Fråga: Byta displayglas själv?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av gurgel, 15 mar 2013.

  1. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jo det är så att mitt glas på s3:an är spräckt, och garanti har jag inte, jag har kollat in diverse reparations videor på youtube och jag tänkte fixa detta själv.

    jag ska inhandla ett nytt glas på ebay, det kostar inte mer är 100:- inklusive frakt, men då till min fråga..

    vad jag har sett så finns det 2 olika glas till s3, ett glas med nån typ av kabel/fläta som sitter fast i displayen, och så finns det en utan denna fläta, jag förmodar att det har något med touch knapparna att göra.

    vilken ska man köpa?

    är det någon här som bytt själv?
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
  3. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Last edited: 15 mar 2013
  4. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jo det ser ut som ett riktigt skit göra, men det är lite kul på samma gång och göra det själv,skulle man sedan krasha den igen så är det betydligt lättare att byta glaset igen då det inte är lika mycket lim som håller det den andra gången.

    men det jag fortfarande undrar är om det går att koppla in den lilla kabeln som sitter på dom nya display glasen, eller om man måste ta isär telefonen för att koppla in kabeln?
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag bytte glas idag på min S3a. Glaset jag köpte kom utan "fläta". Jag skulle mer kalla det en flatkabel och den hör till meny och back knapparna. Den är limmad på glaset vid respektive knapp men lossar snällt om du värmer lite.

    Tog mig runt 20-30 minuter att byta. Använde hårtork och gjorde rent digitizer och nya glaset med isopropylalkohol innan ihopsättningen. Resultatet blev helt ok.

    Observera att det sitter som en svart dubbelhäftande tejp runt om uti i kanten. Den vill du ha kvar på telefonen för att nya glaset skall fästa. Jag tog bort min och det var ett jäkla pill att sätta tillbaka den.
     
    gurgel gillar detta.
  6. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    låter kanon det, var det samma kvalitet på det nya glaset?
    klarade du kanterna på telefonen i och med att du måste bända med kniv/rakblad för att få loss det gamla glaset?
    var köpte du glaset?
    är det någon skillnad på själva touchen efter bytet, i och med att det nya glaset inte är limmat över allt som det gammla?

    du får gjärna lägga upp lite närgående bilder på telefonen,lite spännade att se hur det ser ut.
     
  7. mate

    mate Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Varför har du ingen garanti?
    Samsung lämnar 2 års garanti, och S3:an började säljas för mindre än 2 år sedan. (Köpt begagnad utan kvitto? Är luren stulen...?)

    Att inte garantin täcker spräckt skärm är en annan sak. Personligen tror jag det är väl värt de 500 spänn som Samsung väl(?) tar på sina halvnya serviceställen.
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu var iofs inte frågan till mig men i mitt fall har jag garanti men har redan utnyttjat 500:- erbjudandet. Köpte mig sedan en flip-cover för att försäkra mig om att inte oturen skulle vara framme igen. Ironiskt nog var det där jag skulle försöka öppna mitt flip-cover med enhandsfattning som jag tappade telefonen och spräckte glas nummer 2.

    Men har man garanti och har vägarna förbi t.ex. service centret i Kista dit jag var så är det definitivt värt att låta dem byta hela paketet. Andra gången går det dock loss runt 2000:- om jag förstod dem rätt.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det känns så i alla fall.

    Nej, jag använde en lite spårmejsel för en del av bändandet och var nog lite väl oförsiktig. Fick en hel del märken som jag upptäckte i efterhand. Har sett att en del glas på eBay skickar med en sugpropp. Det hade kanske varit en bra idé för att slippa bända i kanten.

    http://www.ebay.com/itm/200904611416

    Jag har även beställt ett blått glas då jag har en blå S3:a men eftersom det vita var så billigt (70:-) så beställde jag ett sånt att ha i reserver. Nu kom det vita redan i torsdags (beställde i lördags) och det blå har inte kommit än så jag orkade inte vänta utan bytte till det vita så länge. Ser faktiskt helt OK ut med en blå telefon med vit front. Kanske behåller den så eller så byter jag igen när det blå kommer.

    Det blåa: http://www.ebay.com/itm/181086483725

    Isopropanol hittar du på Apoteket.
    Jag upplever ingen skillnad i touchen men om man trycker hårt så att glaset nuddar digitizern så dör digitizern tills man släcker skärmen och tänder den igen. Googlar du lite så ser du att alla verkar få det problemet.

    När jag igår kväll lade min blå-vita hybrid bredvid sambons vita s3:a så noterade jag i avstängt läge att min skärm inte alls är lika svart som sambons. Kanske är det avsaknaden av limmet som gör det eller så skiljer det något mellan display:erna. Det är dock inget jag märkt av vid användning av telefonen.

    Tyvärr fungerar min närhetssensor lite taskigt efter bytet. Det gjorde den även innan eftersom en av sprickorna gick precis framför den. Troligen har det blivit någon glasbit eller limrest kvar på den. Det får dock vara som det är tills det blåa glaset dyker upp så kanske jag gör ett försök att fixa det då.
    Får se om jag orkar ta lite bilder men skillnaden blir egentligen eventuella märken i kanten man lyckas göra och i mitt fall att fronten är vit på en i övrigt blå telefon.
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En sak till. Såg ett tips om att först tejpa gamla glaset med genomskinlig packtejp. Med facit i hand borde jag ha gjort det. Det blir en hel del glasflisor och det i kombination med en hårtork på fullt blås blir ganska spännande.

