Bygga Multimedia anlägning till bilen.

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av 5tefan, 18 nov 2009.

  1. 5tefan

    5tefan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Då var det dags att göra någonting åt ljudet i den ny införskaffade bilen.
    Bilen i fråga är en Saab 9-3 2.0T -01
    Lite bilder på bilen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Teknik intresserad som man är finns det stora planer.
    Här är det inte prat om att stoppa i någon cd spelare med usb som gäller, här ska det byggas en bil dator.
    Min tanke är att slänga ut original stereon och istället stoppa in en 7" touchscreen skärm för att sedan få det att se så "Stock" som möjligt.
    Så någonting i stil med.
    [​IMG]
    Sedan blir den en laptop i skuffen då det finns flera fördelar med just detta.
    >Datorn har en egen batteri backup så den inte ligger och drar på bilens batteri
    >Lätt att plocka med sig datorn om man ska lämna bilen en längre tid.
    >Lätt att gömma en lapptop
    >Låg värme utveckling
    Funderar på att köpa en Asus Eee med SSD disk.
    Inga rörliga delar pluss att priset är förmånligt.

    Sedan till själva mjukvaran på pcn kommer jag köra Android :)
    [​IMG]

    Som jag ser det finns det otrolig många fördelar med att köra android istället för xp eller annat OS.
    >Operativ systemet är anpassat för att köra på små skärmar med touchscreen samt begränsad hårdvara.
    >Market
    >Otroligt enkelt gränssnitt, anpassat för touch screen
    >Startar snabbt
    >Möjlighet att köra Spotify.
    >GPS Navigation (kommer att kräva en GPS dongel till PCn)
    >Spela videoklipp (bla Youtube eller filer från hdd)
    Listan kan göras lång.

    Sedan blir det
    4 kanals steg för högtalare fram och i hyllan
    2 kanals steg eller mono steg för baslåda.
    2st 10 tums basar.
    Lågnivån tas direkt från datorns ljudkort in till stegen.
    Sedan vad det blir för högtalare i övriga bilen har jag inte tittat på ännu då jag inte har kollat vad som får plats i standard hålen i dörrsidor osv då jag inte känner för att göra någon större åverkan på inredningen.
    Eventuellt att man skulle ha en docka för telefon/usb minne i mitt konsolen.

    Det vore sjukt roligt om man kunde koppla bilens ECU till datorn och där igenom plocka upp diverse värden på skärmen bla oljetryck, soppa
    Luftflöde, laddtryck, hastighet....

    Möjligheterna är många och det här kan bli hur bra som heltst nu är det bara kapitalet som saknas :D
     
    Last edited: 18 nov 2009
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Lycka till är allt jag kan säga :) ta gärna lite foto under projektets gång när du väl sätter igång. Alltid kul att se hur det gick till. Även om jag personligen inte har ett så pass brinnande intresse vad det gäller bilar och stereo så är det kul och se slutresultatet och vägen dit
     
  3. Tobb

    Tobb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ser ut som ett roligt projekt, Lycka till!!
     
  4. 5tefan

    5tefan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är en fototönt så blider det kan ni räka med!

    Jag tror android blir perfekt för det jag tänkt mig och med tanke på hur pass bra det fungerar i telefonen kan det inte bli annat än lyckat ^^
     
  5. Tobb

    Tobb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe japp :)
     
  6. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Går det att installera Android på en laptop så där bara? Vart finns installationsmedia?

    Hur har du tänkt lösa nät(data) till bildatorn, nån 3G-dongle eller så?

    Ska bli intressant att se hur du löser ett och annat. :)
     
  7. 5tefan

    5tefan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns en "live" version för android, iso filer hittar du på följande länk.
    http://code.google.com/p/live-android/

    och det går utmärkt att köra på Asus Eee då det var en av de första datorerna att bli portade till android.

    http://www.ubergizmo.com/15/archives/2009/01/google_android_running_on_eee_pc_701_tutorial.html

    När det gäller kommunikationen så har jag inte hunnit testa så mycket ännu.
    Men en tanke vore om det gick att köra via telefonens nät (HTC Macgic) då jag har ett data abonnemang på mit vanliga abonnemang, sen att man dockar den till datorn när man sätter sig i bilen, tycker att det borde gå att lösa.
    Annars är en 3g dongel ett alternativ.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Innan jag köper något skulle jag till 100% försäkra mig om att allting fungerar vad berör mjukvaran.

