Byta Mobil? Vad köpa?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Pjuklarven, 16 sept 2010.

1. Pjuklarven

Pjuklarven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Sitter i den sitsen att det är dags förlänga mitt abb. och har då möjligheten att få med en ny mobil.

Nuså till frågan, ska man hålla fast vid sin X10, har dock upplevt relativt många av dom fel som diskuterats så är relativt less på den.
    Eller ska man satsa på en Desire HD eller vänta på X12?
    När nu den kommer dvs.

Har hört nåt om en Hd3 från htc med, är det en android det med?

Nån som har några råd eller synpunkter?
    Eller kanske lite mer fakta?
    Har som läst hela esato-tråden redan.. :P

2. Rick

Rick Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Alla modeller har problem, X10 är som helhet en bra telefon i mina ögon. Nu när den dessutom skall få sina stora uppdateringar känns det fel att byta till något annat....

3. Ziboez

Ziboez Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Håller fullständigt med. Finns också mycket tillbehör man kan köpa till mobilen! Bilhållare, allt från nya skal osv.. oftast genom ebay då!

4. Pjuklarven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nja jag har upplevt lite väl mkt problem så jag börjar vara less..
    Visst, den kan få ett uppsving iom. 2.1 men jag väntar och ser.

Just det med bilhållare stör mig som tusan, hur kunde dom sätta usb-kontakten uppe på telefoen? :(

5. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Kan inte annat än hålla med, alla mobiler har något/några fel, vissa stör sig vissa på, vissa gör det inte. Jag är helnöjd med min X10:a och kommer som tidigast att byta i maj 2011, även om Desire Z är lite lockande med sitt tangentbord.

Tror inte det kommer hinna komma någon mobil som är tillräckligt intressant att kunna försvara ett utlägg på 5-6 lax igen förrens tidigast 2011 med tanke på hur nöjd jag är nu.

6. Pjuklarven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Njaa får jag den med mitt abb. så för mig kommer den ju inte kosta nåt nästan.

7. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

man får ingenting gratis... det kan jag lova dig efter 2 år på phonehouse.

du får betala för den på ett eller annat sätt

Speciellt om du har telia som har väldigt låg kickback på sina abonnemang.. du får kanske en 500 subventionerat från telia.. sen betalar du resten genom förhöjningar på månadsavgifter.

8. Pjuklarven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

jojo givetvis, det vet jag med, men jag menade att jag inte måste lägga ut dom typ 5-6K som den egentligen kostar utan betalar en lätt kostnadsökning en stund, och det kan man ju leva med?

9. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    håll ut och vänta på nästa produktserie från diverse tillverkare. Ingen telefon känns speciellt ny just nu, iaf av toppsegmentet

10. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Om man gillar att betala mellan 300-700kr per månad så visst. Man får ändå betala minst 1500kr extra för samma sak om man gör på det sättet, men vill man göra på det viset så är det upp till individen :P

11. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Självklart :) va lite orolig bara att du kanske trodde att man fick gratis.. du ska veta vilka puckon det finns där ute som man haft vilda diskutioner med...

12. Pjuklarven

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

haha nej fan heller, nog får man betala allt, men att betala över längre tid gör inverkan på ekonomin mindre kännbar :D

13. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kör du utan bindning på din x10:a så har du all frihet kvar. Det är en stor anledning till inte byta lur precis när bindningstiden går ut. Den dag du känner att du inte står ut med livet utan en ny telefon så har du möjligheten att skaffa en.....
    Det finns nog ingen telefon som är avgjort mycket bättre än den du har. Du får väldig lite för pengarna. Vänta till en bit in på nästa år. Då kommer det nya lurar ur nästa generation med både bättre hårdvara och mjukvara.

14. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

300-700 per månad? Minst 1500 extra? Enl Telia.se

X10 mini, 100 kr / månad i 24 månader; 2400 kr - lägsta pris på prisjakt inkl frakt 2319
    HTC Legend 170 kr/månad i 24 månader; 4080 kr - lästa pris på prisjakt inkl frakt 4095
    SOE X10 200 kr/månad i 24 månader; 4800 - lästa pris på prisjakt inkl frakt 4719

Att kunna betala telefonen på bindningstiden är basen för mobilutbredningen, särskilt vad det gäller smartphones som android-telefoner. Utan stor marknad kommer det inga uppdateringar, inga apps, så att misskreditera detta sättet att köpa telefon, vilket är enda möjligheten för de flesta, tycker jag är tråkigt att se.

15. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Bra argumeterat. Säljare?

Själv har jag köpt min lur för 2500:- med ett Telenor abb där jag ringer för hela slanten(förutom data tillägget på 69kr/månad), det tycker jag är sjukt prisvärt, en sådan deal är iofs förunnat de som är beredd att binda sig till en operatör 2 år, vill man byta lur en gång till under den tiden så får man snällt hosta upp de stora slantarna...

16. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Heh, f.d. säljare numera juridikstuderande.

Jag köpte min med 3 för 399 kr / månad, och fick dem att bjuda på 3 månadsavg. Mina räkningar ligger runt 400 inkl surf, tidigare med Tele2 Snackis låg de på 200 utan surf. Min snittkostnad på 24 månader inkl rabatt blir 350 kr/månad, med surf hade mitt Snackis kostat 269, d.v.s min "merkostnad" för telefon är 80 kr/månad, dvs strax under 2000. Det var åtminstone så jag rationaliserade mitt köp :)

Visst kan man få stora rabatter genom att teckna sig, men att ta ett litet abonnemang från Telia, och betala telefonens kontantkostnad över bindningstiden är ju knappast en dålig affär, jämfört med att köpa den kontant.

17. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Tycker du ska vänta. Nya mobiler på ingång :)

18. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Samtliga telefoner just nu verkar ligga i samma generation. (Menar då snapdragon etc)
    x10an ligger i ett hårdvarusegment där samtliga andra tilltalande telefoner också
    befinner sig.

Jag tror, liksom sagt, att du måste vänta till nästa generation för att känna att du
    faktiskt köper en NY telefon och inte bara ett annat skal och andra problem som andra
    telefoner har av samma generation.

Framförallt är de absolut sämst tillfälle att dömma ut sin telefon NU eftersom tomten
    står runt hörnet med en ny firmware åt dig.

Jag tycker att du ska avvakta och inte vara för het på gröten.
    Ta tillfället i akt medans du faktiskt väntar på något nytt att klämma runt på lite
    olika ordentligt istället för att hasta.
    Kläm och känn ordentligt och se vad de kan leverera som inte din x10 kan.

Mvh
    Anders

19. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Instämmer med många här. Idag är så lite som skiljer. Nästa teknikskifte, eller en Win Phone 7, är nyfiken på den.

Nästa nya pryl blir nog en tablet till jul.

Last edited: 17 sept 2010
  20. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock