och bernard gillar detta.
  7. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har haft bakmaskin i över 20 år! Använde den mycket förr i tiden då den gjorde bra bröd och vi var flera brödätare i familjen/vänkretsen. Nu minns jag inte när jag sist använde den! En god vän ville köpa egen maskin, men hon fick låna min och använde den flitigt i ungefär ett år men sedan blev den stående även hos henne. Det är nog ödet för rätt stor andel av dessa maskiner tror jag. Men de gör bra bröd! Och att komma upp på morgonen till nybakt bröd är rätt härligt! (Man laddar på kvällen och ställer timer.)
     
    bernard, dalton och Kristy gillar detta.
  9. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    292

    MINA ENHETER

    Jag använde en under något år. Det var när jag bodde själv, och jag störde mig på hur mycket bröd jag fick slänga, av någon anledning tycker jag blev dåligt mycket snabbare än annat bröd. Formen är ju också lite knasig. Det jag gjorde längst tid var banankaka som blev kanonbra och oftast gick åt fort
     
    bernard gillar detta.
  10. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 226
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Har sett dom här, vet inte hur bra dom är men Rubicson Bakmaskin - Bakmaskiner

    Har varit lite sugen på att skaffa, men kanske skulle tröttna på finbröd efter ett tag med en sån :)
     
    bernard gillar detta.
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Den påminner starkt om den senaste maskinen jag hade. Fungerade alldeles utmärkt. Med det priset har man ju inte jättemycket att förlora. Finns säkert någon som vill köpa den för ett par hundra om/när man ledsnar. Har man något bra ställe att ha den är det väl inte hela världen om den inte används jätteofta heller. Men min erfarenhet är som sagt att nyhetens behag brukar gå över ganska snabbt.
     
    Kiddy, bernard och fryguy gillar detta.
  12. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Har en hushållsassistent (tror jag produktkategorin heter). Min är en rejäl pjäs från kenwood som klarar större degar utan att motorn ger upp.

    Fördelen med en assistent är ju att du inte låser dig till bröd utan kan baka alla slags degar (hamburgerbröd på jäsning just nu) men kanelbullar, baguette, vispa grädde, maräng, stoppa korv, göra glass, mala kött, mm...
    Använder min maskin lika ofta nu som när jag köpte den 2015.
    Det krävs dock ett visst intresse för köket för att man ska använda den och kan tänka mig att den är lite overkill om man bor i ett ensamhushåll.
     
    Kristy, bernard och dalton gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag håller med, en hushållsassistent är en mer mångsidig apparat men det blir lite mer manuellt arbete, man kan inte bara ladda den och räkna med att man kan få brödet klart...

    För ett par dagar sedan bakade jag limpor och jag har gjort ett antal olika bak (kakor, bullar mm) men även shake mm (har inte haft vår Bosch ens ett år).
     
    bernard och dalton gillar detta.
  14. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Så är det. Det kräver ju lite handpåläggning då och då men framförallt lite planering och framförhållning. Brukar nattjäsa lite bröd eller frallor som jag bakar upp på morgonen.

    Eller som idag, blev lite sugen på burgare.
    Släng ihop ingredienserna i min assistent, låt den knåda ihop allt 10-15 minuter. På med plast/handduk och låt jäsa så mycket tid man har. Långjäsning = pyttelite jäst.

    Dela upp i små bollar och låt jäsa ytterligare nån timme. Pensla på ägg och in i ugnen.

    Manuellt jobb = En kvart (men kräver ju en del moment och planering)

    Resultatet av mitt bröd:
    IMG_20220709_182244.jpg
     
    Kiddy, Heleg, bernard och 1 annan gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    En bra köksmaskin är guld värd och ett absolut måste för mig och min maskin används till en hel del annat än att knåda deg. Den står alltid framme här hemma.
    En bakmaskin som tråden ju handlar om är ju något helt annat och jag tror att man måste testa själv för att avgöra om det är något man tror sig komma att använda. Känner man någon som har en kanske man kan fråga om man kan få låna den ett tag om det är så att den ändå bara står och tar plats någonstans.
     
    Kristy, Gizmokvack och bernard gillar detta.
  16. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Håller med till fullo!

    Rådet är att antingen lånar du av någon du känner eller så blocketsurfar du och lägger in bevakning så har du något vettigt att testa med inom någon månad.
    Köper man rätt grejer till rätt priser på blocket kan du ju faktiskt testa både bakmaskin och assistent som du, vid minskat intresse, sedan säljer till samma pris utan att det kostar dig en krona :cool:
     
    Heleg, Kristy, Asawi och 1 annan gillar detta.
  17. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Vi köpte en airfryer till stugan på semestern. Ugnen vi har där är opålitlig.
    De försök till brödbak vi gjort har blivit bra, utom chokladmuffins med banan och avokado, de kunde man döda folk med.
    Man får ju bereda degen utanför maskinen såklart men på det hela taget är vi nöjda.
    Vanligabungsrätter blir ju utmärkta. T o m pommes till 4 pers blev bra.
     
    Calvin&Hobbes, dalton och bernard gillar detta.
  18. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Körde mycket med bakmaskin när ungarna var små (dom har passerat 30 nu) och hade problem med gluten bla, funkade jäkligt bra, nötte nog ut ett par maskiner.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Efter en del om och men så blev det slutligen Panasonicen. Återkommer med en recension när den kommer, var dock rätt lång leveranstid (19:e sep): Panasonic SD-YR2540 Bread Maker
     
    kissidor, dalton, Kristy och 1 annan gillar detta.
  20. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    När jag klickar på länken står det 2 september...
     
    bernard gillar detta.