Byta Galaxy S3 mot en LG Nexus 4?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av gosa, 28 aug 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Ser att priset på N4-an fått en rejäl prissänkning i play store, så att jag nu kan få 16GB-varianten för endast 249€, då jag idag sitter med en telefon som just nu känns som en återvändsgränd vad gäller uppdateringar och bra alternativa rom-ar (läs CM och det faktum att Samsung verkar ha en närmast pervers böjelse mot att hålla på sin kod) så blev jag genast sugen...

    Men frågan är - vad vinner respektive förlorar jag på ett byte? Vissa grejer är ju uppenbara som mer RAM i Nexus, eller möjligheten till minneskort i S3-an. Med N4-an förlorar jag FM-radion, men vinner på att den antagligen kommer uppdateras längre... Och prismässigt tror jag knappast jag kommer ha problem att få 250€ eller mer för min S3-a så jag räknar inte med att behöva "lägga ut" något (även om jag fattar att det på det stora hela blir en förlust då jag gav betydligt mer för den om vi jämför ursprungspriser)

    Finns det mer att tänka på? Hur är kameran i N4-an? Vet att S3-an har bättre kamera, men hur stor är skillnaden egentligen?

    Hur skulle ni göra?

    Tack på förhand,
    gosa
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag bytte från S3 till N4 och har inte ångrat mig en sekund. Fotar inte så mycket med mobilen och användar inte FM-radio i telefonen. Ser inte heller film så eller lyssnar på musik (mer än med Spotify ibland) så jag har aldrig saknat minneskort och då har jag 8Gb versionen. Men det beror så klart på hur man använder sin telefon hur viktiga dessa saker är.

    Jag trivs väldigt bra med min Nexus 4:a och jag tror det framför allt är för att det finns inget som jag direkt stör mig på med den. Den fungerar bra och det inget tillverkar-specifikt gegg på den (läs Touchwiz/Sense) och jag vet att jag alltid har senaste Androidversionen på den. Bland det första jag upplevde med Nexus 4:an var att jag insåg hur mycket jag inte saknade Touchwiz.

    Fotona blir tillräckligt bra för de få foton jag tar med den. Ska jag ta bra kort så har vi en EOS 5D Mark II för det ändamålet. Säkerligen blir de bättre med en S3:a, men det är inget jag tänker på.

    Jag hade inte tvekat om jag var i din situation och faktiskt kan köpa den direkt från Google, men det är ju utifrån hur jag använder min mobil.
     
    gosa gillar detta.
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Gjorde precis samma byte som dig. Parallell-körde de även i två veckor innan jag kunde bestämma mig. Valet föll på N4:an. Mest pga on screen knapparna. Enda minuset för mig med Nexusen är glasbaksidan, då jag har den utåt i mina arbetsbyxor.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  4. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hur är det med batteritiden då? Klarar ni er en hel dag?
    Jag såg någonstans att folk var mindre imponerande av den?
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag klarar mig en dag utan problem men visst, använder jag den flitigt (mycket surf och spel) en dag så är det på gränsen ibland. Jag tror S3:an kanske klarade sig lite bättre men är inte helt hundra.

    NFC använder jag inte så det har jag avslaget, tror det är på default på N4:an vilket bör påverka batteritiden negativt om man inte slår av det.
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.