Byta display Google Pixel 5

Diskussion i 'Google Pixel 5' startad av Haakanfranzen, 27 jul 2021.

  1. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Uppdatering: idag hämtade jag ut en lur som ersättning för min skadade display. Skall vara refurbished. Precis som för Dextre ovan så var det en plomberad låda med laddare och hörlurar som förefaller vara orörda. Men ej inplastad box.

    Intressant är att RMA:n avbröts trots att jag valde advanced exchange och luren hann beställas. Google Stores "specialist" avbröt RMA:n då de ej levererar till Sverige.

    Jag har nu en RMA med standard exchange aktiv istället, min lur som var trasig skickade jag in via ups i helgen och en ersättningslur för den skadade luren skall gå till en bekant i Tyskland. De har noll koll på vad som skickas ut från GS.
     
  2. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hoppar in i den här tråden lite, har ett pågående RMA-ärende hos Google gällande min telefon som inte är en 5a utan en Pixel 4 (köpt från tyska google store 2019) som trådlösa laddningen slutat fungera på. Liksom @ninjazin@ninjazin fick jag (efter en hel del vändor fram och tillbaka) till slut välja på standard/advanced exchange och valde advanced för att slippa vara utan telefon, fick så igår länk till att "beställa" ersättningstelefon samt UPS-fraktsedlar för returen.

    Min länk fungerade heller inte i Sverige direkt utan den sa att den bara gällde DE. Mejlade tillbaka till Googlesupporten och påpekade det, strax därefter upptäckte jag dock att jag kunde få länken att funka genom att lägga till /de/ efter store.google.com i urlen bara. Funderade över att dra iväg beställningen med Schweden-varianten men blev osäker eftersom det inte verkar fungera numera på vanliga ordrar från tyska google store, men det kanske är annorlunda när det gäller ersättningstelefoner.

    Inatt fick jag också svar på mitt mejl där de sa att jag inte kan använda advanced exchange pga att jag bor i Sverige och att jag då får köra standard och skicka tillbaka telefonen först istället och så frågar de om jag vill köra på det istället då.

    Är ju dock lite surt att vara utan luren och inte få möjlighet att smidigt föra över data till den nya. Har väl ett par gamla lurar jag kan använda så länge, men de har ganska risiga batterier så inget jag helst skulle vilja ha hela dagarna om än för en begränsad period.

    Gissar att det kanske ändå hade funkat att använda Schweden-tricket på ersättningstelefonen och jag kanske borde gjort det direkt istället för att mejla tillbaka till supporten och säga att länken inte funkade. Men länken går fortfarande att använda och jag har inte hört något om att RMA:n är avbruten i mitt fall.

    Så i nuläget har jag väl kanske dessa tre val:
    1) Acceptera vad supporten nu säger och köra på en standard exchange och skicka in luren först, med osäker väntetid på att få hem en ny/refurbished lur
    2) Ignorera senaste mejlet och ändå beställa från länken jag fått med Schweden-tricket och hoppas på det bästa.
    3) Mejla tillbaka och försöka kräva att få använda "advanced exchange" ändå trots att jag bor i Sverige. (Har ju ändå varit en del som med framgång lyckats få hem en ny telefon till Sverige först och såg även t.ex. denna post i en annan tråd (gällande Pixel 3-reparation) där @Xboy@Xboy faktiskt verkar ha lyckats få en SE-länk för att beställa ersättningstelefon, med pris i SEK och allt..

    Vad skulle ni göra? Lutar nog åt 1an ändå för att jag nog inte orkar bråka mer, men det känns inte så kul att vara utan vettig telefon i kanske ett par veckor och att inte ha någon smidig möjlighet att föra över all data. Blir samtidigt lite uppskrämd av villkoren för "advanced exchange", de reserverar 849 euro för en eventuellt begagnad/refurbished Pixel 4 som de säger sig släppa när de får tillbaka den gamla, men de förbehåller sig rätten att debitera hela kostnaden om de anser att felet inte täcks av garatin.. Så det låter ju som att man riskerar att få betala mer än för en ny Pixel 6 för en eventuellt begagnad/uppfräschad 4a, om de skulle få för sig att felet inte täcks av garantin (vilket det bör göra, men man kan ju aldrig vara 100% säker tänker jag)..
     
