Brott & Straff

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Marooned, 14 mar 2014.

  1. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hur ska man lösa det problemet att brottslingarna tycker Sverige är ett drömland? Rent paradis. Brottslingarna har det bättre i fängelserna än våra pensionärer hemma.

    Tapatalked!
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja om man verkligen funderar på saken, och ignorerar den politiska arenan, så kan det kanske vara så att om du begår ett brott. Så kanske du i första hand faktiskt har ett behov av vård i en miljö som är anpassad för det? Om du hade varit frisk hade du begått ett brott överhuvudtaget?
     
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om dagens fängelser skulle fungera som vårdanstalt så ja. Men hamnar du i fängelse för ett "småbrott" så är det raka motorvägen för grövre brott för många.

    Tapatalked!
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Mjo jag är benägen att hålla med till viss del. Nu är det ju ändå så att om du ska spendera 3 månader i fängelse för till exempel ett överfall så hamnar du inte med dem som begått grövre brott, låt säga mord för att att dra det till en extrem.
    Någonstans har man redan gjort en bedömning att en viss typ av kriminalitet ska behandlas på en öppen anstalt medan en annan hamnar på en sluten.

    Sexualbrottslingar grupperas ju, precis som missbrukare och så vidare. Detta är ju såklart inte perfekt men är väl ändå ett försök till att få det någorlunda uppstyrt.

    Sen kanske man ska ställa andelen kriminella som väljer att återfalla i brott i relation till de som inte gör det. Det vore intressant att se lite siffror på det faktiskt.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Du snackar om dödstraff och folk ska straffas men samtidigt kring vård. Hur vill du ha det egentligen?

    Bara för vården idag är bristfällig, som den är även för icke brottslingar. Fan det kan ju vara anledning till att vissa begår brott. Så betyder det inte att det är fel att satsa på vård och återanpassa folk.

    Filosofiskt har vi ett öga för ett öga lämnar hela världen blind. Och det är liknande straff folk verkar vilja ha det. Det fungerar ju inte, får oss att gå tillbaka till grottmänniskor.

    Har för mig det var Michael Moore som gjorde en liten show om fängelse i europa och sedan kom till Norge där ett fängelse är på en idyllisk ö, där folk verkar leva lite mer som Emil i Lönneberga, ganska intressant.

    Och innan någon drar klassikern "men om din x mördas, skulle inte du..." så klart blir man förbannad. Men sorg och aggressioner går att bearbeta och det är också lite dumt att bara spekulera istället för att agera.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nej, det är inte det jag menar.

    Begår man ett brott ska man få ett straff, så klart. Mördar man någon ska man få dödsstraff.
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har en nära vän som jobbar på kriminalvården och han påstår att risken att bli återfallsförbrytare är stor även om man åkt dit för små brott så har det eskalerat. Jag har en bekant som gjort den resan.

    Jag står för dödstraff men vid allvarliga brott, tex mord. Varför vi pratade om vård varför att nån gick in på det. Vård ska man ju kunna ge fortfarande. Men sen måste vården bli avsevärt mycket bättre.
     
  8. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ungefär så ja. Som sagt, dom har förbrukat sin chans att leva fritt i samhället. Dom har inget där att göra då dom gjort sådan ofantlig skada, risken att dom kommer göra mer skada är mer eller mindre säker. För mig spelar det ingen roll som sagt om Breivik, Flink eller övriga "förändras". För det första tror jag inte på att dom gör det, dom kan hålla det i shack möjligtvis men den gränsen dom gått över en gång kan dom gå över igen. Så är det med det mesta och oss människor.

    Tro det eller ej, men ja. Hade någon av mina närmaste gjort något fruktansvärt brott som dom massmördare osv vi tagit upp så hade jag inte haft några som helst problem med att se dom sitta inne på livstid.

    Men som jag påpekat tidigare, jag vill inte att Dag Olsson som begår skattebrott igenom sin firma ska få livstid för det. Utan jag pratar om Breivik, Flink, Hagamannen, Anders Eklund och liknande personer.

    Dödsstraffet är fel på det sätt som jag tagit upp tidigare. Men även en annan vinkel som är minst lika vital. Personen ifråga kan faktiskt vara oskyldig. Har ju visat sig ett flertal gånger i USA att folk som suttit på Death Row blivit fria när DNA-bevis och annat visat att dom är oskyldiga.

    Man kan ju ta exemplet Thomas Quick i Sverige. Hade han blivit dömd till döden för det han påstod sig ha gjort och sen att det som nu kom fram att han i princip inte gjort något av dom mord han tagit på sig. Väldigt fel bara där.

    Jag förstår såklart att det är "annorlunda" kanske och lite kontroversiellt att tycka att livstid bör innebära livstid. Samtidigt vill jag som sagt påpeka att det inte handlar om att jag vill slänga in varenda tung brottsling på det och slänga bort nyckeln. Det är i få undantagsfall som jag nämnt ovan där jag tycker att livstid bör innebära livstid.

