Brott & Straff

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Marooned, 14 mar 2014.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Pedofili är en sjukdom, eller ja, ett beroende. Man har ett beroende av att förgripa sig på minderåriga.

    Drogberoende är lite samma sak, det är ett beroende (dock av att använda knark) . Själva beroendet är inget brott, utan akten att bruka droger är.

    Man kan inte bota pedofili med fängelse på samma sätt som man inte kan bota ett drogberoende med fängelse. En drogberoende skickar man på rehab och det bör finnas något liknande för pedofiler.

    De ska dock ändå ha ett straff för att de begått en olaglig gärning, helt klart.

    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    + 1


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om de utför en brottslig handling skall de dömas som andra brottslingar.

    Det är klassat som en störning/sjukdom av organet som klassificerar sådant så det är mer fakta än åsikt i just det avseendet vad man än själv tycker ;-) Jag litar nog på de som arbetar med klassificering snarare än egna känslor men det är upp till var och en så klart.

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Så som du lägger upp det, som ett beroende och jämför med droger ger en helt annan syn för min del jämfört med hur jag uttryckte det - en läggning jämfört med hetero/homosexualitet.

    Som beroende att förgripa sig på småttingar så ska man självklart ställas inför rätta och precis som Mr Diggler sade så de som inser sitt problem och vill ta itu med det ska ha all rätt att få den vård de behöver.

    Annars, om de anser att det de gör är rätt kan de lika gärna användas till att skrubba undersidan av båtar.

    // A
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Satt nyss och läste om Carl Troilius, plastikkirurgen som dömdes för våldtäkt. Hittade gamla artiklar på Aftonbladet där det stod att han satt på Kumla ett tag i väntan på att det skulle bestämmas vart fängelsestraffet skulle avtjänas. Stod också där att våldtäktsmän och sexualbrottslingar ligger långt ner i fängelsets hierarki och måste sitta på särskilda anstalter samt hållas borta från övriga dömda eftersom de annars blir misshandlade.
    Det fick mig att fundera på huruvida en sådan hierarki i fängelse fungerar, om det nu ens finns. Mellan brottslingar i fängelse borde det väl anses "coolare" med grövre brott? Eller? Vem ligger i toppen på hierarkin egentligen?
    Funderar på om man typ kan maila Kumlaanstalten och fråga hur det funkar IRL :-/
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Så verkar det vara i alla fängelser, i stort sett. Våldtäktsmän och pedofiler gillas inte och kan i många fall bli mördare av andra intagna. "Coolhetsgraden" styrs nog av grova brott, ja, men då mer i form av grova stölder och andra illdåd.
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Jag gjorde lite research för en potentiell bok (jag skrev mycket förr och hade drömmar om att bli författare som dom flesta andra) och kom i kontakt med en fd yrkeskriminell då min huvudperson i den idé till bok jag hade hamnade i fängelse. Iaf.

    Han hade suttit på alla anstalter i Sverige av dom stora och suttit stora delar av sitt liv i fängelse. Detta var vad han sa om det du undrar.

    Grabbar som sitter inne för att ha misshandlat en kvinna/barn var inte populära. Våldtäkt och övergrepp på barn osv är det som är värst och dom som begått dom brotten riskerar alltid misshandel och värre saker. För att dom brottet anses vara icke acceptabla då dom flesta yrkeskriminella ser brott som något som ska ge dom något tillbaka ekonomiskt främst. Plus att brott mot oskyldiga barn främst tycker dom precis som dom flesta icke-kriminella är avskyvärt. Deras sätt att ta avstånd ifrån det och dom personerna är igenom att sätta dom på plats och sätta dom längst ner i hierarki.

    Dom har sina egna regler inne på anstalterna och det handlar om hierarki då den högst upp är den som tjänar mest pengar och så klart bestämmer mest. Det är ju vad dom vill göra i 9/10 då dom som personer är egoister och bara ser till sig själva oftast.

    Dom brott som anses vara "status" är värdetransportrån och likvärdiga rån. Där man gör något spektakulärt, som det pratas om i media. Mord är i vissa fall okej med om det är "rätt" person som mördats t ex någon annan yrkeskriminell som ens gäng eller verksamhet varit i konflikt med.

    Han påpekade noga också att det klassiska uttrycket att man inte ska tappa tvålen i duschen inte är ett problem och är obefintligt. Det händer helt enkelt inte på Svenska fängelser att andra högre uppsatta på anstalten våldtar andra. Det var som han sa något som TV/Film fått folk och tro, medans det kanske händer i USA men aldrig i Sverige. Med tanke på att dom har permis och kan och får i dom flesta fall ta emot besök av sin fru/flickvän/whatever och kan då utföra sexuella behov.