    Xboy gillar detta.
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    1, lär vara snabb turnaround på det och du har nya telefonen inom några få dagar.
     
    bernard gillar detta.
  4. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Får bli det, mejlade tillbaka till dem nu och sa att jag kör på det om det nu är det enda de kan göra (men gnällde lite på att jag inte kunde få använda "advanced exchange" ändå :teeth:)

    Hoppas på att det går snabbt, man blir väl lite orolig för att de ska ha brist på Pixel 4-lurar eller nåt så att man kan få vänta extra länge.. men får hoppas så inte är fallet.
     
    Xboy, katho och bernard gillar detta.
  5. bluemonday

    bluemonday Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Du skriver att du inte fick chansen att prova MailboxDE. Vad angav du då för adress när du beställde reparationen?
     
  6. Dextre

    Dextre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag angav MailboxDE när jag beställde reparationen. Den accepterades av tyska Google Store. Däremot testades inte konceptet mer än så eftersom de gav mig en ersättning istället för reparation. Då fick jag en personlig kontakt via e-post istället. Där bad de om en adress igen och då angav jag min svenska. När de då bad om adress nämndes specifikt att P.O. boxes och mail forwarding inte var möjligt.
     
  7. bluemonday

    bluemonday Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack, då förstår jag. Har själv en telefon som behöver repareras och det verkar inte finnas så många alternativ, så jag kanske gör ett försök med MailboxDE.
     
  8. NiQ3

    NiQ3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Om jag vill ha displayen bytt i sverige, Vilka kan gör det? och vad är kostnaden?
     
  9. Sanjin84

    Sanjin84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Pixel 4
    Telefon 3:
    LG v30
    Jag bytte skärm på min gamla Pixel 4a hos lagaiphone.se
    Finns en tråd i pixel 4a forumet.
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
  11. bluemonday

    bluemonday Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Det gick fint att reparera med Google Store i Tyskland och MailboxDE. Skrev ut UPS-etiketten själv, lämnade in på tisdagen och på fredagen i veckan därpå hämtade jag ut telefonen. Kostnaden blev den aviserade av Google + ca 19 EUR för UPS från MailboxDE. Jag är mycket nöjd med hela processen.
     
    reggy, chraist, katho och 1 annan gillar detta.
  12. Nattmacka

    Nattmacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Och du angav du bara MailboxDE-adressen när du beställde reparationen från Google Store? Jag köpte min Pixel 5 från fnac (frankrike), men det kanske inte spelar någon roll?
     
  13. bluemonday

    bluemonday Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Det spelar ingen roll, du börjar med att ange IMEI och då visas info om din telefon och vad som gäller med garanti och annat. Jag köpte också från fnac för övrigt.

    I tillägg till adress så får man ange e-postadress och telefonnummer. Där angav jag mina egna.

    Men postadress, endast en och som den ges från MailboxDE rad för rad (strunta i rubrikerna).
     
  14. Nattmacka

    Nattmacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Okej, kanske blir att prova det då, droppade telefonen rakt ner i asfalten igår. Skärmbyte här i Stockholm verkar ligga på typ 3500 kr, så då känns ju en "officiell reparation" lite bättre :) Tack!
     
  15. bluemonday

    bluemonday Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja. Så tänkte jag med. Jag fick faktiskt en helt ny telefon tillbaka. Varför vet jag inte, kanske var den för skadad. Ett kristallglas är mer tåligt än en modern telefon. Lycka till!
     
  16. TroyMcCoy

    TroyMcCoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Tele2 och Tre
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 och Tre
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Min erfarenhet av RMA och Google Tyskland. Fast i Apple-träsket nu men varit sugen på en Pixel 5 sen jag hade den sist så kollade runt lite efter någon billig på Ebay. Hittade en med defekt skärm (vitt streck på enda sidan av skärmen, annars fullt fungerande) men klickade ändå hem den och tänkte att jag kanske kan ha den som backup. Såg sedan den här tråden, kollade upp IMEI-numret på den tyska reparationssidan på Google Store och såg att garanti fortfarande fanns kvar till oktober. Testade att skicka in den men min svenska adress (angav VARMDO, SCHWEDEN som stad) och de godtog den. Tog bara en dag för UPS att frakta den till Polen och sedan tre-fyra dagar att få hem den igen med helt ny skärm. Riktigt smidigt!
     
    reggy och AndliN gillar detta.