Problem: Buggig Note4.

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av thiger, 11 aug 2017.

  1. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hej där Swedroid.

    Fick Problem med Samsung Sveriges Android version, så jag fixade in tyska version, allt funkade därefter finfint.
    så jag har kört det nu fram till nyligen, då jag i dagarna la in Samsung Sveriges igen. bytte även batteri till ett nytt där cellen är gjord i Kina, men batteriet är monterat i Korea. Laddade upp batteriet med mobilen avstängd till 100%, startade mobilen och fick vänta över 1 timma på att den skulle starta. Därefter har den startat om helt random. Låst sig, och varit väldigt seg.
    Kontakta Samsung som sa att detta kan inträffa på äldre / skadade batterier. Så tog ut det nya batteriet, o i med det gamla igen. Visst mobilen startar som den ska "typ"... lite småseg ibland. nu startar den inte om sig åtminstone, men den kan hänga sig och vara allmänt väldigt seg. Tänkte att detta kunde ha med flashningen tillbaks till Svenska Android 6.0.1 att göra. så gjorde återställning, men problem kvarstår. Romen är tagen ifrån Sammobile och heter: N910FXXS1DQG5_N910FNEE1DQF2_NEE. Så frågan är hur löser man detta. Jag följde beskrivningen som anges på sammobile, redan från start.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad får du för resultat om du kör flashbenchmarkingappen Androbench från Google Play? Har sett rätt många trådar där det klagas på långsam Note 4 oavsett vad användaren gör. Funderar på om flashminnet kan ha degraderats med tiden.
     
  3. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Detta resultat får jag på min. Tänkte bidra som referens om trådskaparen gör det också. Gör jag fel i tråden med detta så ursäktar jag för det. Min note 4 funkar bra. [​IMG][​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  4. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Sequential Read: 213.6MB/s
    Sequential Write: 95.56MB/s
    Random Read: 16.28MB/s 4168.64 IOPS (4kb)
    Random Write: 2.39MB/s 613.19 IOPS (4kb)
    SQLite Insert: 102.63 QPS. 25.69 sec
    SQLite Update: 45.43 QPS 45.54 sec
    SQLite Delete: 53.32 QPS. 39.17 sec

    Sorry men kunde inte få med nån skärmdump men där är resultaten.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Random write var väldigt lågt i jämförelse med resultatet @Ekman@Ekman postade (12MB/s vs 2MB/s eller 3100 IOPS vs 600 IOPS). SQL-benchmarken var också försvånansvärt låg (900 QPS vs 102 QPS), tyder på att något inte stämmer.

    Det är nog inte omöjligt att det är minnet som börjat spöka.
     
    Last edited: 14 aug 2017
  6. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Nej det är väl så antar jag. får la vänta in te.x Note 8 då garantin på den här inte gäller längre.
     
  7. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja tyvärr låter det som fel på din då. Är det bara Note du känner för så är det nog kommande 8:a som gäller. Själv använder jag aldrig pennan. Men gillar note ändå:)
     
    bernard gillar detta.
  8. Zap73

    Zap73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min Note 4 har också börjat bli långsam den senaste veckan. Noterade först att mitt minneskort satt lite dåligt i och efter att ha åtgärdat det blev det bättre. Men det händer titt som tätt att den svara mycket långsamt på olika saker. Funderar på att köra in en ny ROM, men det är en hel del som skall backupas då så jag drar mig ofta för det.
    Passade på att mäta för att se vad jag får för hastigheter.
    Sequential Read: 40MB/s
    Sequential Write: 37MB/s
    Random Read: 13MB/s 3359 IOPS (4kb)
    Random Write: 7MB/s 1972 IOPS (4kb)
    SQLite Insert: 373 QPS. 6 sec
    SQLite Update: 437 QPS 4 sec
    SQLite Delete: 554 QPS. 4 sec

    Är inte så sugen på en ny telefon, denna funkar bra om den bara börjar fungera som tidigare igen.
    Nya telefonerna är ju svindyra och man kan inte byta batteri.
     
  9. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag vill göra en Uppdatering gällande mitt ärende. Jag Skickade in min mobil via tele2 butiken där jag bor. För att först och främst få veta felet. Men också ta reda på vad det kan kosta att laga.
    vet inte vad Service bolaget heter som lagar mobiler just nu, men iaf. Idag fick jag följande svar:

    Byte av kretskort, ram, ladduttag.
    Uppdaterat mjukvaran.
    Test av samtal, display, laddning och funktioner ok.
    Skick: Repor på displayen.

    jag behöver alltså inte betala en enda krona. Haft mobilen i 3½ år ungefär så garantin är ju borta.
    Så nu får jag en Fungerande Note 4 tillbaks. också sitter jag med en bokad Note 8. tror jag behöver lite råd om hur jag ska göra.. fortsätta med Note 4 eller byta upp till Note 8 ?. Note 4:an går ju isådana fall att sälja vidare men vet inte vad den är värd riktigt.
     
  10. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    hur lyckades du få detta gratis?
    mycket goodwill från Tele2 (och tur)

    morsan klagar över att hennes Note 4 har blivit slö
    min egen Note 4 är skitslö efter senaste uppdateringen, har fungerat problem fritt tidigare, igår var jag riktigt nära på att slå sönder telefonen, hade jag haft mer pengar på kontot då hade jag nog gjort det igår men jag lyckades behärska mig
     
  11. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hur jag lyckades få det gratis. ingen aning. Service verkstaden visade väl bara ren goodwill antar jag. men i en grupp på Facebook så var det en kille som hade samma fel som mig. han gick till Samsungs egna service butik och fick den lagad, "fick bytt kretskortet" han fick det också gratis. Så jag är inte ensam.