Problem: Buggar i Jelly Bean 4.3

Diskussion i 'Xperia V' startad av dragontrumpetare, 18 feb 2014.

  1. jatr

    jatr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Omstarter efter upgradering

    Lyssnar en del på webradio.
    Efter updateringen till 4.3 i början på veckan så startar telefonen om flera gånger om dagen mitt under radiolyssning.
    Använder Sveriges radio appen och lyssnar med ett BT MW600 stereo headset.
    Detta fungerade utmärkt med 4.1.
    Har inte gjort factory reset efter uppdateringen.

    Någon annan som haft samma problem?
    /Janne
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hur uppdaterade du? Gjorde du uppdateringen över din gamla version eller gjorde du en ren uppdatering?

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Testa att göra just det som du sa du inte gjort. :-)

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  4. allfix

    allfix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2014
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    genom uppdateringscenter i telefonen,
    sökte efter ny programvara och sen installerade över min gamla 4.2


     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Gör en reparation så den blir en ren installation så blir mjukvaran mer stabil :-)

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  6. jatr

    jatr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Själv uppdaterade jag via Sony PC Companion
     
  7. allfix

    allfix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2014
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    bluetooth funkar inte heller,
    kan inte ladda ner bridge for mac från sony.
    vill flytta allt från telefon och minneskort till mac och börja om, men verkar få vänta tills imorrn...
     
  8. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag körde en "ren" installation och utan att läsa tillbaka någon backup. Har en mycket trevlig telefon nu tycker jag.
    Har inte provat batteriet riktigt då jag aktiverade stamina direkt och den ger klart bättre batteri än vad jag hade innan.
    Inga omstarter, inga problem med bluetooth. Dock samma GPS-problem som innan :(
     
  9. mmr

    mmr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har märkt följande försämringar. Vet inte om alla är buggar eller om det är så kallade "förbättringar". Men jag upplever det som sämre

    * Ingen färgskillnad på ljusindikering, innan var t.ex. nya mail grön diod och sms vit.
    * Längre mellanrum mellan blink på ljusindikering, störigt
    * Tangentbordet sämre, "space" måste ha blivit mindre, jag trycker upprepat på punkt istället för space (vet att jag kan konfigurera bort punkt och komma, men jag har samma konfig nu som innan)
    * Google drive appen fungerar sämre nu, framörallt kalkylark som jag använder som träningsschema och budget. Tar längre tid att ladda, teckensnitt och cellavdelande linjer har blivit konstiga och "retur" på tangentbordet tar inte en till nästa cell längre utan lägger till en ny rad i samma cell
    * Sortera app-drawern efter "mest använda" visar nu bara 20 appar, helt meningslöst då jag måste byta visningstyp. 20 appar är vad jag har på hemskärmen.
    * Handover från LTE till 3G vid dålig LTE-täckning fungerar fortfarande inte, men nu har man åtminståne fått alternativet att slå av/på 4g i snabbmenyn
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har det sista inte snarare med nätverket att göra, än mobilen? Vissa saker som Google Drive är ju google som fixar, och inte så mycket Sony. Skriv en kommentar där, så kanske google fixar problemet. Men å andra sidan, så har Google drive fungerat relativt kasst med att lägga upp riktigt stora filer på sista tiden. Och så har det varit i flera månader, och Google har fortfarande inte fixat problem med att de casha filen som skall skickas i telefonminnet, vilket redan är fullt i stort sett istället för att som i youtubeappen låta filen ligga kvar där det är. Tagentbordet funkar som det ska för mig tycker jag nog.

    Men iallafall. NI som har och tycker ni har buggar. Innan jag lägger upp eventuell bugg i listan i första inlägget, så bör ni ha gjort en helt clean installation av uppdatering först. Om problemen fortfarande finns kvar efter en helt ren installation så är det en bugg. Andra tipset är att inte installera inte de appar som ni själva haft tidigare, utan låt de appar som finns med i uppdateringen fungera ihop först. Testa sedan och installera de appar ni vill ha en efter en, för att säkerställa så det faktiskt inte är någon ut av apparna som är problemet som skapar buggarna.

    Om buggarna efter dessa tips kvarstår, skriv att har fortfarande kvar buggarna. Då går jag tillbaks till er tidigare inlägg och lägger till dessa i min lista i första inlägget. SKulle det vara någon skillnad, så skriver ni en ny lista helt enkelt.
     
    Last edited: 21 feb 2014
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    BT funkar bra på min lur. OM du inte får ner bridge for mac från Sony, så är detta inte en bugg på själva mobilen, utan snarare kanske servern hos Sony. Försöker igen, tills det funkar. Annars kanske någon snäll människa här vet hur man kan lösa det problemet.
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Första punkten har jag redan finns i listan i början. Men det är inte ett problem som många har, men det verka finns några som har den buggen iallafall. punkt nummer 2. Vita bilder? Du menar att några bilder har blivit trasiga? Punkt nummer 3 har jag inga problem med. Så kommer igen med frågan. har du gjort en Clean installation, alltså inget ifrån den gamla Jelly Bean 4.1.2 installationen finns kvar i systemet?
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Du har inte tänkt att det faktiskt kan vara just så korkat. haha. De kan helt klart ha missat det där, eller så tänkte de att de var enklare så. Vad vet jag. Men varför använda T9. är inte det lite på väg ut? Det vanliga nya qwerty-skrivbordet funkar ju på många sätt mycket bättre, eller?
     
  14. mmr

    mmr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har gjort en total ominstallation och rensat hela telefonen

    LTE handovern till 3G måste vara en bugg i telefonen och jag hade hoppats på att den skulle försvinna, men det är inget som kom med 4.3

    Försämringen i Drive är en direkt följd av uppdateringen. Jag använder drives kalkylark flera gånger dagligen och har gjort så sedan minst ett halvår tillbaks, den är sämre nu. Sen vet jag inte om det är Google man kan skylla på, eller om Drive fungerar lika dåligt i en annan 4.3 telefon. Men för mig som användare är upplevelsen i en av Googles förinstallerade applikationer sämre, vilket jag tycker är dåligt

    När det gäller övriga förändringar jag märkt så här långt så vet jag inte om Sony klassar det som förbättringar eller inte. Men enligt mig är det sämre i alla fall.

    Blåtand har jag inte märkt några direkta problem med så här långt, audiostreaming till ett nokia headset
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, tack för checken. Skall uppdatera. Men när det gäller handover så är jag fortfarande osäker på om det är ett mobilproblem. För det kan många gånger beror på operatören. Jag vet att Tele2 haft problem med just den funktionen i sitt nät. Men själv aldrig märkt detta. men jag kommer skriva upp det ändå. :)

    Självklart kan googles appar fungera konstigt efter en uppdatering, då de kanske inte hängt med i Sony nya version. Sony kan ju inte uppdatera googles appar precis. :) Men jag tror dig.
     
  16. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Min bluetooth är efterbliven efter uppdateringen, oftast funkar det bra men stundtals laggar ljudet sönder vid samtal...Annars funkar det mesta bättre än förut! Senaste Chrome funkar dock inte utan fick hoppa tillbaka en version eller två för att få igång den.
    Gjort uppdatering OTA, ingen factory reset eller backup än.
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Som du ser informera jag hur man kan få bort buggen. Och jo, det är helt klart en bugg eftersom du måste inaktivera en app och inte någon systeminställning. Inte skall mobilen ringa upp slumpartade nummer helt plötsligt. Helt klart en bugg. Däremot har de visst fixat problemet med att den öppnar upp en tom sida. Nu öppnar den faktiskt upp "Google Now" Så skall ändra detta.
     
  18. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tack, testa och gör det du inte gjort. Har du fortsatta problem med Chrome och BT efter det, så skriver jag upp det i listan. :)
     
  19. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Jag försöker vänja mig med det vanliga tangentbordet, men tycker ändå T9 är snabbare.
    Visst kan det vara så att dom ville ha det så här, men rätt korkat att ha två knappar bredvid varandra som gör samma sak.
    Men jag ska försöka byta bord.
    Dessutom har jag inte nån ren installation.
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  20. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Låter som mitt problem, min telefon har startat om tre mornar i rad när jag suttit på tunnelbanan och tittat på Netflix. Jag har inte haft tid att göra en factory reset än.
     
    jatr gillar detta.