Tips: Byta MAC-adress

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av donaldduck, 2 nov 2014.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det är ovanligt enkelt att byta den MAC-adress som visas utåt för Nexus 5 (Android 4.4.4). Ändringen nedan överlever även en omstart.

    Förutsättning: Rootad telefon

    - Stäng av wifi

    - Gå till /persist/wifi och spara filen .macaddr som backup.

    - Öppna filen .macaddr i en HEX editor och ändra till det du vill. Spara filen och kör.

    PS

    Många påstår att man kan använda vilket värde som helst som MAC-adress. Stämmer inte, enklast är att ta en existerande MAC-adress. Försöker man med någon felaktig kombination så får man ingen IP-adress av routern (åtminstone inte av min). Vissa bitar i första bytet måste ha vissa värden, kan ha med detta att göra.
     
  2. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är tyvärr inte tillräckligt insatt, men varför vill man byta mac-adress?
     
  3. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det finns flera anledningar. En skulle kunna vara att man gillar det hexadecimala räknesättet och vill ha snygga nummerserier.

    (tapa)
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Dubbelpost är inte tillåtet.
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Några exempel på varför man kan vilja byta MAC adress:

    - Du besöker ett företag och får lov att använda deras wifi. Går inte därför att IT-administratören inte är tillgänglig. Här skyddar man åtkomst till routern genom att lägga in användarnas MAC-adresser i routern. Du får dock gärna låna din värds MAC-adress men hon får inte ändra i routern.

    - Brukar du titta in i varje butik i shoppingcentret för att, oombedd, lämna ditt personnummer? Har du wifi påslaget så gör du i vissa fall detta idag. Många shoppingcenter bjuder på gratis wifi och man uppmanas att slå på wifi. Man vill följa kundernas rörelsemönster genom affären. Genom samkörning med register kan man få fram en massa andra intressanta uppgifter också.
     
  6. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag får inte posta flera men olika inlägg efter varann?

    Dubbelpost är samma inlägg i flera trådar, vilket jag alltså inte gjort mig skyldig till.

    (tapa)
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Dubbelpost är två inlägg efter varandra i samma tråd, du hade gjort iofs gjort 4-5 inlägg. Men jag kallade det dubbelpost för enkelhetens skull.
     
  8. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Aha. Det är många som kompletterar sitt förra inlägg med ett till, vilket säkert även du tycker är okey. Mina inlägg skulle alltså alla ha hamnat i samma inlägg så skulle du inte modererat dem?

    (tapa)
     
  9. PNilsson

    PNilsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svaret, intressant! Lite ot kanske, men i fallet med en MAC-adresskyddad router, blir det inte en konflikt mellan din enhet och den andra enheten med samma MAC-adress?
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Att byta macadress kan i vissa avseenden kanske jämföras med att använda nån annans personnummer. Om man byter adress på sin enhet och slår på wifi så kommer man dock i alla fall att kunna bli spårad efter hur man rör sig i butiken, om man inte byter adressen hela tiden.
    Jag håller dock med om att det finns legitima situationer för att byta, även om det som angavs i tråden verkade lite krystad. En situation jag kan tänka mig är att vissa internetleverantörer låser en mac-adress till en ip-adress så att en enhet ska få tillbaka samma ip-adress ifall den kopplas bort och ansluts lite senare. I vissa lägen tillåts inte en prenumerant av tjänsten att ha mer än en ip-adress, och har man väl anslutit en enhet så är adresserna förbrukade. Om man då ansluter en router mellan datorn och internetanslutningen så är det praktiskt ifall man kan tilldela routern samma yttre mac-adress som datorn har. Risken för mac-konflikt finns inte heller då, eftersom de ligger på olika nät.
     
  11. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag skrev ett inlägg om detta ovan men moderatorn tog bort det.

    Den som först har en Macadress i nätverket är sannolikt den som kommer att fortsätta vara kvar när samma adress begär ett ipnummer hos dhcpservern. Ibland finns det anledning att begränsa någons tillgång till nätverket - men visst finns det enklare sätt att hantera det.

    (tapa)