Fråga: Byta Imeinummer efter stöld.

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Putte i Parken, 5 feb 2013.

  1. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    För några veckor sen blev min son rånad på sin S3:a. Abb spärrades direkt på natten och sedvanlig polisanmälan gjordes så att telefonen kunde spärras. Innan jag ställer frågorna så vill jag klart och tydligt poängtera att jag vill inte veta hur man ev byter imeinummer jag vill inte heller veta var man ev hittar hur man gör det.
    Går det att byta imeinummer? Sväljer mobilnätet ett fejkat imeinummer?
    Kan man ta med sig S3:an utomlands och att den fungerar där trots att den är spärrade i Sverige?
    Det vore ju för dj****t om de svinpälsar som gjord detta skulle lyckas få igång hans S3:a.
    Putte.
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Nix det går inte att använda telefonen med ett fejkat IMEI nummer.

    Sent from my Samsung Galaxy S III with a taste of vanilla!
     
  3. robink1989

    robink1989 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    omöjligt att använda den om den är spärrad via imei, förutom som en "ipod"
     
  4. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jo, tyvärr kan den användas. Av ett par skäl

    1) En siffra sa för länge sedan att runt 10 % av IMEI numren är inte unika. IMEI används ju bara för att identifiera enheten och har ingen funktion i nätet. Det kan alltså finnas två telefoner med samma IMEI. Har själv stött på detta fenomen ett antal gånger, vilket gjort att det gått att ringa med telefoner som ska vara blockade..Vet inte hur det ser nuförtiden, om det är <>10 %

    2) Det går, med viss teknisk utrustning ge telefonen ett nytt IMEI. En stulen telefon kan då alltså få ett legitimt IMEI från t.ex. en skrotad telefon.

    3) För att IMEI block skall fungera måste ju operatören använde den gemensamma GSMA IMEI DB, detta är inte obligatorisk i alla länder. Och vissa länder är en röra tekniskt sett, USA har fortfarande inte en nationell IMEI block. Andra länder skiter i att använda IMEIDB det såsom Ryssland/Kina och en hög andra länder.

    Så telefoner som stjäls här skeppas troligen iväg nånstans där det går att använda dom..
     
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det går inte alls. Förlorar du dit IMEI så fungerar inte datanätverk eller signal.

    Sent from my Samsung Galaxy S III with a taste of vanilla!
     
  6. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Enligt säkra källor så fungerar det i vissa länder i afrika.
     
  7. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Du kan ju tro det om du nu vill. Men det stämmer inte. Om IMEI spärr vore 100% varför tror du det fortfarande stjäls telefoner som gräs? För att alla vill ha en iPod? Självfallet finns det folk som kan programmera om dessa eller ta dom till länder som ger fan i IMEI block.

    Och afrika stämmer. Kenya införde IMEI kontroll så sent som oktober förra året. Visserligen kommer en stor del av deras telefoner från bland annat Asien såsom kopior. Men troligen en del stulet där med (http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-19819965) I Kina tillverkas det telefoner, billig sådana där de t.om. struntas i att programmera in IMEI kod...för att spara pengar. Och i vissa fall kopierar man helt enkelt IMEI koden från t.ex. Nokia, SE eller andra tillverkare och trycker in dessa istället. Sparar ju pengar för fanken..Men blir rejäla problem då två eller flera telefoner delar IMEI? Det kan ju vara en anledning om man köper Kina kopior att kolla IMEI..
     
  8. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Går absolut att fixa. Vet inte hur det är på nyare enheter men gamla Nokia var cake.
    Sen att de är unika stämmer inte heller, det är som med MAC adresser - de skall vara unika men tillverkarna kör i serier och hoppas på att de inte hamnar i samma nät (simpelt förklarat).

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
     
  9. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    om dom inte har ändrat nåt på 17år så kan man köra egna IMEI utan problem
    t.o.m med samma IMEI på flera telefoner

    hade en liten mackaper för 17årsen som man kunde ändra på SonyErisson 688
    så jag vet att den fungerade då
     
  10. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag har också ändrat IMEI på mina gamla SE mobiler. De funkade utmärkt. Jag blev lurad en gång på blocket faktiskt och köpte en mobil som visade sig vara stulen. Men när jag fick den var IMEI ändrat. Jag upptäckte de när jag uppdaterade telefonens mjukvara och den fejkade IMEI återställdes till originalet. Jag provade då ändra IMEI med en speciell programvara på min pc. Telefonen funkade perfekt efter det.

    Det är hela rätt logiskt egentligen, tycker jag. Någonstans i telefonens hårdvara finns en IMEI lagrad. Den läses av, av en mjukvara. Om man hackar denna mjukvaran så den inte längre läser hårdvarans IMEI utan istället alltid rapporterar en viss IMEI så har man tagit sig förbi det hela. Sedan om det är lätt, eller om det går att göra på alla mobiler vet jag inte. Jag har inte några stulna telefoner att experimentera med. Fast en sak funkade förr iaf, vilket IMEI som helst. Jag skrev 1234..osv på min Sony och de funkade faktiskt.

    Jag tror operatörernas IMEI funkar bara så att de har en spärrlista och inte en acceptlista också. De hade nog varit rätt kämpigt för operatörerna att hålla koll på alla nya IMEI om de verkligen existerar eller inte. De är lättare att bara spärra. De är iaf mina två cents. :P
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är mer eller mindre helt failsafe att köra med stulna lurar och att blockera luren imeinumemr är helt tandlöst tyvärr även i sverige. Man lever i total falsk trygghet om man tror det.
     
  12. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Imei numret är kvar i telefonen. Bara att nätet inte godkänner den.