    I övrigt tycker jag som sagt att tiden på straff i Sverige bör generellt bli längre. Speciellt vid grova brott och även att man går efter regeln liknande den i vissa delstater i USA. Att efter 3 grova brott t ex mord, grovt rån, våldtäkt osv så blir det tredje brottet väldigt hårt.

    Som sagt tidigare, straff ska avskräcka att göra brott. Så är det inte idag. Sen får statistik osv tala för hur det vill, det var som någon fotbollstränare sa engång. Statistik går i princip att vrida på hur man vill så det passar ens egen riktning. Stämmer nog till en stor del.

    Jag är ganska säker på att hårdare regler och förhållanden på svenska fängelser som gjort det mycket tråkigt mm att sitta inne avskräckt mer än vad det gör idag. Sen vill jag som sagt inte att man ska ge dom vatten och bröd och att cellen ska vara full med skadedjur osv. Det är trots allt människor oavsett vad dom gjort för brott. Men deras frihet är borttagen för det dom gjort och det medför även strikta restriktioner på hur deras vardag ska se ut.

    Sen finns det andra brott som jag tycker är helt absurda att dom finns. T ex många narkotikabrott osv. Men det är en helt annan diskussion.
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jo men risken att återfall i brott är stor för vissa är väl ungefär som att säga att många inte gör det? Självklart behöver olika individer motivation på olika sätt för att ändra sin livsstil. Och är det inte en bra grej att jobba med återfallsprevention?

    Vet inte om det är så bra att dra alla över samma kam. Du har ju ett exempel och det har jag med fast åt andra hållet, ett par stycken faktiskt. Jag gör inga värderingar här utan konstaterar mest att olika förutsättningar ger olika resultat.
    Min upplevelse är att fängelse- och frivården försöker se till individers unika förutsättningar.

    Om vi ska ha så i Sverige tycker jag är en intressant diskussion i sig.
     
  10. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej du har rätt, det går inte och dra alla över samma kam. Har ingen egen forskning heller som jag kan lägga fram.
    Det är ju bra o jobba med återfallsprevention men frågan är om det fungerar lika bra.

    Min och min väns upplevelse om fängelsevården är att den är alldeles för slapp och för "bra". Fängelsekunderna har alldeles för bra där dom är. Våra pensionärer och sjuka har det mycket tuffare idag, bla ekonomiskt. Nästan så våra pensionärer inte har råd och köpa mat till bordet. Medans fängelsekunderna har det mycket bra i fängelserna.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Mjo jag håller med om att det är orättvist men har försökt undvika att ramla in på en diskussion som är bättre lämpad i politiktråden :)

    Jag håller också med om att själva fängelsevistelsen i sig inte är särskilt avskräckande. Däremot fortsätter straffet på ett vis efter att du är på fri fot igen genom att du måste söka jobb igen och på andra sätt bevisa för omvärlden att du har styrt upp dig.

    Någonting som jag faktiskt ogillar starkt är att ekonomibrottslighet får mycket större konsekvenser än till exempel våldshandlingar.
     
  12. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Exakt. Hört samma sak från f d interner som suttit på dom flesta anstalter i Sverige.

    Det är slappt, för bra, lätt att sitta av tiden osv. Alla säger samma sak. Sedan får man inte bortse från att dom faktiskt behöver få den hjälp dom behöver, om dom vill verkligen vill. Det är noga att poängtera tycker jag. Vill dom verkligen förändra sitt liv, sluta med brott och lämna det livet bakom sig. Då är det självklart att dom ska få den hjälp dom behöver för att förändra sitt liv.

    Men det kräver ju mycket, inte bara av myndigheter osv. Kräver ju mycket av samhället generellt att vi inte dömer folk osv. Ger folk en chans även fast dom suttit inne för diverse brott. Så är ju tyvärr inte fallet.

    Det vet jag av egen erfarenhet (inte suttit inne, men dömd för ringa narkotikabrott). Man blir tokdömd för en sådan simpel sak. Tänk då dom som faktiskt suttit inne. Det har dom jag snackat med sagt med. Speciellt en snubbe som suttit både på Hall och Kumla. Han sa att det största problemet är inte alltid det folk tror. Det stora problemet är att samhället i sig dömt dom, även fast dom visar att dom vill förändra sitt liv och faktiskt tagit sitt straff och suttit av det.

    Han sa att det är ju inte svårt att förstå att folk inte kan förändra sitt liv och få ett ärligt jobb och en stabil vardag om man aldrig för en chans till jobb osv pga tidigare domar. Dom faller in i brottsligheten förr eller senare mycket av det då dom som vi alla andra behöver pengar osv till att leva.

    Så det är ju inte bara att peka på myndigheter och politik. Vi medmänniskor har ju ett stort ansvar med. Men många verkar inte tänka så eller tycka så. Folk tänker väldigt mycket på sig själva. Tycker nästan det blir värre och värre med. Det mesta idag handlar om att man utgår ifrån sig själv och hur man bäst uppvisar sig själv som en person som är bra olika vis. Det är inte fel det. Men i princip alla sociala medier handlar ju inte om grundidén, att man ska ha kontakt med andra. Det är ju mer som en individuell reklampelare för sig själv. Man ska visa upp sin nya bil, sin nya altan, nya mobil och allt annat. Bilder på dyra maträtter och kläder.

    Man postar "bra" citat som typ Dalai Lama sagt engång i tiden och tycker man gjort världens insats eller gör en like på en status om något man bör bry sig om. Som om den liken är värd något mer än en musklickning...

    Tycker det är en lite oroande "trend" att folk blir mer och mer ytliga och ser mer till sig själva än medmänniskor.

    Men t ex när den där sidan lexbase dök upp så hjälpte det ju knappast folk. Tvärtom. Handlade bara om folk nyfikenhet på ena sidan och på den andra sidan folk girighet av att tjäna pengar.
     
    Last edited: 14 mar 2014
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Kan inte göra annat än att hålla med. Det är förvånande hur många människor som inte inser hur stor nytta fängelsevården kan göra. Synd att det bara är de dåliga exemplen som lever i folks minne.
    Eller hur, när ett straff är avtjänat, då är det klart. Den dömde har betalat tillbaka sin skuld till samhället och ska behandlas likadant som alla andra.


    Lexbase är avskyvärt på många sätt. För det första att försöka ta betalt för offentliga uppgifter genom en snygg webdesign och en karta. För det andra så tycker jag att det är något integritetskränkande. Tidigare har man varit tvungen att kontakta domstol med personens namn och personnummer för att få ut uppgifterna. Nu uppmuntras man att kolla upp sina grannar genom den där kartan.. jag är riktigt arg faktiskt.
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo.....

    Att hårdare straff skulle vara en lösning finns det ingen som tror på man kan enkelt jämföra med USA där det är betydligt hårdare klimat. Sedan så vill ingen ha hit den amerikanska stilen med massvis med beväpnade vakter som är beredda att snabbt slå ner ev bråkiga fångar. Det här skulle då också kosta mycket mer i slutändan.

    Balansgången för vilket straffvärde som ett brott ska ha är svår för varför ska man totalt slå ut en människa som gjort något dumt men samtidigt måste det vara ett straff.

    Sen är ju själva frihetsberövandet det viktigaste att man tar ifrån en människa rätten att själv bestämma vad han/hon vill göra idag.

    Slutligen så började den här tråden om en debatt om bedrägerier och någon som blir blåst och lagstiftarna har mycket svårt att sätta ett straffvärde eftersom mycket ansvar ligger på den som blir blåst, lagstiftarna menar då underförstått att man måste banne mig lära sig hur man köper/säljer varor.
     
  15. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  16. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt hur man kan vara för dödsstraff!
    Ni påstår att en person som har mördat någon har förverkat sin rätt att leva i samhället. Men har den personen fått välja att den ens vill leva i detta samhälle?
    Mördaren har fötts in i ett samhälle med förbestämda regler och lagar som denna inte kan påverka, och att då blir dödad för att man inte håller med dessa regler är ett alldeles för hårt straff!
    Lite mer frihet och anarki i samhället skulle vara trevligt!
     
  17. rolle90

    rolle90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    nu har jag inte läst igenom hela forumet men jag kan säga såhär. jag har jobbat inom bevakningsbranschen i 5år som bl.a. city väktare, och varit med om en hel del under de åren.
    allt ifrån mordhotad till att brottats med knivmän, beslagtagit skjutvapen, stoppat snattare, stoppat misshandlar, listan kan bli lång.

    rättssystemet i vårt avlånga land är ett skämt, kan nästan kalla det för hobbyverksamhet. i mina ögon handlar det inte helt och hållet om vad folk förtjänar (att sitta inne) men självklart så gör dom det vid ett grovt brott. Men också när personen i fråga kommer ut, kommer han hålla sig borta ifrån kriminalitet? antagligen inte majoriteten av grovt kriminella sitter sina år, hittar inte på hyss första månaderna sen är de tillbaka i sina gamla vanor igen. Och så är det!
    jag har själv bevittnat det Många gånger. tragiskt men sant.

    det jag tycker är absolut värst av allt är att de har de så jävla bra i fängelset, många av dom har det bättre där än hemma, fler kanaler på tvn, skönare säng osv osv.
     
  18. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag har ju inte sett det med egna ögon, men om det är så pass bra (efter förutsättningarna) som det faktiskt verkar kan jag hålla med om att det borde ändras på. Om det inte känns som ett straff blir det ju lite bortkastat.

    Något annat jag också håller med om är vad EchoesEchoes pratade om angående återfallsförbrytare. Gör man fler brott efter att ha sonat sina tidigare, som så många tyvärr gör, borde det bli mer kännbart.


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  19. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Svår gränsdragning det där. Menar du om man upprepar samma brott igen eller om man begår ett nytt?

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  20. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    (hoppar in)

    Oavsett tycker jag. Dom brott det gäller är dom som anses som grova i straffskalan. Alltså mord, våldtäkt, rån osv. Annars blir det märkligt om man kan begå ett mord, en våldtäkt och ett grovt rån under separata tillfällen och "komma undan" det.

    Inte att man får livstid efter 3 fortkörningar eller 3 ringa narkotikabrott. Men det är väl rätt självklart antar jag...