Fråga: Byta microswitchar i sin datormus?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av svenix, 8 maj 2021.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag trodde att det bara var jag som var tokig nog att skruva isär min datormus och byta microswitchar i den när knapparna börjar fungera dåligt. Men nu har jag upptäckt att det finns hur mycket som helst att läsa om ämnet på nätet.

    P.g.a. musarm använder jag trackball, den jag gillar bäst är Logitech Trackman Marble. Jag köpte en för 7-8 år sedan som aldrig krånglat. Den är sliten och färgen är avskavd men den har aldrig krånglat. För fem år sedan jobbade jag tillfälligt på ett kontor för att skriva teknisk dokumentation. Jag köpte då ytterligare en exakt likadan (trodde jag) Logitech Trackman Marble för att ha på arbetsplatsen. De båda ser i stort sett identiska ut, den nya har lite annan färgton på knapparna.

    Nu till problemet. Den nya började ganska snart krångla med knapparna. Att dra och markera var inte att tänka på. Den blev spattigare och spattigare och jag lyckades byta den på garantin. Den utbytta nya musen fungerade till belåtenhet ett år eller två. Sedan började även den krångla. Vid det laget insåg jag att det var ingen idé att byta på garantin som för övrigt gått ut. Eftersom jag är van att pilla med elektronik öppnade jag musen och kollade vilka microswitchar som satt i. Jag beställde nya likadana (samma beteckning) och lödde ur de gamla och in de nya. Samma sak igen, den går bra ett par år och börjar sedan krångla. Under hela tiden går den gamla första helt perfekt! Har aldrig behövt någon reparation.

    Som tekniker förstår man att något är galet. Uppenbarligen var den första Logitech Trackman Marble av mycket bättre kvalitet än de som tillverkats senare. Efter att ha läst på nätet förstår jag att detta drabbar nästan alla möss av olika fabrikat eftersom nästan samtliga använder microswitchar från Omron. Omron har alltså radikalt försämrat kvaliteten på sina microswitchar!

    Om detta skrivs det mycket på nätet speciellt i div. gaming-forum. Det finns tips på fixar av olika slag. Allt från att pilla isär de små microswitcharna och rengöra kontaktytor samt spänna den lilla fjädern. Jag har gjort detta och det är inget för den svagsinte. Pyttepill med pincett och enormt tålamod krävs. Andra tips är att byta switchar och det finns tips om olika beteckningar och fabrikat.

    Och här kommer min fråga:
    Är det någon här som sysslat med liknande övningar och kan rekommendera microswitchar som verkligen är bra? Och gärna ge tips på inköpsställe. Min vision är att jag ska kunna sätta in lika bra microswitchar i trackball nummer två som det uppenbart är i den första. :)
     
  2. Coalan

    Coalan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei p10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei p10
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Har suttit med nästan exakt samma fråga ett par år. Har haft en Logitech M705 marathon mouse (mk710 kombo) i över 10 år. Efter 3-4 år började ena musknappen ge upp och jag började leta alternativ för att reparera. Då i 2014 fanns det några få youtubeklipp på ämnet och inte samma uppsjö som idag. När det börjar bli problem öppnar jag musen och byter (efter många svordomar) ut fjädern.

    Köpte på mig ett 5-pack Omron switchar D2FC-F-7N (2pcs Brand New OMRON Micro Switch D2FC-F-7N for Mouse | eBay). Har sedan behövt byta dessa vartannat eller vart tredje år ungefär efter i stort sett daglig användning. Både högra och vänsta musknappen ger upp med jämna mellanrum. Nu börjar dock lagret sina så följer tråden med intresse om det skulle finnas bättre alternativ.

    Det är skillnad på olika Omron-switchar som jag förstått det. Dessa är ändå okej och jag tycker de håller hyfsat, speciellt för priset. Tycker dock ändå att det vore skönt med betydligt längre livslängd...
     
    svenix gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har exakt samma erfarenhet. Min trackball innehåller också Omron D2FC-F-7N och det är dessa jag får byta efter 2-3 år.

    Sedan finns det en massa olika uppgifter att hitta på nätet. Vissa rekommenderar att istället för D2FC-F-7N som är gjorda i Kina så ska man använda Omron D2F-01F som är gjorda i Japan. Andra påstår att det bara är snack och att även dessa är tillverkade i Kina och att i princip alla Omron switchar som börjar på D2F är gjorda på samma sätt. Jag börjar tro på det senare.

    Andra rekommenderar andra fabrikat på switchar som Kailh GM 4.0 Red eller Zippy DF3-P1.
    Mouse Switch Guide

    Eftersom jag nu avverkat ett antal Omron-switchar så hade det varit kul att pröva ett annat fabrikat. Men dessa verkar svåra att få tag i inom Europa, i alla fall till rimliga priser.

    Det här är något som diskuteras framförallt i gamingkretsar och det kan man förstå, att spela sliter ju på mus och tangentbord på ett helt annat sätt än vanlig kontorsanvändning. Eftersom jag inte håller på med gaming tänkte jag att det kanske fanns någon här som prövat alternativa switchar och helst vet var man kan skaffa dem till ett rimligt pris. Vi får väl se om någon mer hör av sig i tråden.
     