    Kräver den touchscreenpanel du tänker använda dig av drivrutiner och finns dessa i sådana fall tillgängliga för Android?

    Vilka kompatibilitetsproblem finns det med att köra Android på en EeePC? Fungerar ljudkort, bluetooth och Wi-Fi etc?

    Om du tänker ansluta en dongel för GPS eller 3G så behöver man förstås även här drivrutiner, inte helt lätt att få till kanske.

    Frågan är om Android är ett så bra val i det här fallet, även om det hade haft många fördelar. Vore inte http://moblin.org/downloads en bättre väg att gå?

    [​IMG]
     
  9. meSos

    meSos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Men hur ska han då lira robodefense när han kör på E4an?
     
  10. browneye

    browneye Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Döh, han e Göteborgare, heer finns ingen jevvla E4!!! ;)
     
  11. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Trots ihärdiga försök, har jag aldrig lyckats få igång Android på min eee. Touch screen blir nog inte så svårt (oavsett OS) - Den emulerar ju bara en mus.
    EEEn är så pass liten att den skulle rymmas i handskfacket t.o.m. Lättare med kabeldragning än att ha den i bakluckan... En Eee Top kanske? Kommer med en 15" touch screen från början, men den skärmen kanske blir för stor.

    /Mats
     
  12. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Går det inte att köra med en bt-gps och wifi-tethering på Magicen? Då borde man väl spara bort ett antal drivrutiner?
     
  13. 5tefan

    5tefan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe precis!
    Men det är lite det jag vill samt alla fräna apps som uttnytjar gps navigatorn.
    och när Google släpper deras gps navigator för oss här uppe så kommer det bli guld!

    Det finns de som har installerat android på Eee och lyckats få det att fungera med wlan osv men när det kommer in touchscreen och 3g donglar så vet jag inte om det är någon som försökt
    Jag kan tänka mig att det blir lite strul men eftersom att det är baserat på linux tycker jag inte att det borde vara helt omöjligt!
    har en avdankad laptop så jag ska börja labba har inget med touchscreen ännu dock.
    En Eee top passar nog inte i det här fallet tyvärr då jag vill kunna sänka in skärmen i instrument panelen där stereon sitter idag.
    Men jag vill ha en i köket ;)
    Kabel dragningen kommer inte bli något problem då jag ändå måste riva upp inredning osv för att dra ström osv för baslådan i bagageluckan.

    Jo det vore ju kanon om man kunde utnytja 3g via telefonen antingen via BT eller via wlan ad-hoc.
     
    Last edited: 18 nov 2009
  14. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Android är ett uppenbart lämpat OS för den typen av tillämpning. Om man kollar på vad taiwaneserna visade upp på Computex i somras (laptopar med löstagbara skärmar som körde Android) så kommer det inte ta lång stund förrän de även givit sig på alla de där bil-DVD-maskinerna som de prånglar ut i miljonvolym, typ den här kategorin: http://www.alibaba.com/product-gs/209506940/7_inch_car_dvd_built_in.html

    Så de kommer med Android i stället för Windows Mobile. Din ide är framåt-tänkande och absolut realiserbar.
    Det är i samma härad som 3G-ansluten bilradio som kör Spotify och internetradio i stället för CD och FM-radio. Allt det där kommer, det är bara en fråga om vem som först driver fram lösningarna till kommersiell produkt.
     
  15. 5tefan

    5tefan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis android är inte långt borta för att även leta sig in även på denna marknad när det gäller biltillbehör.

    Titta vad företaget Archermind har taggit fram!
    "Android i en inbyggd bilnavigator med 3g-uppkoppling, film och musik låter inte helt fel. Det är vad Archermind visar upp i Yokohama."
    http://www.idg.se/2.1085/1.272941/forsta-inbyggda-bilnavigatorn-med-android
     
  16. dampen

    dampen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ang läsa av motorstatus, felkoder osv så behöver du en OBD2 adapter. Dom brukar kosta runt 1100-1500 för en OBD2-USB som har EUstandard och klarar dom flesta bilar som är utrustade med just OBD2 då.
    Dock får man aldrig med diagnostikprogramvaran utan då behöver du få tag på det eller skriva eget och då blir det svårt.

    Men kul projekt och jag kommer följa det med spänning :)