Brott & Straff

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Marooned, 14 mar 2014.

  1. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Oavsett vilket brott man begår. Givetvis ska man inte få livstid om man rånar en bank och sedan säljer heroin på gatan, men har man fått en andra chans och kanske en tredje chans och ändå fuckar upp tycker jag man borde straffas hårdare.

    Edit: Echoes ninjade mig med samma poäng ;)
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18616902.ab

    Om vi hade varit gravida, och jag planerat i flera månader. Bestämt namn, underättat släkten osv. Då hade det inte funnits en chans i världen att jag hade godtagit ett frikännande. Helt ärligt hade jag nog inte ens nöjt mig med en fällande dom.

    Jag tycker att snubben ska bli av med licensen och åka dit för vållande till annans död.
     
  3. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Bevisen för att det verkligen var han verkar ju dock inte finnas..
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    nu vet jag inte vad du menar. det är ju inga tvivel om att det var en viss person bakom spakarna. Han gjorde dessutom ett beslut som ledde till barnets död eller har jag missupfattat hela situationen?
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Väcker liv i en intressant tråd...
    Dödsstraff är jag emot av det enkla skälet att jag inte anser det vara ett straff. Har man begått såpass grova brott att straffet blir döden, så är döden inte ett straff utan en befrielse. Tänk er själva att ni har mördat flera personer, skulle det inte vara skönt att slippa leva med minnena och skulden av detta?
    Angående livstids fängelse tycker jag nästan att det är ett skämt att det inte innebär faktisk livstid. Är väl snarare 20-30 år har jag för mig (orkar inte googla). Livstids fängelse som vi i Sverige använder istället för dödsstraff (jämfört med exempelvis USA), ska såklart vara livstid. Får du det straffet så ska du sitta i fängelse tills du dör, punkt. Möjligtvis kan du får komma ut på äldre dagar om sjukvården bedömer att du är för gammal och skröplig för att kunna utgöra något hot.

    Generellt borde alla straff höjas.

    Gärningsmännen i Rissne-våldtäkten fick ju inte fängelse vad jag minns, och det är enbart vansinne. Dock var någon av dem ej straffmyndig när det skedde, men de flesta var 16-19 år gamla och de mindreåriga skyddades ju av sin låga ålder såklart, men de som var 18 och över spenderade väl inte ens en dag i fängelse. Vad jag kan minnas av fallet iaf.
    Rissne-fallet är ju dock spektakulärt och jävligt skandalöst när det gäller brott och straff. Men med dessa killarna som exempel tycker jag att gärningsmännen borde ha utvisats.
    Och det tycker jag INTE bara för att dessa gärningsmännen kom från invandrarbakgrund, utan när det gäller alla brottslingar och grövre brott. Kan man inte följa lagen i ett land så får man heller inte bo där, oavsett ursprung.
    Praktisk lösning på den regeln kan jag dock inte komma på... Men Antarktis och Arktis går väl att använda...?
    Typ alla "mildare" sexualbrott och misshandelsbrott = ett års utvisning till en ouppvärmd barack på Arktis med enbart sommarkläder i bagaget.
    Grövre misshandel/sexualbrott = 2 år och upp.
    Sexualbrott och misshandel mot/av barn = 5 år, minst...

    Trafik- och ekonomibrottslingar kan vi använda Antarktis till :)
    Kör du mot rött ljus = en månads utvisning till Antarktis.
    Förskingrar du pengar = två månader och uppåt.
    Blinkar du inte ut i rondellen = en vecka.
    Struntar du i högerregeln = en månad, minst :mad:

    Tycker även att poliser som begår brott ska straffas hårdare, kanske mest för att visa samhället att förtroendet som ges rätt automatiskt till polisen faktiskt måste förtjänas.

    När det gäller just sexualbrott, och speciellt mot barn, så stödjer jag lite idén om att införa kastrering som straff. Använder du ditt könsorgan som vapen så skall du avväpnas. Utan bedövning och med slö kniv om du är pedofil.

    Tycker jag. Men jag är tjej och lever med tanken på våldtäkt som fullt möjlig om jag inte ser till att ta det säkra före det osäkra. Tar taxi hem istället för att gå om jag missar sista bussen, tar ofta med mig en liten hårspray och går med den i handen på mörka ödsliga gator, är på min vakt och liksom beredd och alert när jag går från nattbussen och hem, och jag har lärt mig lite självförsvar.

    Jeje, my two cents :cool:
     
  6. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Sveriges rättssystem är så jävla idiotisk som alls redan vet, så jag tycker att, om man har gjort något grovt för att hamna i fängelse, och då menar jag där man gjort något grovt fysiskt skada mot en annan person så borde man sitta i isolering i 10 år. Ta bort fängelsecellarna och bygg bara isolering överallt istället, ett 2,5m x 1,5m betong cell utan nån madrass eller toalett. Bara betong runt omkring en och där ska man sitta och ruttna i 10 år för att visa vad som är rätt och fel. Just nu mördar folk oskyldiga människor och bara får patetiska 3 år och sedan släpps efter 2. Va fan är det för något?
    Dödsstraff ska vi inte ha för att ta livet av en mördare är oftast det bästa dom kan få..