    Edit: Egentligen är det inte så konstigt om man tänker på att dom har status på vilka brott som är "coola" och inte. För dom är det ju ett jobb och i samhället dom flesta av oss tillhör är ju olika jobb olika status. Det är ju mer status att vara VD för Telenor t ex än städa kontoret på Telenor.
     
    Last edited: 9 aug 2014
  8. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Intressant :)
    Angående mord och mördare: är polismördare högt uppe i hierarkin eller är det raka motsatsen? Iofs har nog jag sett för mycket på amerikanska filmer... Men det verkar typ "logiskt" att polismördare får hög status i fängelset?
    Nog för att svenska fängelser är bättre än amerikanska, men kan man hitta någon som helst sanning i amerikanska skildring av fängelsets hierarki?
    Personligen ser jag dock inte status i vilket jobb man har. Jag dömer överhuvudtaget inte folk så.
    Edit: Kom att tänka på att en hierarki i fängelse är rätt så logisk. Samhällets utstötta (typ) vill ändå på något sätt bevisa att de är bra människor och gottgöra samhället på ett av de få sätt de kan. Tänker jag iaf.
     
    Last edited: 9 aug 2014
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Det diskuterade vi aldrig. Så kan inte förmedla det, antar att du tänker på Malexander.

    Det tror jag, skilnaden på fängelser i USA och Sverige är ju som natt och dag. Han hade aldrig varit i USA eller så men vad han trodde så var det flera saker som gjorde att skildringarna i USA stämma till en viss del. Först och främst förhållanden. Där sitter dom väldigt många och tätt. Överbefolkat alltså. Det gör att det ökar för interna strider och hårdare kultur. Sen har dom inte permis osv som många andra t ex här i Europa.

    Nä, inte jag heller. Men det finns många därute som gör det och vad han sa som ett exempel var det jag nämnde (fast han nämnde inte Telenor utan något annat)
     
  10. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jo amerikanska fängelser vore väl kanske något för Amnesty International att kolla... Den uppfattningen får man iaf när man ser Louis Thearoux (eller hur det stavas) dokumentär om Miami mega jail :-/
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fängelsepopulationen i USA sjunker faktiskt nu för första gången på länge. Dessvärre av den anledningen att de inte hinner eller kan bygga fler fängelser snarare än att poliserna arbetar bättre.

    Det handlar som vanligt i USA om pengar. De lokala myndigheterna suktar efter de federala pengarna. De arresterar ungdomar för en joint eftersom varje drogrelatetad arrestering ger klirr i kassan. Helt sjukt, ja visst.
     
  12. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tur att det inte funkar så i Sverige. Ibland tycker man ju att Sverige är lite väl mesigt, i fallet med Carl Troilius till exempel: han fick fyra års fängelse för att i egenskap av läkare sövt en patient (som dessutom var hans sons flickvän) och sedan förgripit sig på henne. Vad skulle straffet ha blivit i USA? Sverige failar i en del fall tyvärr, och grova brott går det att slippa undan med relativt smärtfritt jämfört med USA. Dock är det samtidigt riktigt bra och på många sätt bättre, mer humant typ, i Sverige.
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har för mig polismördare inte ligger högt upp i hierarkin. Men det är bara något som sitter i bakhuvudet och kan således vara fel.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Intressant artikel angående hierarkin bland intagna.

    http://www.legalsource360.com/index.php/social-hierarchy-among-prison-inmates-1401/

    Kort sagt kan man säga att grymma brott som massmord är högt upp i hierarkin, medan vanliga svenssonbrott som fortkörning o.dyl. är mer i mitten då de är såpass vanliga att de inte är intressanta.

    Lägre ner är våldtäkt och absolut längst ner i botten, hittar man barnvåldtäktsmän/kvinnor.
     
  15. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  17. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Är rätt säker på att den kvinnan skulle hyllas... Bara baserat på när jag läste upp artikeln i skolan förra veckan. Går 18 kvinnor och 4 män i min klass.

    Sent from my mate Amber Gold
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    En annan intressant fråga innan dess är väl om det finns samma hierarki och "uppföljning" av den hierarkin i kvinno-fängelsen jämfört med fängelse för män.
     
  19. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det tror jag absolut. Kvinnofängelser är nog inte undantagna hierarkin. Dock är det väl kanske färre misshandlar bland kvinnorna.
    Eller inte... Har själv slappat en och annan bitch [emoji48]

    Sent from my mate Amber Gold
     
  20. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Läste nyss att våldtäkt inom äktenskapet inte var ett brott innan 1965.
    Känns lagom sjukt.

    Sent from my mate Amber Gold