Fråga: Byta batteri. DIY eller lämna in?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av fogy, 2 mar 2015.

  1. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Nu när M9an har presenterats är det nog många med mig som ligger i valet och kvalet huruvida man ska uppdatera sig från trotjänaren M7 till M9. Två av de saker som jag mest av allt vill uppnå med en M9 är en "bättre" kamera (bättre är verkligen subjektivt) samt bättre batteritid (detta dock mer objektivt).

    Med tanke på det, hittills, ljumna mottagande av M9ans nya kamera så har jag starkt funderat på att byta batteri i min M7 för att utöka livslängden på telefonen. Inte för att batteriet är jättedåligt men telefonen är snart två år och det märks att jag inte når upp i samma aktiva skärmtid som när luren var ny.

    Nu till min fråga. Har någon av er bytt ert batteri i er M7 (icke garantiärende)? Jag har surfat runt lite och letat efter företag som erbjuder tjänsten men inte hittat mycket. Jag började sedermera titta på om jag skulle byta själv. Visst M7an är jobbig att komma in i tack vare sin sandwichkonstruktion men det verkar inte vara helt omöjligt. I alla fall inte om man är lite van att fippla med elektronikkomponenter. Ett nytt batteri verkar kosta emellan 15-20 USD + frakt och ett nytt bakstycke (om man nu mot förmodan skadar det när man öppnar skalet) kostar ungefär likadant. Med andra ord, nytt bakstycke och batteri för runda slängar 50 USD. Inte helt illa måste jag säga...