    Skickat från min D6503 via Tapatalk
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag är emot dödsstraff av två anledningar.

    Misstag begås. Det är knappast en nyhet att misstag begås. Det finns folk som sitter i fängelse trots att de är oskyldiga. Ibland mot sin vilja men även med sin vilja (finns de som erkänner ett brott de inte har begått för skydda en annan). I USA har det ju gjorts flera misstag och misstag med dödsstraff får inte ske. Misstag med livstids fängelse är visserligen sorgligt det med men den oskyldige kan ändå få någon ersättning och komma ut igen.

    Kommer lindrigt undan. Jag anser att dödsstraff är ett lindrigt straff för någon som har tagit en annan människas liv. När du är död är du död, du lider inte. Att hålla någon fängslad är därför mer bestraffande (beror givetvis på omständigheter och huruvida livstid är tidsbegränsat eller ej).

    Däremot vill jag att livstid ska vara livstid. Har du blivit dömd till livstids fängelse så ska du aldrig komma ut igen.

    Sen det här med vem som skulle få till uppgift att avrätta folk är också problematiskt men jag har inte tänkt så mycket på det eftersom jag är emot dödsstraff oavsett. Däremot kan ju frågan dyka upp när det gäller dödshjälp som innebär samma sak, att ta en annan människas liv - legalt.
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ni skriver att dödsstraff inte är ett straff, skämtar ni? Man sitter i x antal år (det tar LÅNG tid att gå igenom alla överklaganden osv) och har förmodligen en ångest vi andra bara kan drömma om som verkligen plågar en. Det är ett jävligt hårt straff. Hårdare går inte att få utan fysisk tortyr som leder till döden. Dessutom fungerar det som avskräckande exempel för andra. Nackdelen är väl att brottslingar tenderar att bli desperata när de blir trängda av polis och vet att man troligen riskerar dödsstraff. Jag är för dödsstraff som symbol men är kluven då det står så fruktansvärt mycket på spel. Det får under inga omständigheter bli fel när ett sådant beslut fattas.

    Vad gäller asylsökande/invandrare utan svenskt medborgarskap som begår brott i Sverige som tas upp i tidigare inlägg? Ut med dom bara. Direkt. Skicka ut dom. Passar det inte att sköta sig i Sverige så är det bara att dra.

    Antarktis lät ju bra för grova brottslingar! :D Omöjligt att genomföra dock!

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Minns jag inte fel finns det undersökningar som visar att dödstraff inte alls fungerar som avskräckande exempel. Utan det är bara något antar.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  10. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nja, det råder väl snarare väldigt delade meningar om det? http://deathpenalty.procon.org/view.resource.php?resourceID=002000

    Vissa hävdar en sak och vissa en annan.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Men åter igen, bödeln eller bödlarna mördar ju isåfall den dömda. Då borde de dömas till döden de också? Hur tänkte du nu?
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Och? Inte riktigt samma sak.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Med ditt resonemang är det inte bara samma sak, det är exakt samma sak.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Okej, det är väl samma sak då. Jag är för dödsstraff men är också lite kluven i frågan i och med att när någon tar "mördarens" (vi kallar det så) liv så blir ju den som tar livet också en "mördare".

    Men du tycker alltså att vi hellre slänger in personerna i fängelse resten av livet? När man istället bara kan avsluta deras liv och inte bry sig mer. Problemet ur världen, liksom.
     
  15. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    + Då slipper staten betala en massa miljoner för den dåren också.
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Dödstraffspruta är dock svindyrt. Kanske tom dyrare än att ha någon i fängelse livet ut, men att veta att personen är död och inte längre lever är värt varenda skattekrona.

    Tänk dig såna som Anders Eklund och tokstollen Breivik? Avrätta fanskapen istället.
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sprutan i sig är väl inte så jättedyr, det är mer processen som är kostsam. Allt ska vara steriliserat och noggrant, samt ska man ha en tresprutemetod och så vidare.
    Så i slutändan blir det många kronor. Har för mig att en vanlig giftinjektion i USA kostar runt $2 miljoner.

    Sedan måste fången dö på rätt sätt, d.v.s. av sista sprutan. Dör han på fel sätt p.g.a. icke-sterliserade sprutor eller liknande så kan dennes anhöriga stämma fängelset och/eller staten.
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Hmmmm...??

    Särskilt dyrt är det väl inte att tillverka giftkombinationerna man använder men däremot förstörs ett läkemedlesbolags rykte pga alla missar som görs vid avrättningar inkl feldömda avrättningar!

    http://www.svt.se/nyheter/varlden/avrattning-misslyckades-i-usa
     
  19. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Jo det är sant förstås.. skulle bli väldans liv här i sverige om nåt parti skulle föreslå nåt sånt :P
     
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Haha. Anti-dödsstraffmänniskor skulle gå med facklor och högafflar. :teeth: