Byta ifrån IOS till Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av nire431, 22 maj 2012.

1. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Tjaba nu är man här igen och sugen på en HOX eller en Sony xperia s.

Men skulle jag vara nöjd med att byta till dom här telefonerna nu när jag har vant mig vid batteritid mm vid min 4s?

Lutar väldigt mycket åt HOX gillar designen med mera på den telefonen.

Så finns det någon som har gått ifrån IPhone till Hox här inne som kan ge med sig av lite erfarenheter?

2. Droid119

Droid119 Guest

Köp SXS. Inget tvivel;)

3. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Varför SXS över HTC ?

4. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag har testat båda, och hade tidigare iPhone 4.

Min erfarenhet är att HTC One X tyvärr inte håller måttet. Det fanns på tok för mycket småbuggar i mjukvaran, till exempel ljudhack och kraschar. En del av dessa kan vara fixade nu.
    En del designlösningar var märkliga, som de tre prickarna i meny-knapparna, och korten i multitasking-menyn.
    HTC har också mixtrat med hur bakgrundsprocesser hanteras.
    Sense 4.0 drar dessutom väldigt mycket RAM, och telefonen blir snabbt varm.
    Evernote var integrerat i operativsystemet. Tyvärr var HTC:s lösning sämre designad än evernotes egen app.

Jag tycker bättre om kameradesignen i Xperia S. Kameraknapp är trevligt, och jag gillar att kameran inte står ut. Mindre reprisk.

One X var ganska bra, och jag ville verkligen tycka om den, men jag kan inte komma ifrån att Xperia S mjukvara känns både stabilare, och bättre designad. Vilket jag uppskattar som gammal Apple-användare. Märkte aldrig av den kraftigare hårdvaran i One X. De är lika rappa.

Nackdelar med Xperia S är att den känns lite klumpigare än den borde. Den är ju nästan lika stor som One X. Det är lite mycket död yta på den. Volymknappen är lite underdimensionerad, och powerknappen sitter knökigt till. Inget stort problem. Man vänjer sig.

Touchknapparna måste swipas för att fungera bra. Vanliga tryck missar för ofta. Detta är mest en vanesak och inget som stör i längden, men knapparna på One X är utan tvekan bättre.

Skärmarna på båda är en klar uppgradering från iPhone. Båda är tokbra på sitt sätt.

Om du kan vänta skulle jag dock göra det. Båda telefonerna är lite för nära release. De har barnsjukdomar och båda behöver nog någon mjukvaruuppdatering till för att omställningen inte ska bli för stor.

Last edited: 22 maj 2012
    nire431 gillar detta.
  5. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Tack för din kommentar, men måste påpeka att jag är en person som enbart har min telefon till Ringa,smsa,facebook,spela ta kort musik. Lägger inte in några ROMS eller JB eller dyligt. Utan kör den "out of the box" Men är så rädd för att SXS skall börja knarra och kännas glappig på baksidan med mera det tål jag inte :P

6. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Hade min Hox i typ 3 dagar. Sen tillbaka till min Iphone 4s.
    Tyckte kameran var skoj med massa funktioner, sen tycker jag dock den var på tok för stor, sämre batt än ip4s, och kändes extremt klumpig.
    Sen webläsaren ska vi inte en jämföra mot ip. Sen har du tangentbordet att skriva med, där vinner Iphone tyvärr med häst längder.
    Kan tillägga att använder telefonen precis som du skrev. Och då tycker jag du ska behålla den du har!! Som tur var gjorde jag de, annars hade jag måsta köpa en ny Iphone.

Ska inte bara snacka skit om den nu.
    Verkligen en bra lur för den som tycker om stora telefoner, men har du lärt dig smidigheten Me ip så kan de fort kännas fel! Eller kanske rätt för dig smaken är så olika.

7. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Okej tack! blir att vänta på IPhone 5 istället då känns lönlöst att köpa en android i nuläget, jätte bra byggkvalité-dålig mjukvara bra mjukvara dålig byggkvalité. Kan ingen fixa en telefon som är bara bra? :( Jo tyvärr Apple

lestander gillar detta.
  8. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vad gäller out of the box: på One X bytte jag launcher ganska snart, men Sonys launcher har jag inte känt något behov av att byta ut.

Ska tillägga att jag föredrar tangentbord med swype, som båda HOX och SXS har. Betydligt smidigare och snabbare skrivmetod.

nire431 gillar detta.
  9. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Okej tack, jo launcher byter man ju självklart om det behövs. Men får nog kanske bli så att jag behåller min IPhone istället för den är jag ju nöjd med, bara sugen på något nytt och gillar HOX utseende.

10. rickard81

rickard81 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Jag har gått från Iphone 4 till HOX och ångrar de inte ens sekund.
    De jag gillar mer är att kameran är bättre. Webbläsaren är snabbare och sen är ju skärmen bättre och nu tycker jag Iphones skärm är alldeles för liten.
    Sen kan jag tycka att IOS är stabilare men är alldeles för låst.
    De är som sagt vad jag tycker och alla tycker ju som sagt olika.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

zaragon gillar detta.
  11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nokia ;)

12. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Söker du en telefon som har både stabil mjukvara och perfekt byggkvalité, då är det iPhone som gäller enligt mig. Min Xperia S är den telefon som kommit närmast, den är verkligen toppen "out of the box", men tyvärr håller den inte måttet sett till byggkvalitén, där vinner iPhone med hästlängder. Xperian är ganska plastig och har en totalt onödig lucka på baksidan. Jag fick en som inte har glapp I bakstycket, men att jämföra sonys plast med glas och metall går inte.. Sett till mjukvaran så är den överlägset bäst av alla Android-telefoner som jag testat, den är precis lika stabil som i min gamla iPhone 4.

Men som sagt, med dina krav så ska du välja en iPhone.

Sent from my wifes old iPhone 3GS (waiting for Xperia S) using Tapatalk

13. nire431

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Okej, funderar dock på att byta min 4s om det är någon som nappar, för lockas verkligen av htc one x, sen några små buggar kan jag säkert leva med. Hoppas jag :)

14. Xaz

Xaz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Saken är att ganska många har fått byta ut sin One X pga. gula fläckar på skärmen eller andra hårdvarufel, men är det inte bråttom och du kan tänka dig att behöva byta ifall du har otur så varför inte...

15. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Nire431, hur lång batteritid har du på din ip4S ungefär på en dag, med synk med mail påslagen etc etc?
    Berätta gärna vad du gör den dagen i stora drag om du kan, jag har hört så olika bud om batteritiden på iphone att jag gärna vill veta. Har inga tider att förhålla mig till.

16. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    De flesta buggar som har dykt upp med HTC One X har att göra med att de skickades för tidigt. Köper du en ny i butik idag så lär de flesta buggarna vara åtgärdade då HTC var väldigt snabba med att fixa detta.

Du blir nog nöjd med en HTC One X ska du se :)

17. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Jag har iaf alltid 3g på, sen har jag mail sync push. Ja allt på push som bara går.
    Få ligger batteriet på ca 1,5 dagar. Blir mycket samtal under dagarna.
    Tycker det är helt okej.
    Sen tar den inte så mycket mer batt om jag använder den mer eller mindre.
    Som den tar lika hela tiden.

18. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Vad har iPhone 4 för battertid? Kan inte Google Galaxy Nexus vara ett alternativ?

~ Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 ~

19. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 249
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Prova en Nokia Lumia (windows phone) och se om den faller dig i smaken. Bättre byggkvalité hittar du inte på någon telefon idag i alla fall.

Om OS'et i sig passar dig märker du nog ganska snabbt då det skiljer sig en hel del mot både Android och iOS.

20. Ticion

Ticion Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har gått från en iPhone 4 -> SE Xperia Ray -> HTC One X.

Min One X har fungerat hur bra som helst ända från början. Jag har inte upplevt några buggar, men då har jag inte heller hållt på och moddat den en massa. ¨

Jag ångrar inte bytet från iPhone till One X en enda sekund. HOX:en känns mycket "fräschare" och formgivningen är klockren. De rundade kanterna och materialet skalet är tillverkat av ger en riktigt skön känsla. Vissa kanske gillar de vassa kanterna på iPhone/Xperia S, men jag gör det iaf inte.

Tänk på att många av de som högljutt gnäller på HOX:en är riktiga hardcore-nördar som kontrollerar allt in minsta detalj...

Det tangentbord som är installerat original suger faktiskt rätt hårt, men det finns inställningar att göra som gör det lättare att handskas med. Om man inte nöjer sig med detta finns det även en uppsjö att ladda ner från Google Play.

Tänk dock på att Hoxen är en rejält stor mobil. Om du har små händer kan den vara svår att hantera med en hand. Den glider dock lätt ner i fickan då den är tunn och gör mindre väsen av sig än en iPhone som är mer kantig.

Jag har tre macar hemma och har inte ägt en windowsburk sedan 2000. Utöver detta har jag en iPad2, Apple TV2 och min fru har en iPhone 4S. Trots att jag gillar Apple skulle jag i dagsläget aldrig köpa en iPhone. Med ICS har Google dragit om Apples IOS.

nire431 gillar detta.