Problem: Buggar i Pokémon GO på 14 pro

Diskussion i 'iPhone 14-serien (2022)' startad av ogre, 14 nov 2022.

  1. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Hej,

    Skaffade en iPhone 14 pro för att testa 'den andra sidan' efter många år som android-only.

    Mycket har jag lärt mig hantera - men Pokemon GO som är telefonens huvudsyssla är verkligen inte bra på denna lur:

    De renderar UI element bakom dynamic island, nästan som om de hårdkodat pixlarna i den vanliga notchen för även in-game notifications hamnar för högt upp. Vet inte om man kan skylla på Unitymotorn de använder eller om de bara skrivit sopig kod på Niantic.

    Integrationen med kameran är katastrof. Man ska kunna scanna en kompis battle code (qr-kod på den andra mobilens skärm) och telefonen har grava problem att fokusera så det är svårt att scanna koder.

    AR-läget när kameran ska visa omgivningen med en invävd pokemon laggar vansinnigt mycket.

    Sen kraschar appen bara man fotar i ar läge ibland.

    Vet inte vad som är problem med nya hårdvaran eller ios 16, men spelupplevelsen är definitivt inte fantastisk.
     
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Problemet är väl Niantic. Jag har spelat Ingress till och från sedan spelet släpptes för typ tio år sedan och de är makalöst långsamma med att anpassa sig till nya hårdvaror. Det är nog tyvärr bara att vänta på en uppdatering.

    Har du aktiverat native refresh rate i inställningarna? Det funkar iaf på Ingress för att få det att flyta helt felfritt. Jag har aldrig spelat Pokemon så kan inte svara på hur det funkar där.
     
    ogre gillar detta.
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Ja tyvärr är det väl så (så mycket för att vara early adopter på nya grejer :D)

    Ja native refresh var det första jag kryssade i då jag hört att iphone skulle ha bättre flyt än android.

    Annars är ju dynamic island rätt snyggt - har ofta en timer igång samt spelar musik och det funkar ju bra - bara 'safe area' som Niantic inte hanterar på rätt sätt helt enkelt.
     
  4. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Verkar tyvärr vara ett känt problem på just 14 pro efter lite googlingar. Förstår frustrationen, bytte precis från pixel 7 till iPhone 12 för att bl.a. GO inte körde så bra på pixeln.

    Är nog Niantic som lär fixa det, frågan är bara hur lång tid det tar.
     
  5. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Tycker Ingress och Pokémon Go fungerar bra på min 13 Pro Max, men måste ändå erkänna att det flöt på mycket bättre på min tidigare Samsung, ja om man bortser från laddningstider. Att starta upp spelet går sjukt fort på en iPhone men på min gamla S21 Ultra tog det 2x, ibland 3x så lång tid.
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Niantic bygger alla sina spel på Unity-motorn som tyvärr är allt annat än väloptimerad. Det handlar väl mest om att det är enkelt att bygga det cross-platform men på bekostnad av prestanda.

    Vad det gäller Ingress så funkade det ju hundra gånger bättre innan de byggde den nya Prime-versionen som är Unity-baserad.
     
  7. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Japp, tycker likadant. Gamla Ingress fungerade riktigt bra men när Prime kom så blev det riktigt kasst.