Bugg i kameran? (2x ikon lyser nästan jämt)

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av TigerSoul, 25 aug 2020.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Har fått problem med att 2x-ikonen nere i vänstra hörnet av kameraappen har börjat lysa nästan jämt vilket är felaktigt. Den ska lysa när du är så pass nära ett objekt att du bör trycka på denna knapp och sedan backa lite för att få en bra macrobild. Den lyser dock nu jämt när det inte finns något föremål framför telefonen inom c:a 2-3 meters avstånd. Om man trycker på den även när inget föremål finns nära så får man också felaktigt infon "move further away" högst upp vilket naturligtvis inte går eftersom ingenting finns framför telefonen. Sätter man då upp handen på lite lagom avstånd för en macrobild så slocknar texten.

    Det verkar som att lasersensorn har en räckvidd på ca 2-3 meter och när ingen "träff" rapporteras inom detta avstånd så borde rimligen kameran istället använda PDAF. Det gör den till synes också, men den skickar samtidigt upp 2x ikonen på skärmen som att den detekterade ett föremål väldigt nära.

    Om jag sätter upp handen på säg en halvmeters avstånd eller går hyfsat nära en vägg så slocknar 2x ikonen. Om jag för handen så nära att 2x SKA dyka upp då handen är för nära, så fungerar även detta helt korrekt. Problemet är enbart att ikonen felaktigt lyser när närmaste objekt till kameran är över 2-3 meter bort.

    Någon mer som har detta problem? Det var inte där från början när jag började labba (TROR JAG - ej 100% säker) utan det dök förmodligen upp efter en tid. Kanske efter en uppdatering av kameraappen som dök upp via Galaxy store, kanske efter firmware uppdateringen. Jag vet inte riktigt vilket eftersom man gör alla möjliga saker.
     
    bernard gillar detta.
  2. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Japp du har helt rätt, hade inte ens märkt att en 2x-ikon dök upp fram tills nu! Som du också säger verkar detta inte alls påverka funktionaliteten men ikonen ska ju inte vara där.
     
  3. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Jag misstänker att det blev så här efter en uppdatering av det ena el det andra. Förmodligen handlar det då om en mjukvarubugg som introducerats. Skönt det inte handlade om något problem med min specifika enhet iaf. Förhoppningsvis så löser de detta i nästa uppdatering.
     
    Hatsune Miku gillar detta.