Fråga: Byta operatör med kortast möjliga nummeravbrott

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Holabanarne, 8 feb 2022.

  1. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Hej,

    Jag ska byta mitt abonnemang hos Comviq mot ett hos Fello och behålla mitt nummer. Frågan är hur man ska bete sig för att få själva överkopplingen av numret så snabbt som möjligt?
    Jag hjälpte morsan byta från Comviq till Hallon i somras, och då blev det ett glapp på en hel vecka då hon hade ett tillfälligt nummer från Hallon innan Comviq ville släppa sitt nummer. Det vill jag absolut undvika...

    Ska man begära nummerflytt vid beställning av abonnemang hos Fello först, och sedan säga upp hos Comviq till det datum man valt hos Fello?
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jag har alltid låtit operatören jag byter till sköta allt. Dvs när jag fyllt i beställning på nya operatörens hemsida så har jag valt att dom ska starta mitt abonnemang snarast möjligt och sen har jag bara väntat in datumet dom bekräftat flytt sker och då stoppat in nya sim kortet. Har aldrig behövt använda nåt tillfälligt nummer utan har alltid fungerat utan avbrott. Detta förfarande leder ju tyvärr till att man kan då få dubbla kostnader en månad. Dvs från gamla och från nya men jag har aldrig brytt mig om det. Har prioriterat smidighet.

    Byter operatör iaf en gång per år. Ibland flera gånger och har gjort detta hopp mellan alla operatörer förutom Tre då dom inte har täckning i mina trakter.

    Så vill du göra det ekonomiskt smart så kan jag tyvärr inte hjälpa dig men finns säkert smartare folk här som kan bidra med den punkten. :)
     
    chraist, Kristy och Holabanarne gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Förstår inte varför det skulle behöva bli något glapp alls. Men vill du vara helt säker ta ett snack med din nuvarande operatör för klartecken från dem
     
    Holabanarne gillar detta.
  4. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ja det är så jag tänkt mig att det ska fungera, men som sagt blev förvånad i somras när det var så pass besvärligt. Ekonomiskt är det inte så noga om det blir dubbelt en månad, jag tycker som du att det viktigaste är en smidig övergång.
    Tack!
     
    iterva gillar detta.
  5. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Nej jag tycker också det borde kunna gå smärtfritt, men blev tveksam efter erfarenheten i somras. Jag får ta ett snack med Comviq för säkerhets skull ;)
    Tack!
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @Holabanarne@Holabanarne En nummerflytt tar oftast någon dag för att bli klar. Men oftast fungerar ju även det gamla abonnemanget hos den tidigare operatören med numret, under tiden. Det brukar vara valfritt att börja använda det tillfälliga numret under tiden.

    Det var inte som ovan, att Comviq-abonnemanget fungerade under tiden, men att ni satte i kortet från Hallon direkt?
     
    Kristy och Holabanarne gillar detta.
  7. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag minns inte de exakta omständigheterna, men det är möjligt att Comviq-abonnemanget funkade under tiden. I så fall är det ju lugnt.
    Tack!
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är alltid 5 dagar från överlåtelse till aktiverningen den går inte att påskynda så om du ska flytta ett nummer se till och flytta det 5 dagar innan nästa månad. Abonemang bruka ju ha 1 månad uppsägning från 5 dagar efter begäran om flytt till slutförande men det gamla operatören står ju aktivt till flytten har aktiveras och nya operatören så egentligen är det bara och köra på tills 03:00 på natten eller vilken tid på natten överflytten sker med datum det sägs sedan byter bara simkort.
     
    Last edited: 8 feb 2022
    Kristy och Holabanarne gillar detta.
  9. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Har bytt operatör oftare, än folk byter underkläder och har aldrig råkat ut för något "glapp"
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ingen som kan uppleva ett glapp, eftersom den nuvarande operatören är giltig till flytten är slutfört och sker alltid runt 03:00 på natten vid en viss tidpunkt det är bara sätta in simkortet av den nya operatören när man vaknar starta om telefonen.

    5 dagar överlåtelsetid det har är för att det ska kunna meddela varandra om flytttiden samt ha tid på sig att skicka ut ett simkort så den finns hemma hos kunden innan flytten sker.

    Telefon är ingen större skillnad på än byta el bolag, eller internetoperatörer med överlåtelse fullmakt så aktiveras den nya så fort den gamla upphör.
     
    Holabanarne och Chivo gillar detta.