    Coalan gillar detta.
  4. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    790
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    En kort fråga bara, har du inte öppnat den första och kollat fabrikatet på dom swicharna som är av den bra modellen ?
    Retsamt svar kanske men jag blev nyfiken.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är en bra fråga. Jag har öppnat den första för flera år sedan. Jag minns inte exakt men jag tror att det var samma beteckning på switcharna i den. Jag har i alla fall inget minne av att något skiljde.

    Men minnet kanske lurar mig? Jag ska nog ta och skruva upp den första igen och kolla. Med 99% sannolikhet sitter det Omron-switchar i den. Grejen är nog att Omron var bra från början men senare har förändrat sina produktionsmetoder så att moderna Omron-switchar inte håller lika länge.

    Jag har sett bilder på nätet där gamla switchar innehåller rejäla kontaktnitar av silver medan de nyare som jag öppnat har små prickar som knappt syns som ska föreställa kontakter.
     
  6. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Du har ingen äldre Logitech optisk mus med sladd , där är troligen dom micro switchar du behöver
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har en del gammalt junk som jag får rota igenom. Det är lite oklart vad som finns i gömmorna men kanske någon gammal mus.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Undersökningarna går vidare...
    Idag skruvade jag isär den gamla "original" Logitech Trackman Marble. Mycket riktigt är det switchar av något annat fabrikat i den! Och inte Omron som jag felaktigt trodde mig minnas...

    Den gamla innehåller switchar av ett fabrikat jag inte lyckats identifiera med beteckningen "713C". Loggan ser ut som HC men jag är osäker. Jag har inte lyckats googla fram några microswitchar med beteckningen 713C men dessa switchar är som sagt betydligt mer långlivade än de moderna Omron-varianterna.

    upload_2021-5-9_12-29-7.png

    upload_2021-5-9_12-29-53.png
     
  9. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Har en gammal Logitech iFeel Mouse den är från 2004 och fungerar fortfarande. Öppnade och kollade vad som satt i den
     

    Bifogade filer:

    • bild.png
      bild.png
      Filstorlek:
      {memory} MB
      Visningar:
      147
  10. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det där är de kinesiska Omron-switcharna som får mycket kritik. Intressant att de fanns redan 2004.

    När jag klagar på att mus-knappar krånglar så innebär det inte att de lagt av helt och hållet. Utan att de blivit opålitliga, studsar och dubbelklickar okontrollerat. Något man kanske inte märker om man bara testar snabbt. Bästa testet brukar vara att prova att markera text. Alltså klicka och dra för att markera ett textstycke. Om switchen då glappar tappar man markeringen och det är väldigt irriterande.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  13. Coalan

    Coalan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei p10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei p10
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Det vore intressant att se om det är samma konstruktion i de äldre som i de nya switcharna.
    Misstänker att det är en kopparfjäder som har pga kostnad gjorts tunnare med mindre material. Alternativt också för att få fler möss sålda då de slits ut långt innan andra delar. Har en äldre mx500 mus som jag kan leta fram och öppna upp. Den bör vara från runt 2005.

    Min mus och tangentbordskombo kostade mig 'bara' 900 för ett decennium sedan men jag tycker ändå att livslängden är kass med bara ett par tre år. Kan inte tänka mig att de som köper möss för över tusenlappen är speciellt nöjda med värdet om de brakar ihop efter två år.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns rätt många videos på Youtube med folk som har öppnat olika switchar och studerat material, kontakter m.m. Man blir förvånad över hur seriöst folk tycks ta detta. Jag har t.o.m. hittat en en och en halv timme lång video på Youtube med en kille som pratar om alla tänkbara aspekter på dessa microswitchar.

    Du hittar säkert nåt intressant om du söker lite. :)

    https://www.google.com/search?q=best+mouse+micro+switch
     
    Last edited: 9 maj 2021
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag rotade runt i mina gömmor. jag har bott i samma hus sedan 1984 och är en notorisk prylsamlare. Så det finns mycket datorjunk i hörnena...

    Jag hittade lätt minst sex gamla möss. Jag öppnade fyra av dessa och samtliga innehöll samma typ av microswitchar. Det var alla möjliga olika fabrikat på microswitcharna men alla hade samma fysiska storlek och elektrisk funktion. Det verkar alltså som att man kan ta i stort sett vilken gammal datormus som helst och slakta om man vill ha reservdelar. :)

    En gammal HP-mus jag hittade hade t.o.m. exakt samma fabrikat på switchar som min bra Logitech Trackman Marble! Även om sifferbeteckningarna var annorlunda.

    Så nu har jag mycket olika reservdelar att prova med och behöver väl knappast köpa några. Om jag nu inte skulle få tips om några som är erkänt bra. De gamla jag har kan ju vara bra eller dåliga. Det vet man inte förrän man provat. Generellt tror jag dock att det var bättre kvalitet på grejorna förr. Har man kvar gamla sladdmöss med PS/2 kontakt så kan man ju lika gärna slakta dem. De lär inte passa till några nya datorer.
     
    enokbengtsson gillar detta.
  16. Coalan

    Coalan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei p10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei p10
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Satt samma i min gamla MX500. Har inte koll på när jag köpte den men det var säkert 2003 i samband med Unreal Tournament 2003 :)
    Finns säkert några revision av dessa som gjorts. Vad som var intressant är att det satt 5 stycken switchar, för höger,vänster, scroll och sidoknappar. Helt annat byggkvalitet än idag också :)