Buggar och förbättringar vi vill att HTC fixar (uppge programvarunummer /HTC)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Viggo, 17 apr 2010.

1. relnah

relnah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis detta problem också.

Har mobil data på (3G). Kommer sedan till jobbet och slår på WiFi. Telefonen byter då till WiFi. När jag sedan ska hem för dagen och stänger av WiFi så står mobildata som på, men den kopplar inte upp sig. Telefonradion måste jag starta om för att den ska koppla upp sig (t.ex. genom flygplansläge av och på).

Om jag gör precis samma sak, men inte har WiFi på särskilt länge så kopplar mobil data upp sig helt korrekt.

Det är även precis samma problem om jag stänger av WiFi och mobil data medan jag sover. På morgonen om jag sätter på mobil data så kopplar den inte upp sig.

1.15.405.4

/Relnah

2. roban09

roban09 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte läst hela tråden, men läste första inlägget och hittade inget om detta. Det är väl ingen bugg direkt, men ett förslag på förbättring är det i alla fall.

Jag tycker de borde kunna ordna bättre ljudkvalité vid inspelning av video. Som det är nu är det alldeles för dåligt. Jag tycker den tar upp ljudet bra, men däremot blir kvalitén inte speciellt tillfredsställande. För mig är detta viktigare än att de fixar stöd för HD-inspelning.

1.15.405.4

3. ggdfx

ggdfx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När man har ett oläst meddelande står det ju med en liten grön ring vid meddelande-ikonen. Efter att jag har läst meddelandet finns ringen fortfarande kvar. Sker vara med ett oläst meddelande, men försvinner när det är fler. Kanske bara jag som drabbats av detta dock?

4. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Händer ofta för mig och är enormt irriterande

5. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har också råkat ut för det ett flertal gånger. Lagt till det i listan.

6. seppteppi

seppteppi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag är riktigt trött på att väcka skärmen med powerknappen! förstår inte varför den funktionen hamnade där överhuvudtaget. Ska man göra detta med en hand var det tänkt?
    Går detta inte lösa med en app kanske?

Hur som helst så är nog det enda och riktigt stora störmomentet jag har på min lur.
    Ett STORT plus om detta blev åtgärdat, eller att man kanske fick en valmöjlighet på de olika fysiska knapparna att tända skärmen.

7. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Börjar också störa mig på det. Skulle gärna se att man kunde väcka den genom att klicka på den optiska sensorn.

8. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Gäller även Exchange. Tor att det är så oberoende vilket protokoll du ska lägga till i E-postprogrammet.

9. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Nu måste jag bara fråga dig.
    Om du startat en likadan tråd, på presis vilken som helst annan ny telefon, så hade där varit minnst lika många buggar/fel. Dessutom har många nya användare fått rätt på många av dessa så kallade fel, som en del är handhavande fel och en del annat blir säkert tillrättat i uppgraderingar, presis som alla andra nya telefoner.
    Har då heller Desiren inget alls positivt, eller har du fullständigt grävt ner dig i enbart det negativa?
    Dessutom, har då alla expertresensioner världen över fel? När man ser den som bästa mobilen som går att köpa.
    Då är det alltså du som är experten, helt utan någon som helst erfarenhet av mobiler?
    Eller jobbar du för konkurerande bolag?

Ja undran och frågorna är många?

För det är väl du som skrivit det lysande omdömet på Desiren, med en stjärna?
    Utan någon förklaring.

Ett råd ( som kommer lite sent fövisso ) har man inte mer erfarenhet, påläst om mobil telefoner så skall man inte köpa någon och definitivt inte starta en sån här tråd.
    Kan väl knappast hjälpa någon Desire ägare, eller?

Själv är jag otroligt nöjd med min Desire. Den har inte några fel som jag inte visste och var beredd på innan köp, men så mycket mer postiva egenskaper som jag inte visste.

Last edited: 1 maj 2010
  10. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ska besvara ditt inlägg så gott det går.

Jag tror inte alla telefoner har lika många fel, det är åtminstone inte min tidigare erfarenhet, möjligen har alla Androidtelefoner lika många fel. Men jag är någorlunda övertygad om att Desires syster Nexus (utan Sense) har färre problem. Tror inte heller iPhone har lika mycket problem som Desire, men det är möjligt jag har fel, inte ägt någon iPhone. Att andra telefoner eventuellt har lika många fel tycker jag inte heller gör denna lista omotiverad, snarare borde kunder till dessa telefoner göra något liknande så att företagen till slut kanske inser att de måste sluta släppa alldeless för många halvfärdiga produkter varje år.

Skriv gärna ner handhavandefel så tar jag bort dem från listan.

