Fråga: Byta displayglas själv?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av gurgel, 15 mar 2013.

  1. ulflun

    ulflun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Borde det inte finnas att köpa färdiga glas som har "bättre" kontaktyta? Borde Ebay'a runt lite innan jag beställer ett...
     
  2. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    ulflun: Jo, fick senare ett tips om annat att köpa på just eBay. Skillnaden är att du byter hela skärmen och framsida. Och kostar desto mer, billigaste jag kunde hitta låg strax över tusenlappen. Då kan jag lika gärna lämna in den hos Samsung..
     
  3. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  4. pipkinera

    pipkinera Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. uloxh

    uloxh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hallå där, funderar på att byta skärmen på min S3a som jag lyckades tappa ett hänglås på, vilket ledde till att det nu ser ut som om ett skotthål på skärmen... Har kommit fram till att det bör vara själva glaset och inte LCD-displayen som är skadad eftersom touchen fungerar precis som den ska, även mitt i själva "kratern" (centrum av sprickorna).

    Undrar nu om det möjligtvis skulle kunna vara en skada i digitizern också och inte bara en massa sprickor i glaset eftersom det alltså har blivit som en "försänkning" i skärmen av hörnet på hänglåset (som förstås skulle landa på skärmen först...). För som jag förstått det sitter glaset överst och sedan digitizern och under den sitter LCD-displayen. Men är dock inte säker på om det är i digitizern eller i LCD-displayen som själva sensorn som känner av tryckningarna på skärmen sitter.
    Finns det någon som helst möjlighet att digitizern också kan vara skadad/sprucken? Eller är det bara att köra på och beställa ett glas från ebay och sedan försöka pilla och trixa för att få bort alla småbitar och peta dit det nya glaset?
    Å justja, är det nån som har eller någongång sett en blå s3 med grå/brun/röd/svart front och har någon åsikt om hur det såg ut så får ni gärna dela med er av dem.
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja det är glas, sen digitizer och sist LCD. Digitizern är den som känner av tryckningarna och om det fungerar korrekt så är den sannolikt hel. Det är ett tunt lager med lim mellan glas och digitizer som nog skyddar digitizern lite när man lyckas kvadda glaset.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
    uloxh gillar detta.
  7. madball

    madball Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej spräckte skärmen för ett tag sen, kanske ett halvår men har aldrig orkat lämna in telefonen då sprickan är långt ner på skärmen och har inte stört mig så mycket, men min drulle gick ut idag och har inte haft tid till att lämna in den, så tänkte göra det själv. Hittade en svensk hemsida som man kan köpa glaset på och det verkar inte så svårt att byta själv. Har någon här gjort det och kan ge mig lite tips på vad man ska tänka extra mycket på? :)

    Undrar också om ni vet vart man kan köpa en ny ram, själva ramen utav silver som går runt telefonen och hur svårt det är att byta ut denna? Har tänkt sälja telefonen för en slant och köpa ny lur nu i vinter, därför jag vill byta ut glas osv så det ser lite fräschare ut :)
     
  8. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Det är inga svårigheter att byta glaset, se till att värma upp glasytan ordentligt innan du tar loss den men det får ju förstås heller inte bli alltför varmt med tanke på komponenterna.

    Nackdelen jag och en del andra upplevt är att touchen inte blir lika känslig/responsiv efter bytet. Samsung lägger ett sorts lim emellan glaset och skärmen som du vid bytet helt enkelt tar bort. Det är ju det du värmer upp så det ska släppa.
    Men vill du ändå ge dig på det så se bara till att torka rent ordentligt bakom, det finns många guider på youtube som är detaljrika och vad man ska tänka på och akta sig för.

    Alternativet är att du köper en helt ny display, kostar istället strax över 1000 spänn kontra glaset som bara kostar drygt 200kr.
    Här är ett exempel på skärmen:
    http://www.ebay.com/itm/Blue-replac...e_Replacement_Parts_Tools&hash=item3a84f1e34d

    Lite annorlunda jobb men bör även vara hyfsat enkelt för den händige. Och ska du sälja den vidare så är det nästan att föredra, om ingen har kommit på en lösning för enbart glasbytet.
    Jag ångrar såhär i efterhand att jag inte körde på en sån på en gång för nu känns halva skärmen på telefonen som en billig Kinakopia pga oregelbunden touch. Får se om man står ut tills årskiftet då jag plockar ut en ny lur istället.
     
  9. bradley

    bradley Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    så vänta lite nu, det går alltså att byta endast glaset?

    läste i andra trådar att glas och underliggande måste bytas.
     
  10. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Ja det går att byta endast glas, finns video på youtube hur man gör, men,,,, det är väldigt pilligt och man måste vara försiktigt, sen har jag hört att slutresultatet inte alltid blir det bäste, många klagar på att touchskärmen inte blir riktigt bra som när man köper en komplett skärm med digitizer.
     
  11. bradley

    bradley Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bytte idag endast displayglaset hoswww.isusvision.com för 250kr, vilket jag inte är det normala priset pga halvt känner varandra. Men lär inte vara mycket högre än så. Resultatet är jättebra. Han säger att han har erfarenhet av att byta S3:ans glas. Använder även LOCA-lim.