Buggtestningsmetoder

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Beex, 16 dec 2011.

  1. Beex

    Beex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag placerat tråden rätt, men annars får den flyttas.

    Situationen är att jag ska bugtesta några spel åt en utvecklare och dokumentera det jag hittar.
    Jag har en del erfarenhet av programmering och testning av egna projekt, men inte av att testa grejer på ett mer metodiskt sätt.

    När jag skickade in min dokumentation fick jag svaret "Du tänker för mycket som en programmerare", vilket jag har svårt att tolka.

    Vad tror ni menas med detta?
    Vilka metoder använder ni själva när ni letar efter buggar?
     
  2. hdroid

    hdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag jobbar med systemutveckling och test. Inte med spel dock. Men lite kort kan du göra så här:

    Dela upp det i testfall. Tänk som en användare och vad användarna ska kunna göra i spelet (detta har du kanske fått i form av en spec/kravdokument) och vad dom kommer att göra (De kommer säkert att prova att göra saker som normalt inte ska gå att göra i spelet också, så testa även det!).
    Dokumentera varje testfall med vilka steg/aktiva val du ska göra i spelet, utför dom och dokumentera om resultatet var ok eller inte.

    Ett testfall kan t.ex vara så enkelt som att välja meny/knapp x och verifiera att resultatet blir rätt.
     
    Last edited: 20 dec 2011
    Beex gillar detta.