Problem: BUGG i visning av Mobilens viloläge (4.2.2)

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av bpl, 6 jul 2013.

1. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Jag har varit borta på semester ett par dagar och har valt WCDMA (föredr.)/GSM i mobilnät. När man väljer detta nätverksläge och telefonen inte används väljer telefonen HSDPA (H) nätet, börjar man surfa växlar den över till (H+). När jag tittar i Inställningar -> Strömhantering -> Batteri -> Mobilens viloläge har jag 93% Tid utan täckning! Jag vet att jag har haft täckning då jag har haft runt 3 pluppar i mottagning hela tiden och befunnit mig på samma ställe hela semestern. Så här var det inte i 4.1.2, fler som har samma fenomen?

Jag har Telia och basbandsversion: 9x15A-ACEFWMASQ-30110049-34

[​IMG] [​IMG]

2. otto84

otto84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jo som jag skrev i "Stora uppdateringstråden" så har jag också hög procent på Tid utan täckning. Högre än jag tycker att jag borde ha. Dock tyckte jag att det var så även innan uppdateringen till 4.2.2. När jag har Wifi påslaget verkar tid utan täckning bli lägre än om jag har det avstängt och kör data via mobilnätet. Jag har Comviq och deras täckning är inte riktigt bra här så det kanske är därför. Kommer byta till halebop på onsdag så då ska jag kolla om det blir någon skillnad.

Edit: Har haft Wifi på hela natten och tid utan täckning ändå på 60% nu så det verkar som det inte har någon betydelse om man har det på eller av.

Last edited: 7 jul 2013
    bpl gillar detta.
  3. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Det måste vara en bugg i visningen av signalstyrka/Tid utan täckning. När jag tvingar telefonen att använda EDGE nätet visar den täckning, har inte testat 4G nätet ännu.
    Tid utan täckning problemet visas för mig när telefonen väljer (H) nätet.

Här finns en bra beskrivning av Don MC på hur telefonen bedömer om man har täckning eller inte: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1346556&postcount=494
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1346883&postcount=512

Vad har ni för signalstyrka när telefonen visar Tid utan täckning, går det att ringa till telefonen?

4. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
  5. otto84

otto84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Första dagen med halebop. Verkar vara ungefär som förut. Har brukat ligga på ca 60% tid utan täckning med Comviq. Just nu med halebop ligger det på 47%. Lite bättre kanske men det är för tidigt att säga. Ingen större skillnad iallafall. Något är helt klart fel med visningen av detta. Problemet verkar ju främst uppstå på 3G nätet och halebop (Telia) och Comviq (Tele2) delar ju 3G-nät. Vore intressant att veta om det är samma problem med 3 eller Telenor. Jag har ett kontantkort från 3 liggande men täckningen med 3 är så dålig här så det blir nog ingen bra jämförelse.

bpl gillar detta.
  6. otto84

otto84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

7. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Nu har jag haft -63 dBm 25 asu i mottagning hela natten (9 timmar). Full (H) mottagning enligt staplarna. Batteri infon visar gult och jag är uppe i 88% utan mottagning efter 22 timmar....

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta