Fråga: Byta displayglas själv?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av gurgel, 15 mar 2013.

  1. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nja inte så sugen på att slänga ut 500kr på den :P

    Går det att se vilka återförsäljare det finns som byter skärmen eller är det alla mobilställen?
     
  2. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    om man betalar 800:- och gör ett displaybyte, tror ni då att man kan få den gamla displayen från reparatören?
     
  3. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    nu har jag bytat glaset på s3:an ,det var lite pilligt, men det gick,jag köpte ett svart bakstycke och en svart display, samt knapp, jag köpte även adheisive dubbehäftande tape på ebay,då var det bara att fläcka bort den gamla klister listen som ligger kvar efter man tar bort det gamla glaset,och lägga på den nya tapen, allt blev kanon bra,det enda jag märker är att om man trycker för hårt på glaset så den kommer när displayen så fryser telefonen,men det är lätt avhjälpt genom att låsa och låsa upp skärmen med sido knappen, jag är lite inne på att ta loss glaset igen och lägga på ett lager till med tape för att få glaset lite längre ut från skärmen, klister tapen man lägger på är så extremt tunn så ett lager till märks nog knappt på glasets placering.
     
  4. Eawo

    Eawo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6
    skulle byta mitt glas allt gick bra fick limmet och släppa bra tills ja kom till nedre delen ca 30% kvar då lyckades ja slita med mig hela digiztern eller va de kallas alltså inte glaset utan den som är limman på glaset :( är ja körd nu?

    Är alltså bara själva skärmen kvar :( antar de får bli en helt ny skärm för ca 1100kr. Men hur vet ja vilken skärm ja ska ha finns ju typ 3 olika modeller vad ja kan se av s3an
     
    Last edited: 2 apr 2013
  5. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    ja då är den nog kass tyvärr, du har ingen garanti kvar på den? det ska tydligen kosta 800:- och få hela displayen utbytt.

    sedan så vet jag inte om det finns 3 olika modeller av skärmar till s3:an
    men det kanske är någon annan här som vet?
     
  6. Eawo

    Eawo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6
    Ja har garanti kvar men ja antar att ja nyss bröt den :). Är ganska van att byta sånt här själv dock gick de åt pipan denna gång. Men 800 spänn lät ju överkomligt billigare en å köpa en ny skärm själv är de samsung som reparerar dom för de?
     
  7. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    är det någon som vet om det finns någon typ av lim ersättning att lägga emellan glaset och lcd:n efter bytat glas? så man slipper att telefonen låser sig när man trycker för hårt.

    jag funderar på om det eventuellt skulle kunna gå att lägga en tunn plastfilm,likt ett displayskydd emellan glaset och lcd:n för att slippa frysningen?
     
  8. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jag har idag testat att lägga en display film för s3 på själva digitizern,jag fick klippa till den lite, och aplicera den på digitizern utan damm och bubblor är inte det enklaste, men jag lyckades tillslut, och efter det monterade jag tillbaka glaset.
    Och voi´la, det fungerade utmärkt, man kan trycka hårt på displayen utan att den fryser.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Liten uppdatering på min telefonreparation...

    Det vita glaset jag bytte till gick sönder. Vet inte riktigt vad som hände, telefonen var hel när jag stoppade den i jackfickan och trasig när jag tog upp den. Måste ha stött i något.

    Hursomhelst, nu har jag bytt till det blåa glaset som trillade ner i brevlådan långt efter att det vita kom och samtidigt har jag bytt den lilla flatkabeln med frontkamera, ljussensor och närhetssensor på och nu lirar min närhetssensor igen.

    [​IMG]

    Bra tips det där med displayfilm på digitizern, synd att jag inte läste det tidigare. Ska testa det om jag lyckas spräcka glaset en fjärde gång.

    Enda gången jag lyckats spräcka glaset på en telefon var på NMT tiden när jag tappade en telefon (jobbets) på ett marmorgolv och nu med S3:an har jag lyckats 3 ggr på 7 månader. Jag börjar misstänka att Gorilla glas i själva verket är Går-illa glas.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 8 apr 2013
    milky81 och gurgel gillar detta.
  10. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    .

    var det svårt att byta sensorn?

    jag har haft det nya glaset ett tag nu och det verkar vara av betydligt hårdare kvalitet än orginal glaset,jag kör inte med något display skydd alls nu, och jag ha inte lyckats att få någon repa än, medans jag lyckades på orginal glaset bara efter en timma.

    sedan så är det skönt att slippa skydd på glaset, och numera är det inte så noga om man skulle repa glaset igen, det tar ungefär 10minuter att byta det till ett nytt som kostar runt 50-100:-

    jag har ett nytt liggande i reserv i fall något skulle hända.
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Inte direkt... lite pilligt kanske men inte så farligt. Man får skruva bort det mesta av innanmätet men det var enklare än jag trodde.

    Det enda man inte löser med en lite stjärnmejsel är sista momentet då själva närhetssensorn sitter med dubbelhäftande tejp på en litet metallbleck. Fick "bända" loss den och flytta över blecket till den nya sensorn.
     
  12. danielholm

    danielholm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mitt byte sket sig.

    Jag skulle byta glaset på min mobil idag, men det sket sig. Gick så fint initialt, men rätt som det var så lossnade hela skiten. Alltså själva skärmen satt kvar på glaset. Undrade först vad det var för ensam kabel som satt nere i högra hörnet. Förstod sedan att det var kabeln i skärmen - som inte längre satt ihop med resten av telefonen.

    Tänker inte lägga pengar på en ny skärm. Någon som vill ha en mobil? Säljer den nu. Ev. skickar jag den till Envirofone.
     
  13. magnea

    magnea Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tar den gärna

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
  15. danielholm

    danielholm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  16. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Ja, då har jag också bytt glas på min S3 men upplever precis som andra att skärmen fryser sig om man trycker för hårt. Tycker även att den inte är lika känslig för vidröring längre, nästan så man skulle vilja kalibrera om skärmen på något vis. Jag antar att det är för att kontaktytan mellan glas och skärm numera är större än innan då det nu inte finns något lim mellan just glas och skärm. Vad tror ni?
    Någon som upplever samma sak eller har en lösning? Gurgel nämner en displayfilm mellan glaset och skärmen och att det gör susen men innan jag ger mig på det så tänkte jag kika lite. :)
     
  17. pipkinera

    pipkinera Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har lyckats att tappa min s3 och glaset ser ut som ett karta nu! Telefonen fungerar jättebra men jag måste byta ut glaset eller köpa en ny telefon!

    Så jag ska kanske prova att byta ut glaset själv. Jag tror att det kommer bli svårt eftersom det verkligen ser ut som ett karta! Jag har kollat på några Youtube videos så har lite koll.

    Jag antar att det är den här jag behöver att köpa, eller? http://www.24.se/frontskal-samsung-galaxy-s3-svart-p-26046.aspx

    Känns som det är lite för billigt om det är den jag behöver!



    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
     
  18. roberto99

    roberto99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
  19. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Den som Roberto länkade är inkl display, mao antagligen hela displaymodulen med ram o allt istället för bara glaset.
     
  20. pipkinera

    pipkinera Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ah tack! Jag kommer att sälja den istället då och köpa en note 2. Synd när det fungerar perfekt! Jag har inte lust att byta glaset och displayen och betala nästan 2000kr :-(

    Tack för hjälpen!

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta