Byta från KitKat till Lollipop i Samsung Galaxy

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av tormalm, 25 jan 2020.

  1. tormalm

    tormalm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som har nått tips?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Samsung Galaxy S1 eller S2? Officiell uppdatering eller tänkte du försöka hitta igen en gammal Cyanogenmod build?
     
    chraist gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @tormalm@tormalm Jag flyttar din tråd till Samsung allmänt tills vi vet vilket modell din fråga gäller. Välkommen till Swedroid!
     
  4. tormalm

    tormalm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en Samsung Galaxy S3 Neo GT-193011. Efter ganska mycket letande på nätet så har jag förstått att det borde gå att byta från 4.4.2 till 5.1 men jag blir mest förvirrad av alla olika lösningar så därför vill jag fråga någon som är mera insatt i ämnet.
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Okej, ja GT-I9301i är ju en upphottad variant utav gamla GT-I9300 dvs vanliga S3, med hela 1.5GB RAM-minne.

    Jag ser att det finns en officiell LineageOS 16.0 men även en inofficiell Android Q/LineageOS 17.0 ROM för telefonen. Största buggen med dessa verkar vara att det inte går att ladda telefonen när den är avstängd/offline charging samt att radio-funktion kraschar telefonen, men dessa går ju att klara sig utan.

    Första du måste göra är att installera TWRP återställningssystemet med hjälp av Samsung Odin-verktyget, men det guidas du till via TWRP installationsguiden.

    TWRP-installation för GT-I9301i
    Samsung Galaxy S3 Neo i9301i

    Därefter så behöver du ladda ner önskad ROM på telefonen på länkarna nedan, och även Gapps (Google-applikationspaketet och då Pico eller Nano då jag inte tror system-partitionen rymmer större)

    LineageOS 16.0/Android 9.0
    [ROM][OFFICIAL] LineageOS 16.0 for S3NEO

    LineageOS 17.0/Android 10.0
    [ROM][UNOFFICIAL][10.0] LineageOS 17.0 for S3 Neo

    Google Apps (obs telefonen har 32-bitars CPU så välj ARM och inte ARM64 i plattformsraden)
    The Open GApps Project

    När du har dessa på telefonen så startar du om den i TWRP Recovery genom att hålla in Volym upp och hemknapp när du startar upp telefonen tills det att TWRP-skärmen syns. Därefter du gå in på Wipe och välja System och formatera den, även Data-partitionen kommer behöva formateras då datat är inkompatibelt med nyare system.

    När detta är gjort så ska du kunna gå på Install och välja LineageOS zip-filen, välj också ytterligare fil och välj Gapps zip-filen och installera. Nu ska du kunna starta om för att boota upp telefonen i nyare Android.

    Det finns dock några caveats, t.ex så behöver du kanske flasha nyare officiell ROM för att få kompatibla firmwares i modemet, wifi och blåtandsenheten för att dessa ska fungera med LineageOS/nyare modem-RILs. Det kan också b
    vara så att nyare bootloader/fastboot krävs vilket också löser sig genom att installera senaste officiella ROM:en från sammobile.com och för NEE-regionen. Detta görs också med Samsung Odin precis som med TWRP, och med telefonen i Downloader-läge (volym ner och hemknapp vid uppstart av telefonen).
     
    chraist gillar detta.
  6. tormalm

    tormalm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack snälla för svaret, jag skall försöka ta mig igenom det.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 917

    MINA ENHETER

    Obs om det inte framgick helt tydligt ovan så raderas allt på telefon. Så gör en back up på allt du har på telefonen
     
    pitrus- gillar detta.
  8. tormalm

    tormalm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Aha........Då gör jag det. Tack igen.