Att problemen blir tillrättade i kommande uppdateringar hoppas jag. Skulle dock alla användare vara för stolta för att rapportera fel skulle det bli svårt för HTC att veta vilka problem som finns.

Det finns många positiva egenskaper med Desire och Android i allmänhet men jag ser ingen direkt poäng i att diskutera det i denna tråd, eller ens i Desire-forumet i övrigt. Och förmodligen tycker nog fler så då jag inte sett jättemånga trådar som skapats bara för att berätta hur bra någonting med telefonen är.

Jag är ingen expert och har inte påstått det. Jag är bara en person som tycker att en pryl för 5000kr ska förväntas fungera problemfritt och faktiskt tycker att HTC borde skämmas lite över hur ofärdiga vissa funktioner är.

Många recensioner (både omdömen och av experter) skrivs när man fortfarande är i "wow-fasen" och då blir betyget därefter, jag vet det själv från andra/tidigare prylar. Sen beror betyget också på vad man jämför med, tidigare sämre produkter eller den bild man har av hur något ska fungera och bete sig. Min enda stjärna var mest för att sätta lite kontrast mot alla 10or, ändrat till en femma nu.

Tråden hoppas jag kommer hjälpa många Desire-ägare iom uppdateringar från HTC som åtgärdar problem och önskemål om förbättringar. Dessutom kan det vara skönt att veta att fler har samma problem och att det inte är något man själv orsakat.

11. mirose

mirose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller faktiskt med Viggo här. Tråden heter ju Buggar och förbättringar så den bör väl vara kritiskt granskande av Desire´n.
    Att telefonen är en av de bästa idag är nog ingen tvekan om och det tror jag alla håller med om men visst finns det alltid problem vid ett nysläpp och det är väl lite av vårt ansvar att också påpeka när saker kan förbättras eller om det är funktioner som vi saknar. Förhoppningsvis kommer detta också fram till HTC och en update släpps. Om man nu anser att Desire är felfri och och tar illa vid sig så skippa tråden helt, jag har själv uppfattat den som väldigt possitiv då jag har råkat ut förvissa "underliga" saker och sedan läst om att andra har samma problem vilket gör att jag slipper oroa mig för att sitta på ett måndags exemplar.

12. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Viggo: Alla telefoner har brister och även fast jag ser listan här så är jag säker på att alla andra liknande smartphones har liknande brister.
    iPhone har det inte säger du, kanske inte nu, men hur många uppdateringar har inte den fått sen första versionen? iPhones fördel (även en nackdel) är ju att det bara tillverkas i tre olika varianter just nu medans det finns massor med olka hårdvaror och operativsystem till android, vilket inte heller funnits så länge. iPhones fördel/nackdel är ju i många delar är den väldigt enkel, så för de användare som kräver fler funktioner så ses den ofta som begränsad... (mig inkluderad)
    Sen så är det ju så om det är något man använder väldigt mycket som inte fungerar som det ska
    Även fast jag mycket väl känner till och har sett listan så tycker jag Desire är värd 9/10 helt klart, ingen telefon är perfekt och kommer aldrig att vara det...

Ett annat exempel som kanske inte är 100% relevant men ta Microsoft och alla buggar som finns i Windows... Det finns tusentals! Varje servicepack inkluderar ju fixar för många buggar/fixar/förbättringar!

Tycker dock att listan är ett väldigt bra initiativ och hoppas HTC tycker det också! (det borde de göra)

EDIT: Men man kunde ju gott skapa en tråd som innehåller allt som vi älskar med våra Desire, men det är oftare svårare att ge positiv feedback än negativ! Det tas för givet på något sätt!

13. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ursäkta att jag klipper lite i ditt inlägg.

Det är det som är lite poängen med iPhone, Apple har till skillnad från de flesta andra tillverkare valt en helt annan strategi. De släpper endast en mobil per år som de försöker göra så välgjord och prestandamässigt "up to date" de kan (första iPhone var trots allt deras första mobil öht) och följer sedan upp med uppdateringar och förbättringar. Varför lanserar SonyEricsson en top-of-the-line modell utan dual touch? Hur länge har Hero-ägarna fått vänta på sin Eclair-uppdatering?

iPhone är enkel ja, ibland är enkel bättre, ibland är det en begränsning. Det är en avvägning. Skulle gärna se att Android blev mindre komplext innan ett nytt Windows Mobile är ett faktum.

Stämmer helt angående Microsoft och inte är det något att stå efter, bara titta på ryktet Microsoft skaffade sig under W95-WME-perioden.

Kul att du/ni uppskattar listan. Lite off-topic nu :)

14. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Vad är detta? Har nu försökt svara på Viggos inlägg 2 gånger och när jag postar får jag svar att jag inte är inloggad. När jag försöker logga in igen försvinner allt. Jag ger upp.

15. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vad i helvete. Nu blir jag nästan förbannad!!! :mad:

Hur kan man koppla den här tråden till att en telefon är dålig? Om man inte kan hitta ett enda fel eller en enda sak man vill förbättra Desiren med så har man antigen inga krav eller så är smartphones inte rätt telefon för dig.
    Och att ens våga påstå att Viggo kallar sig för expert eller jobba för nån konkurrent bara för att han tar på sig ett utmärkt uppdrag att samla ihop allas förslag på förbättringar och buggrapporter är bara oförskämt! :mad:

Jag älskar min Desire men har bidragit med en hel del som jag tycker borde förbättras eller ändras helt. Jobbar jag också för nån konkurrent då eller?

Jag har ägt alla iPhonemodeller, 2g, 3G & 3Gs, innan jag bytte till en HTC Desire. iPhonen har inte alls haft många buggar, knapp några, till skillnad mot Desiren (som inte har så himla många heller men fler än iPhone). Däremot har det saknas funktioner som bara den till iPhone.
    Till Desirens "försvar" så har inte iPhone haft lika många funktioner från början heller. Apple valde att släppa en väldigt begränsad men väldigt väl fungerande telefon där dom byggt på funktioner, både hårdvara och mjukvara, allt eftersom.

Varför ska inte vi användare få vara med och bidra till att Desiren blir den absolut bästa telefon som finns? Just nu tycker jag inte att den slår tex. iPhone 3Gs pga. buggar och brister. Däremot är det en mycket roligare telefon.

@tkarki Varför starta du inte en sån tråd? En del kommer säker posta i den...
    Tanken med den här tråden är ju att tipsa HTC om vad som bör förbättras i framtida uppdateringar.
    Att hålla tyst om sånt som inte funkar hjälper ingen. Varken oss användare eller HTC.

16. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

ktd, du har uppenbarligen inte läst igenom allt och följt det från början och därmed missuppfattat det mesta.
    En del har också ändrats sen dess.

Det var också tråkigt att mina 2 följande svar inte kom in, vilket hade förklarat det hela lite bättre.
    Nu orkar jag inte gå in på det mer.

17. HeNcE

HeNcE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även den bästa har sina små-skavanker ;)

18. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hoppas du orkar senare idag för det vore intressant att höra vad jag missuppfattat och vad som ändrats sen ditt första inlägg i den har tråden 16:08 igår.

19. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det är så jag också tänker. Skulle dom sätta ett gäng utvecklare att beta av den här listan skulle man faktiskt ha en riktigt komplett telefon utan några direkta brister (förutom flash och sd-lagring men som ju kommer i 2.2) och de skulle få fler nöjda och märkeslojala kunder. win-win :)

20. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Upptäckte ett litet irritationsmoment igår.
    Jag satt och flyttade runt lite bilder för att försöka få till en schysst struktur på det hela. När jag sedan skulle kolla att det fungerade i Album/Bildvisaren så dök inga av de flyttade bilderna upp.
    Jag testade att flytta med både Astro och ES File Explorer. Jag använde Refresh funktionen i ES och försökte även att bocka av och bocka för de olika alternativen i Album, men aldrig att den läste in bilderna.
    Det var först efter en omstart som den läste in de nya positionerna.
    Provade att flytta runt lite filer igen och kan då se i Album att thumbnailen försvunnit och ersatts av en grå ikon. Det gick givetvis inte att öppna filen, men om man kikade på egenskaper så hade den faktiskt redan hittat den nya positionen. Dock utan att uppdatera thumbnailen och utan möjlighet att visa bilden.
    Så....kort och gott jag saknar en funktion i Album för att göra en ny sökning efter bilder på SD kortet.

Men innan detta läggs till i listan undrar jag då om ni andra har en lösning på problemet? Har jag missat något? Är trots allt ny på Andriod.

Har även ett par reflektioner på andra problem som tagits upp här.
    WiFi/3G - Detta fungerar utmärkt för mig, den kopplar om mellan dem helt sömlöst för min del. Har Halebop som leverantör.
    Minnesproblemet - Jag har mer apps installerat än jag någonsin kommer att använda. Men har inget utrymmesproblem, däremot tömmer jag casherna till de olika programmen lite då och då. Frigör lätt 20-30 MB och det har definitivt inte påverkat prestandan negativt.
    SMS applikationen listar alla nummer - Detta har säkert tagits upp, men ändå. Det går ju faktiskt att skicka SMS till det fasta nätet.
    Bakåtknappen - Denna gör precis vad den skall på min telefon i alla fall. Den backar. Backar man dock tillräckligt långt så går den ur programmet, men det ser jag inget konstigt med.

Så, det var det hela. Länge leve den nya Kungen på mobilmarknaden :)