Budget flagship/bra midrange-telefon?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 24 maj 2019.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tänkte bara se vad folk rekommenderar för mig! Jag har lite olika saker jag är ute efter, och det är just nu svårt för mig att veta om jag ska vänta och se vad som dyker upp snart, för det känns som att telefoner som har det jag är ute efter ligger några månader i framtiden (t.ex Redmi K20 Pro), och jag känner typ att min telefon som jag använder nu (en Meizu 15 Plus) måste bytas ut SO BAD, kanske kan vänta i 2 veckor på sin höjd, har funderat länge nu och utesluter telefoner och ångrar mig och tar tillbaka dom... har aldrig varit speciellt bra på att ta beslut. :cry::D

    Min budget ligger någonstans mellan 3500-5000:- som det är just nu. Jag skulle HELST ha en telefon med en Snapdragon 855, 845 skulle väl gå an också, men jag är flexibel på det också. Mina önskemål är rätt fantasifulla, dvs jag tror inte att man kan få en telefon med allt jag vill ha, så är villig till kompromisser på vissa plan.
    Det jag använder min telefon till är främst mycket multimedia: Musik, mycket youtube, netflix osv, men jag gillar också att spela spel, men det är ganska långt ner på priolistan. DOCK när jag väl spelar så är det ofta ganska krävande spel rent grafikmässigt.
    Ser helst AMOLED-display för att dom bara ser så mycket bättre ut i mina ögon, QI-laddning är ett plus men inte måste.
    Jag vill jättegärna att telefonen ska vara bezel-less till så stor mån det går, teardrop-notch är FINE men inte önskat. Små bezels går bra också, men inte Pocophone-style på notchen.
    IP-rating finns ju inte på denna nivån så även om jag gillar det så... nä hajar att det kanske inte går att fixa.
    Min föredragna storlek på telefon ligger egentligen på två nivåer, antingen under 6" så det blir en pocketable telefon typ Samsung s10e/Pixel 3, eller över 6,5", men ärligt så är allt däremellan också okej, så äh.
    Bra kamera är verkligen ett måste, förstår att inte allt kan vara Pixel 3-kvalité, men vet att det finns många budgetvänliga telefoner med klart godkända kameror nuförtiden.
    Vill helst ha minst 128 GB inbyggt minne, men 64 GB med minneskortsplats är fine också. Stereohögtalare är också lite optimistiskt att tro att man kan få, men det är definitivt önskvärt.
    Stort batteri är också najs, hatar batteriångesten man får med vissa telefoner.
    Jag är helt okej med kinesiska telefoner och att beställa från Kina sålänge det finns expressleverans från sidan ifråga, och jag vill helst ha en telefon med Band 20, men om det inte finns så... brukar det ju gå ändå.
    Jag gillar rena versioner av Android, men kan faktiskt trots allt tänka mig One UI och MIUI.
    Kan tänka mig att köpa begagnat, men då t.ex Samsung s10e, Pixel 3/3a/3XL (men dom verkar svåra att få tag på redan nu), osv, köper annars helst nytt.

    Telefoner jag har kollat på:
    - Xiaomi Mi 9 - 4990:- för 64 GB modellen, känner att 5490:- för 128 är lite för mycket, så skulle bli en kompromiss. Är inte helt nöjd med notch heller, men samtidigt checkar den dom flesta grejer jag vill ha i övrigt, SD855, AMOLED, trådlös laddning, godkänd design!
    - Xiaomi Mi 9 SE - 3490:- eller 3990:- för 128 GB-modellen. Såg att priset hade sänkts på den, och gillar att det är en bra storlek med 5,97" display och amoled, SD712 verkar vara en klart godkänd processor, men vet inte om den kommer att greja att spela alla spel jag kommer vara intresserad av att testa inom det närmaste året eller så? Så är lite osäker på om den kommer att vara tillräcklig. Den kommer säker att DUGA, men kommer jag vara nöjd? Osäker.
    - Pixel 3a - 4500:-ISH - Ja, alltså det säger väl sig självt, men jag kan inte beställa från Tyskland och vara osäker på om jag faktiskt får igenom ordern och vänta två veckor på att få pengar tillbaka känner jag, hade den funnits i Sverige via ÅF så hade jag köpt den redan garanterat. Dock osäker på SD670 i långa loppet.
    - Samsung A70 - 4500:- - bra skärm, halvtråkig processor som fungerar nu men hur kommer det hålla sig i långa loppet? Rätt tråkiga kameror också vad jag uppfattat.
    - Asus Zenfone 6 - 5290:- för 64 GB-modellen - Där har vi lite av ett dilemma... det är egentligen för lång tid tills 64 GB-modellen kommer ut, den är egentligen för dyr för min budget. Annars passar den in på väldigt mycket förutom LCD-panelen som är på, men det är okej för mig, men vill helst lägga lite mindre än vad den kostar.

    Såna som är lite mer avlägsna av olika anledningar, men kanske värda att vänta på?

    - Realme X - Vet att den går att beställa från Kina nu, men frågan är om den kommer som en global version inom närmaste framtiden? Antagligen dröjer det, men eftersom att jag bor i Stockholm och inte reser mycket så borde den kinesiska versionen fungera okej ändå? Den checkar många av dom viktigaste grejerna för mig.
    Redmi K20 Pro - Se Realme X.
    Pocophone F2 - högst spekulativ så det är kanske dumt att ens fundera på.
    Xiaomi Mi A3 - Vet att den finns på tapeten, men vet inte alls hur den kommer att vara spec-mässigt eller något.