Bygga batteriladdare

Diskussion i 'Allmänt' startad av ErikHTC, 17 okt 2010.

  1. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Nu är det så att jag har köpte ett extra batteri till min mobil som är dubbelt så tjockt och har mer än dubbla kapaciteten. Det är lite jobbigt att ha en så tjock mobil som jag har nu så jag tänkte om det finns något sätt så jag kan ta mitt tjocka batteri och koppla en miniusb sladd och ladda min mobil från det tjocka batteriet?
     
  2. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Teoretiskt så skulle det nog fungera. Men det är för krångligt för att det ska vara värt det.
    Batterierna laddas med högre spänning och ström än deras output är klassad till. Det skulle alltså ta en långsam evighet att (om ens möjligt) att ladda batteriet med ditt stora batteri. Med lite elektronik mellan dessa två hade det gått bra, men än en gång. Det blir för krångligt.

    Men om någon annan har någon lätt lösning så visst, prova och tala om hur det gick :)
     
  3. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det bästa är i så fall om du hittar ett batteri som ger 5 Volt. Det är den spänningen mobilen laddas med normalt.
     
  4. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Jag har ju 2 mobilbatterier, och både ger 5 v eftersom det är vad telefonen kräver, men vad jag förstod så måste jag ha mer än så för att kunna ladda min telefon pga ev motstånd i mobilen fram till batteriet?
     
  5. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Inte riktigt. Telefonen kräver 4145mV ungefär. Alltså 4,145 Volt. Batterierna laddas bara med 5V. Det var det jag menade med att batterierna laddas med en högre spänning än de ger ut. Vilket alltid är fallet
     
  6. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Batteriet ger mellan 4.1 och 3.6V (ungefär) beroende på hur mycket det är laddat. Dessutom måste du se till att spänningen ALDRIG sjunker under 3.6 (har för mig, men kan vara en annan spänning) då ett litium batteri förstörs av det. Så för att lyckas måste du:
    1. Öka spänningen och 2. Ha ett skydd som kopplar bort batteriet vid låg spänning. Det är inte supersvårt, men inte superenkelt heller och med tanke på din kunskapsnivå inom elektronik så tror jag inte att du klarar det.
     
  7. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Ja okej, nä då blir det enklare att köpa en laddar som folk länka till i en annan tråd. Kostade 400kr tror jag. Grejen är att jag vill ha en laddare i min väska, och som student så vill man ju spara på alla kronor, men tydligen går det inte denna gång :P

    EDIT: och såklart vill jag kunna ladda laddaren utan att köpa nya batterier hela tiden
     
  8. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Det läskiga är att jag går elektroteknik på kth :P efter tentorna denna vecka så ska jag börja läsa elkretsanalys, så någonting ska jag lära mig :P
     
  9. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag håller med heller om att det blir smidigare att koppla in det stora batteriet som troligen måste ligga i en låda med en usb sladd än att använda det stora batteriet när det lilla har tagit slut. Kan inte tänka mig att du behöver det stora så ofta.

    Men du kanske kan bygga dig en laddare när du pluggat lite mer elektronik då. :D.
     
  10. Foffe

    Foffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  11. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Med mina kunskaper/erfarenheter av LiPo/LiIo från modellflyget så avråder jag med det bestämdaste att testa med egna laddare om man inte vet vad man gör!
    Dess egenskaper kräver en "intelligent" laddare för att det ska funka som det ska och framför allt vara säkert.

    Lipo må vara bra och vikteffektift för drift av energikrävande saker, men som du tänkt som extra "energireserv" för att ladda upp det befintliga via telen är det inte på långa vägar optimalt. men däremot ett icke LiPo/LiIo batteri som ger 5 volt in i telen skulle fungera kanon som du har tänkt, men det är ju frågan om det är värt kostnaden/besväret att bygga ihop det själv.....

    Ett lipo mår inte bra av att gå under 3.3v, under 3.0v så kan du klassa det som förstört.
    Det får EJ laddas över 4.23 v! Stor risk för "kapoff".....

    Min minipro laddar till 4.2v och stänger av telen vid ca 3.45v.

    En sak som kan vara bra att veta är att ett LiPo/LiIo kan självantända och ge en explosionsartad brand vid kortslutning/överladdning...
    Rekommenderar med andra ord att INTE förvara extrabatterier tillsammans med metallföremål som kan kortsluta kontaktblecken på batteriet. (tex nyckelknippa och batteri i byxfickan )
     
  12. glade

    glade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xperia 5Z

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5Z
    Dom typ av batterier kan vara känsliga för hårda slag åsså.

    Överhettning, överladdnig som kan skapa en explosion,
    kan smälla rätt bra, har sett det på video.
     
  13. Foffe

    Foffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En telefon sköter väl laddningsströmmen och spänningen själv? Man matar ju uppenbarligen in 5V i usb'n.
     
  14. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Är alldeles korrekt att mobilen sköter laddningen av batteriet. :P
    Det ska man låta telefonen göra också om man inte har en spec laddare som klarar av LiPo/LiIo batterier...
    Om man inte kan/vill ladda sitt telefonbatteri i telefonen så se till att skaffa en bordsladdare som är för nämnda dito.

    Labba inte med nätagg, universalladdare osv som finns hemma! :eek:
     
  15. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Okej, om jag skaffar en laddare så blir det att jag köper den. Hade ju tänkt att ha den i min väska som jag ständigt har med mig :)