    Obs tejpa dock inte över knappen och högtalaren.
     
  11. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    ok, tack för svaret, det där med att lcd dör när man trycker för hårt har jag helt missat.
    och så får det bli en tur till apoteket med.

    sedan så har jag redan använt mig av 500:- alternativet, skärmarna på s3 verkar inte tåla så mycket.
     
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vit S3 med originalglaset, aldrig utbytt längst bort, och min blåa S3 med vitt glas från eBay närmast i bild. På bilden syns tydligt hur mycket mörkare den med originalglaset är. Tyvärr har jämförde jag dem aldrig innan så jag vet inte om skillnaden blev efter glasbytet eller om den fanns där innan. Gissningsvis gör limmet mellan glas och digitizer att den den med originalglas inte reflekterar lika mycket av omgivningen, i det här fallet, det vita taket.
    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 16 mar 2013
    Incubus och gurgel gillar detta.
  13. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    tack kallt_kaffe, det ser ju riktigt bra ut det där,ja man ser att displayen är ljusare på den som är utbytt,hur fungerar touch knapparna efteråt?

    sedan så måste det ju vara rena barnleken att byta glaset igen om man skulle knäcka det igen då det inte finns något lim kvar.

    jag har också en vit s3, jag beställde vitt och svart glas häromdagen,samt en svart knapp,och svart bakstycke, så jag får se om det blir vitt eller svart när jag bytar displayen.
    var det svårt att få loss touch sensorena på den gamla skärmen?
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Touchknapparna fungerar utan några som helst problem. Det enda jag har problem med är närhetssensorn men troligen har jag fått något skräp i den eller så har den blivit skadad. Den reagerar bara om man sätter den nära en stark ljuskälla.

    Testa gärna med en sugpropp för att slippa misshandla kanten så som jag lyckades göra. Eftersom jag innan ingreppet förbokade en S4 så var jag kanske lite mindre försiktig än jag skulle kunna ha varit. När man väl fått upp en glipa så kan man få in plastverktygen som följer med de flesta glas på eBay och jobba vidare med dem.

    Jag satsade också på tur istället för skyddsglasögon och det gick bra den här gången men den flög en del glasskärvor så skyddsglasögon är nog egentligen ingen dum idé.

    Det lim som finns kvar är den "dubbelhäftande tejpen" som går runt hela telefonen och som jag skrev tidigare, försök se till att den stannar kvar på telefonen. Jag tog bort den först och då hamnade glaset så nära digitizern att det hade kontakt på flera ställen och det såg inte snyggt ut även om den faktiskt fungerade så. Dessutom satt ju glaset inte fast speciellt mycket alls heller utan tejpen. Drar du loss hela "tejpen" runt om som jag gjorde är det rätt pilligt att få tillbaka den men det går om man har lite tålamod. Tror att jag sett att det går att beställa den tejpen (eller motsvarande) separat.

    EDIT: Sök på "Galaxy S3 adhesive" på eBay. Finns t.o.m. glas+verktyg+adhesive kit. Med facit i hand hade jag nog beställt ett sådant.
    Här finns t.ex. ett sådant kit och där följer det även med en sugpropp: http://www.ebay.co.uk/itm/Samsung-G...ass-Lens-Pro-Kit-w-adhesive-USA-/151013072273

    Såg någon som hade köpt ett rött glas till en vit S3:a. Såg inte så tokigt ut faktiskt. Lite kul att göra en kombination som inte finns att köpa om man nu ändå håller på.

    Nej, inte speciellt, fast den ena satt lite hårdare än den andra så jag var lite orolig om den skulle överleva behandlingen men det gjorde den. Sen tog jag lite av "klibbet" från gamla displayen och fäste sensorerna på telefonen istället för på den nya glaset. De ville gärna hoppa loss igen efter några sekunder men jag tryckte dit dem och sedan snabbt på med nya glaset och det fungerade bra.
     
    Last edited: 16 mar 2013
    gurgel gillar detta.
  15. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    tack så jättemycket!!!
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite offtopic men tog bort det nya glaset igen nyss och gjorde rent närhetssensorn med isopropanol och nu fungerar den inte alls. Nu rapporterar den hela tiden 8cm istället för som innan, alltid 0cm (utom vid bra ljus). Verkar som den dog helt vid rengöringen.

    Hursomhelst så hittade jag reservdel på eBay för ca: 80:-
    http://www.ebay.com/itm/350737418780

    Verkar var en kabelbit med frontkamera, ljussensor och närhetssensor.

    Lär väl ta en vecka eller två innan den dyker upp.
     
  17. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    det verkar knasigt,hoppas att sensorn går lätt att byta, billigt var det ju iaf,
    gick det lätt att ta bort glaset den andra gången?
    behövde du värma igen?
     
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det gick hyfsat lätt andra gången. Värmde en stund och bände sedan med en liten spårmejsel. Dock blev det ett litet märke i glaset.

    Jag mer eller mindre dränkte sensorn med isopropanol och glömde bort att låta den torka ordentligt innan jag drog i gång den för att testa.
     
  19. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Går det att byta "sidoramen" eller är det allt man måste byta då? Har några fula märken i den efter jag tappade den på grus men skärmen klarade sig :)
     
  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vet inte om det går att byta bara den. Troligen inte. Om man däremot byter hela skärmen hos Samsung så byts även ramen så du får väl tappa den några gånger till så att glaset spricker? ;)